تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن، که آرتروپلاستی مفصل لگن نیز نام دارد، شیوه جراحی است که در آن مفصل مصنوعی (پروتز) جایگزین مفصل آسیب دیده می شود. مفصل لگن، شامل قسمت توپی شکل سر استخوان ران است که در داخل سوکت و یا استابولوم لگن قرار می گیرد. غضروفی نرم، سطوح استخوانی مفصل را پوشش می دهد، نقش ضربه گیر برای مفصل لگن دارد، و باعث تسهیل در حرکت خواهد شد. در این مطلب می خواهیم به این جراح و نحوه ی انجام آن بپردازیم.

تعویض مفصل لگن

Contents

دلایل آسیب مفصل لگن چیست؟

برخی شرایطی که منجر به بروز آسیب در ناحیه لگن می شوند، عبارتند از:

  • استئوآرتریت، عارضه ای است که با تخریب تدریجی مفاصل در سنین میانسالی و درد همراه می باشد.
  • آرتریت روماتوئید، این نوع آرتریت باعث التهاب غشای سینوویال، و تولید بیش از حد این مایع می شود.
  • آرتریت ناشی از صدمه و آسیب. همان طور که از نامش پیداست، این نوع آرتریت بعد از ضربه و آسیب به مفصل ایجاد، و باعث آسیب به غضروف لگن می شود.

البته علاوه بر ابن بیماری ها شرایطی مثل سقوط، ضربه و تصادف باعث آسیب به مفصل لگن می شود.

در گذشته، این جراحی با چندین برش در ناحیه لگن انجام می شد، اما امروزه این جراحی، با برش های بسیار کوچکی انجام می شود، و به همین خاطر، جراحی تعویض مفصل لگن، جراحی است با کمترین میزان تهاجم.

دلایل انجام جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

جراحی تعویض مفصل لگن، در درمان درد و ناتوانی بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. استئوآرتریت، یکی از شایع ترین دلایل انجام این جراحی می باشد. زیرا، این اختلال باعث محدود شدن دامنه حرکتی فرد می شود و حتی فرد قادر به انجام فعالیت های سبک مانند راه رفتن و یا نشستن نیز نخواهد بود.

در صورت عدم بهبود درد، با مصرف دارو و یا سایر شیوه های درمانی، جراحی تعویض مفصل لگن از سوی جراح توصیه می شود.

برخی دیگر دلایل انجام این جراحی عبارتند از:

  • دردی که به هنگام خواب و استراحت نیز فرد را آزار می دهد
  • دردی که مانع از انجام کارهای ساده برای فرد می شود
  • سفتی مفصل لگن، به گونه ای که فرد قادر به تکان دادن پای خود نمی باشد

در زیر صحبت های دکتر منصور ابوالقاسمیان درباره تعویض مفصل لگن مشاهده کنید:

00:39
truncate dir-rtl

همه چیز درباره تعویض مفصل لگن

اقدامات قبل از جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

قبل از جراحی، جراح تعویض مفصل لگن به بررسی علائم و نشانه ها، و سوابق پزشکی فرد می پردازد. جهت اطمینان از سلامت فرد، آزمایش خون، نوار قلب و یا سایر تست ها مانند MRI و سی تی اسکن نیز انجام خواهد شد، و سپس متخصص ارتوپدی به این نتیجه می رسد که آیا این جراحی به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند یا خیر.

  • پیش از جراحی، مصرف هر گونه مکمل و دارو، مانند آسپیرین و داروهای رقیق کننده خون، بایستی به پزشک اطلاع داده شود. معمولا مصرف این قبیل داروها، چند روز تا چند هفته قبل از جراحی قطع می شود.
  • بیمار بایستی شش تا هشت ساعت قبل از جراحی، چیزی نخورد و نیاشامد.
  • افراد سیگاری، باید سیگار را کنار بگذارند. زیرا سیگار روند بهبودی بعد از جراحی را به تاخیر می اندازد.
  • معمولا به بیمارانی که اضافه وزن دارند، توصیه می شود وزن کم کنند تا فشار کمتری به نواحی تحتانی آن ها وارد شود.
تعویض مفصل لگن

روند جراحی تعویض مفصل لگن به چه صورت می باشد؟

این جراحی توسط بیهوشی عمومی صورت می گیرد و معمولا دو ساعت یا بیشتر طول می کشد. مفصل لگن مصنوعی، شامل سوکت و سر توپی شکل است که جایگزین سر استخوان فمور می شود. در این جراحی، جراح پروتزمصنوعی را در سر جای خود قرار می دهد، سپس سر استخوان فمور جدید را در ناحیه سوکت جدید ثابت می کند. در طول جراحی، غضروف و استخوان آسیب دیده برداشته یا ترمیم می شود، سپس سطح استخوان متناسب با اندازه و فرم پروتز یا مفصل مصنوعی تغییر شکل داده خواهد شد.

در انتهای جراحی، برش ها بخیه زده می شوند، و سپس پانسمانی بر روی بخیه ها گذاشته می شود، تا از بروز عفونت نیز پیشگیری شود.

01:10
truncate dir-rtl

تعویض مفصل لگن در بیماران با جثه بسیار کوچک

بعد از جراحی جراح لگن تمام دستورالعمل های مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن که باید رعایت کنید را به شما ارائه می دهد.

بهبودی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن چقدر طول می کشد؟

بهبودی كوتاه مدت شامل مراحل اولیه بهبودی، مانند توانایی خارج شدن از تخت بیمارستان و مرخص شدن از آن است. در روزهای اول یا دوم پس از جراحی، بیشتر بیماران تعویض مفصل لگن از یک واکر استفاده می کنند تا به تعادل آنها کمک کند. تا روز سوم پس از عمل، بیشتر بیماران می توانند به خانه بروند. بهبودی كوتاه مدت همچنین شامل رهایی از دردهای آزاردهنده و قطع کردن قرص مسکن می شود. هنگامی که بیمار دیگر نیازی به استفاده از وسایل کمکی برای راه رفتن نداشته باشد و بتواند بدون درد زیاد در اطراف خانه راه برود، در واقع علائم بهبودی کوتاه مدت محسوب می شوند. میانگین مدت زمان بهبودی کوتاه مدت برای تعویض مفصل معمولی لگن 4 تا 6 هفته می باشد.

بهبودی طولانی مدت شامل بهبودی کامل زخم های جراحی و بافت های نرم داخلی است. هنگامی که یک بیمار می تواند به کار و فعالیت های روزمره خود بازگردد، در واقع در مسیر دستیابی به بهبودی کامل است. متوسط مدت زمان بهبودی طولانی مدت برای کلیه بیماران با تعویض مفصل لگن تقریباً ۴ تا ۶ ماه است. مدت دوره نقاهت تعویض مفصل لگن در افراد مختلف، متفاوت است و بهبودی کامل گاهی در بعضی از افراد تا یکسال طول می کشد.

سوالات متداول

بیماری آرتریت چیست و چرا مفصل لگن من درد می کند؟

در مفصل لگن، لایه ای از غضروف نرم وجود داشته که بالای استخوان ران (قسمت گوی شکل مفصل لگن) را پوشانده است. و لایه دیگری در قسمت کاسه ای مفصل لگن وجود دارد. این غضروف به عنوان یک محافظ بوده و حرکت مفصل را نرم می کند. در بیماری آرتریت این لایه به مرور از بین می رود و به استخوان می رسد. کشیدگی استخوان به روی استخوان دردناک بوده و موجب ورم و سفت شدن مفصل می شود.

تعویض مفصل لگن به چه صورت است؟

در جراحی تعویض مفصل لگن قسمت گوی شکل و غضروف قسمت کاسه ای کلاً برداشته می شود. قسمت گوی شکل با یک توپ فلزی جایگزین شده و قسمت کاسه ای شکل با یک سطح پلاستیکی یا فلزی جایگزین می شود. به این ترتیب یک مفصل با عملکرد صحیح که موجب درد نمی شود، جایگزین می شود.

نتایج حاصل از جراحی تعویض مفصل لگن به چه صورت است؟

نتیجه این جراحی با توجه به کیفیت بافت اطراف مفصل، میزان وخامت آرتریت در زمان جراحی، سطح فعالیت بیمار و مراقبت های بعد از عمل متفاوت است.

چه زمانی نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن دارم؟

جراح ارتوپد تصمیم می گیرد که آیا بیمار کاندیدای مناسبی برای این جراحی می باشد. این جراحی بر پایه ی آزمایش ایکس ری و سوابق پزشکی بیمار انجام می گیرد. پزشک راجع به درد و ناراحتی و میزان ناتوانی بیمار پرسش هایی انجام می دهد. گاهی با نظر پزشک، فرد با روش های غیر جراحی تا حدی درد را کنترل کرده و تا زمان نیاز مبرم به جراحی صبر می کند.

آیا سن بالا در نتیجه این جراحی تاثیر بد می گذارد؟

سن در این جراحی خیلی مطرح نبوده و در صورتی که فرد سلامت معقولی داشته باشد و میل به ادامه زندگی به صورت فعالانه داشته باشد، می تواند این جراحی را انجام دهد.

عمر مفید مفصل لگن جدید چقدر بوده و آیا نیاز به جراحی بعدی می باشد؟

تمامی ایمپلنت ها عمر مفید محدودی دارند و این عمر مفید بر اساس سن ، وزن، سطح فعالیت و شرایط پزشکی بیمار می باشد. این عمر مفید در افراد مختلف متفاوت استولی معمولا بین 10 تا 15 سال می باشد. مهم است که به خاطر داشته باشید که این ایمپلنت، یک وسیله پزشکی می باشد و مراقبت های مخصوص به خود را دارد. در صورت فرسودگی باید جراحی مجدد انجام گیرد.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

16 thoughts on “تعویض مفصل لگن

  1. آساره - شهریور 13, 1397 در 3:17 ب.ظ

    سلام .همسر من ۲۸سالشه ۵سال پیش براثر تصادف دوطرف لگن ودنبالچه اش شکست .اون موقع میخاستن پلاتین بزارن تو لگنش ولی چون از ناحیه شکم وروده خونریزی داشت دکترها با وزنه لگنش رو جوش دادن.اما متاسفانه لگن سمت چپش ۳سانت کوتاه شد والان میلنگه . شوهرم حاضرنیست زیر تیغ جراحی بره میگه الان یکم میلنگم به ریسکش نمی ارزه .حالا بنظرتون ممکنه با گذشت زمان پاش بهتر بشه؟یا ممکنه از این که هست بدتر بشه؟

    پاسخ
    • drabolghasemian - شهریور 13, 1397 در 3:31 ب.ظ

      بستگی به وضعیت لگن ایشان دارد. رادیوگرافی لگن را ارسال کنید

      پاسخ
  2. رضا - آبان 15, 1397 در 3:05 ب.ظ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. خواستم وواقعا تشکر کنم ازتون بایت جراحی که برای پدرم انجام دادید. واقعا ممنونم. گفتم سرتون شلوغه خواستم اینجا ازتون تشکر کنم واقعا

    پاسخ
    • drabolghasemian - آبان 15, 1397 در 3:14 ب.ظ

      سلام خوشحالم که این رو می شنوم. موفق و پاینده باشید.

      پاسخ
  3. مینا آسا - آبان 15, 1397 در 3:10 ب.ظ

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر و خودتون سلامت باشید هرجا که هستید. ببخشید امکان این هست که براتون عکس رادیولوژی بفرستم؟ برای پدرمه. شهرستان هستیم.

    پاسخ
  4. سارا انصاري - دی 4, 1397 در 6:09 ب.ظ

    دكتر شما نوزادان رو هم جراحي لگن انجام ميديد؟

    پاسخ
    • drabolghasemian - دی 9, 1397 در 10:10 ق.ظ

      سلام. بله، یک فوق تخصص جراحی لگن همه نوع جراحی لگن را برای نوزادان هم انجام می دهد

      پاسخ
  5. مينا - دی 8, 1397 در 8:23 ب.ظ

    دكتر آرتروز زانو همون آرتريت هست ؟ و اينكه راه پيشگيري دارد؟

    پاسخ
    • drabolghasemian - دی 9, 1397 در 10:09 ق.ظ

      خیر تفاوت دارند. آرتروز نوعی از آرتریت یا ورم مفاصل می باشد. راه هایی برای کاهش درد و به تعویض انداختن جراحی وجود دارد.

      پاسخ
  6. احمدی - دی 11, 1397 در 9:43 ب.ظ

    سلام دکتر وقت بخیر. خواستم ازتون تشکر کنم پسرمو شما عمل کردید خیلی عمل خوبی بود همیشه دعاتون می کنم. انشالله هر جا هستید شاد باشید و موفقیت های روزافزون داشته باشید. من احمدی هستم.

    پاسخ
    • drabolghasemian - دی 12, 1397 در 3:20 ب.ظ

      سلام و وقت بخیر. خوشحالم از این بابت.

      پاسخ
  7. سعید خمیسی - شهریور 18, 1399 در 7:57 ق.ظ

    سلام. دکتر میتوانم سوال کنم با تشکر

    پاسخ
    • drabolghasemian - مهر 28, 1399 در 2:31 ب.ظ

      سلام بله بفرمائید حتما

      پاسخ
  8. امير سفيدكر - تیر 8, 1400 در 3:06 ب.ظ

    سلام دكتر
    من ٣٤ سالمه سال ٨٥ بخاطر سياهى سر استخون رانم همون هيپ راستم رو تراشيدن و الان چند سالى هست ك دردش بيشتر شده خسته شدم ديگه ميخوام عمل كنم ولى شرايط كاريم نميذاره و مرخصى هم نيمتونم زياد يگيرم ميشه با ٥ روز نهايت يك هفته خوب شد ب طورى ك از عصا يا واكرم استفاده نكنم مطلب دوم بابت هزينه هستش من خودم بيمه تكميلى ندارم بيمه تامين احتماعى عموم دارم ميشه از بيمه تكميلى همسرم استفاده شه ؟
    هزينه صفر تا صد عمل هم بهم بگين ممنون

    پاسخ
  9. مریم پیرمرادی - تیر 18, 1400 در 3:17 ق.ظ

    سلام پدر من تازه عمل لگن کرده ۷۵سالش الان ۵روز اومده خونه و دو هفته بیمارستان بستری بود آی سی یو دیابت و فشارم داره ولی الان هنوز نمیتونه وایسا رو پاش واکر بگیر دو هفته دیگه وقت دکترش
    نظر شما چیه میشه راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ

پاسخ

بیست − شانزده =

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
Call Now Button