تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن ، که آرتروپلاستی مفصل لگن نیز نام دارد، شیوه جراحی است که در آن مفصل مصنوعی (پروتز) جایگزین مفصل آسیب دیده و آرتروزی می شود. مفصل لگن، شامل قسمت توپی شکل فمور است که در داخل سوکت و یا استابولوم قرار می گیرد. غضروفی نرم، سطوح استخوانی مفصل را پوشش می دهد، نقش ضربه گیر برای مفصل لگن دارد، و باعث تسهیل در حرکت خواهد شد. استئوآرتریت، بیماری مزمنی است که با ساییدگی مفاصل همراه است، و در نهایت منجر به بروز درد و سفتی در ناحیه درگیر می شود.

تعویض مفصل لگن

برخی شرایطی که منجر به بروز آسیب در ناحیه لگن می شوند، عبارتند از:

• استئوآرتریت، عارضه ای است که با تخریب تدریجی مفاصل در سنین میانسالی و درد همراه می باشد.
  • آرتریت روماتوئید، این نوع آرتریت باعث التهاب غشای سینوویال، و تولید بیش از حد این مایع می شود.
  • آرتریت ناشی از صدمه و آسیب. همان طور که از نامش پیداست، این نوع آرتریت بعد از ضربه و آسیب به مفصل ایجاد، و باعث آسیب به غضروف لگن می شود.

هدف از جراحی تعویض مفصل لگن ، تعویض مفاصلی است که تحت تاثیر این بیماری ها و اختلالات قرار گرفته اند.

در گذشته، این جراحی با چندین برش در ناحیه لگن انجام می شد، اما امروزه این جراحی، با برش های بسیار کوچکی انجام می شود، و به همین خاطر، جراحی تعویض مفصل لگن، جراحی است با کمترین میزان تهاجم.

تعویض مفصل لگن ، که آرتروپلاستی مفصل لگن نیز نام دارد، شیوه جراحی است که در آن مفصل مصنوعی (پروتز) جایگزین مفصل آسیب دیده و آرتروزی می شود. دکتر منصور ابوالقاسمیان فوق تخصص جراحی لگن و زانو با تکنیک های نوینی به انجام این جراحی می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

دلایل انجام جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن ، در درمان درد و ناتوانی بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. استئوآرتریت، یکی از شایع ترین دلایل انجام این جراحی می باشد. زیرا، این اختلال باعث محدود شدن دامنه حرکتی فرد می شود و حتی فرد قادر به انجام فعالیت های سبک مانند راه رفتن و یا نشستن نیز نخواهد بود.

در صورت عدم بهبود درد، با مصرف دارو و یا سایر شیوه های درمانی، جراحی تعویض مفصل لگن از سوی جراح توصیه می شود.

برخی دیگر دلایل انجام این جراحی عبارتند از:

• دردی که به هنگام خواب و استراحت نیز فرد را آزار می دهد
  • دردی که مانع از انجام کارهای ساده برای فرد می شود
  • سفتی مفصل لگن، به گونه ای که فرد قادر به تکان دادن پای خود نمی باشد

اقدامات قبل از جراحی تعویض مفصل لگن

قبل از جراحی، متخصص ارتوپدی به بررسی علائم و نشانه ها، و سوابق پزشکی فرد می پردازد. جهت اطمینان از سلامت فرد، آزمایش خون، نوار قلب و یا سایر تست ها مانند MRI و سی تی اسکن نیز انجام خواهد شد، و سپس متخصص ارتوپدی به این نتیجه می رسد که آیا این جراحی به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند یا خیر.

پیش از جراحی، مصرف هر گونه مکمل و دارو، مانند آسپیرین و داروهای رقیق کننده خون، بایستی به پزشک اطلاع داده شود. معمولا مصرف این قبیل داروها، چند روز تا چند هفته قبل از جراحی قطع می شود.

بیمار بایستی شش تا هشت ساعت قبل از جراحی، چیزی نخورد و نیاشامد.

افراد سیگاری، باید سیگار را کنار بگذارند. زیرا سیگار روند بهبودی بعد از جراحی را به تاخیر می اندازد.

معمولا به بیمارانی که اضافه وزن دارند، توصیه می شود وزن کم کنند تا فشار کمتری به نواحی تحتانی آن ها وارد شود.

تعویض مفصل لگن

روند جراحی تعویض مفصل لگن به چه صورت می باشد؟

مفصل لگن مصنوعی، شامل سوکت و سر توپی شکل است که جایگزین سر استخوان فمور می شود. در این جراحی، جراح مواد مصنوعی را در سر جای خود قرار می دهد، سپس سر استخوان فمور جدید را در ناحیه سوکت جدید ثابت می کند. در طول جراحی، غضروف و استخوان آسیب دیده برداشته می شود، سپس سطح استخوان متناسب با اندازه و فرم پروتز یا مفصل مصنوعی تغییر شکل داده خواهد شد.

در انتهای جراحی، برش ها بخیه زده می شوند، و سپس پانسمانی بر روی بخیه ها گذاشته می شود، تا از بروز عفونت نیز پیشگیری شود.

مراقبتهای بعد از عمل تعویض مفصل لگن

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن ، علائم حیاتی بیمار مانند فشار خون و ضربان قلب بررسی می شود. بهتر است فرد بعد از جراحی، چند روزی دربیمارستان بستری باشد.

این جراحی معمولا با درد همراه است، به همین خاطر داروهای مسکن جهت تسکین و کنترل درد برای بیمار در نظر گرفته می شود. مصرف آسپیرین بعد از جراحی ممنوع می باشد، زیرا که احتمال خونریزی را افزایش می دهند. در دوران نقاهت و بهبودی، تنها مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک توصیه می شود.

فیزیوتراپی بعد از تسکین درد، از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی می باشد تا قوای عضلانی به حالت قبل برگرد و فرد قادر به انجام کارهای روزانه خود باشد. راه رفتن و شنا، از جمله ورزش های سبکی هستند که انجامشان برای فرد لازم می باشد.

فرد بایستی به مدت چند ماه از عصا و یا واکر استفاده کند، تا فشار و نیروی کمتری حین راه رفتن به لگن وارد شود.

بخیه ها و زخم ها بایستی همواره تمیز و خشک نگه داشته شوند. پانسمانی که بر روی بخیه ها قرار داده می شود، بایستی مرتب تعویض شود.

رانندگی تا زمان بهبودی کامل، ممنوع می باشد.

بعد از جراحی، فرد بایستی مراقب آسیب ها و فشارهای وارد شده به ناحیه لگن باشد، تا از بروز آسیب های بعدی پیشگیری شود.

بعد از جراحی داشتن رژیم غذایی متعادل و یا مصرف مکمل های آهن توصیه می شود تا روند بهبودی و تقویت عضلات تسریع یابد.

میزان موفقیت این جراحی و طول دوره نقاهت، به عواملی مانند شرایط جسمانی فرد و رعایت نکات گفته شده بستگی دارد. هیچ گونه محدودیت سنی و وزنی در جراحی تعویض مفصل ران وجود ندارد، بلکه آن چه که اهمیت دارد، میزان درد و ناتوانی فرد است.

تعویض مجدد مفصل لگن

تعویض مفصل لگن یکی از موفقیت آمیز ترین جراحی ها در کل پزشکی می باشد. در اکثر موارد، این جراحی افراد را قادر می سازد تا زندگی فعال تری داشته و به دلیل لگن درد و مشکلات مربوط به آن فعالیت های خود را محدود نکنند. بااین حال با گذر زمان، احتمال دارد که این مفصل تعویض شده عملکرد خود را از دست بدهد. زمانی که این اتفاق می افتد، پزشک ارتوپد معمولاً پیشنهاد می دهد که یک جراحی دیگر برای برداشتن بخشی یا کل مفصل تعویضی و تعویض با یک پروتز دیگر انجام گیرد. این جراحی با نام جراحی تعویض مجدد مفصل لگن نام برده می شود.

گرچه هر دو نوع جراحی چه اولیه چه ثانویه اهداف یکسانی دارند ( از بین بردن درد و بهبود عملکرد مفصل لگن و کیفیت زندگی)، ولی جراحی تعویض مجدد مفصل لگن با جراحی اولیه متفاوت است. این جراحی طولانی تر بوده و پیچیده تر می باشد. این جراحی نیازمند برنامه ریزی های وسیع، استفاده از ایمپلنت های تخصصی و وسایل جراحی مخصوص می باشد تا نتیجه ای مطلوب حاصل شود.

تعویض مجدد مفصل لگن

آماده سازی برای جراحی مجدد تعویض مفصل لگن

در اولین مرحله سلامت فیزیکی فرد سنجیده می شود تا تشخیص داده شود که فرد آمادگی لازم را برای این جراحی دارد و دوره نقاهت را به خوبی طی می کند. برای مثال برخی بیماران شرایط خاص و یا بیماری خاصی دارند، مانند بیماری قلبی که توسط یک متخصص قلب قبل از جراحی تشخیص داده می شود.

آزمایشات قبل از جراحی

پزشک به احتمال زیاد برخی آزمایشات تصویری را برای اطمینان از وضعیت مفصل لگن تجویز می کند. در زیر به برخی از این آزمایشات اشاره می کنیم:
– ایکس ری یا رادیوگرافی معمولی. این آزمایش تصاویر خوبی را از ساختار های متراکم مانند استخوان ها مهیا می کند. به این ترتیب می توان از آن برای پی بردن به میزان شل شدن مفصل لگن و موقعیت دقیق آن استفاده کرد.
– دیگر آزمایشات تصویری مانند ام آر آی و سی تی اسکن می توانند مشخص کنند که چرا عملکرد مفصل مختل شده و وضعیت استخوان ها را به طور دقیقتری بررسی کنند. البته این دو مورد فقط در شرایط خاصی تجویز می‌شوند و همیشه لازم نیستند.
همچنین آزمایش خون از فرد گرفته می شود تا وجود هرگونه عفونت در بدن فرد تشخیص داده شود. حتی می توان برای اطمینان از عدم وجود عفونت از خود مفصل توسط سرنگ نمونه گرفت .

با گذر زمان، احتمال دارد که مفصل تعویض شده عملکرد خود را از دست بدهد. دکتر منصور ابوالقاسمیان فوق تخصص جراحی لگن و زانو با تکنیک های نوینی به تعویض مجدد مفصل لگن می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

مشکلات جراحی تعویض مجدد مفصل لگن

مانند هر جراحی دیگری این جراحی هم شامل پیچیدگی ها و خطراتی می باشد. ولی احتمال وقوع این پیچیدگی ها در جراحی تعویض مجدد نسبت به تعویض مفصل اولیه بیشتر می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
– دررفتگی
– عفونت
– ایجاد لخته های خونی
– آمبولی ریه
– تفاوت در طول پاها
– تشکیل استخوان ( امکان دارد استخوان جدیدی در محل شروع به رشد کند)
– شکستگی
– آسیب به رگ های خونی و اعصاب
– شل شدن ایمپلنت

در زیر به برخی از سوالات متداول تعویض مفصل لگن می پردازیم.

سوالات متداول تعویض مفصل لگن

بیماری آرتریت چیست و چرا مفصل لگن من درد می کند؟

در مفصل لگن، لایه ای از غضروف نرم وجود داشته که بالای استخوان ران (قسمت گوی شکل مفصل لگن) را پوشانده است. و لایه دیگری در قسمت کاسه ای مفصل لگن وجود دارد. این غضروف به عنوان یک محافظ بوده و حرکت مفصل را نرم می کند. در بیماری آرتریت این لایه به مرور از بین می رود و به استخوان می رسد. کشیدگی استخوان به روی استخوان دردناک بوده و موجب ورم و سفت شدن مفصل می شود.

تعویض مفصل لگن به چه صورت است؟

در جراحی تعویض مفصل لگن قسمت گوی شکل و غضروف قسمت کاسه ای کلاً برداشته می شود. قسمت گوی شکل با یک توپ فلزی جایگزین شده و قسمت کاسه ای شکل با یک سطح پلاستیکی یا فلزی جایگزین می شود. به این ترتیب یک مفصل با عملکرد صحیح که موجب درد نمی شود، جایگزین می شود.

نتایج حاصل از جراحی تعویض مفصل لگن به چه صورت است؟

نتیجه این جراحی با توجه به کیفیت بافت اطراف مفصل، میزان وخامت آرتریت در زمان جراحی، سطح فعالیت بیمار و مراقبت های بعد از عمل متفاوت است.

چه زمانی نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن دارم؟

جراح ارتوپد تصمیم می گیرد که آیا بیمار کاندیدای مناسبی برای این جراحی می باشد. این جراحی بر پایه ی آزمایش ایکس ری و سوابق پزشکی بیمار انجام می گیرد. پزشک راجع به درد و ناراحتی و میزان ناتوانی بیمار پرسش هایی انجام می دهد. گاهی با نظر پزشک، فرد با روش های غیر جراحی تا حدی درد را کنترل کرده و تا زمان نیاز مبرم به جراحی صبر می کند.

آیا سن بالا در نتیجه این جراحی تاثیر بد می گذارد؟

سن در این جراحی خیلی مطرح نبوده و در صورتی که فرد سلامت معقولی داشته باشد و میل به ادامه زندگی به صورت فعالانه داشته باشد، می تواند این جراحی را انجام دهد.

عمر مفید مفصل لگن جدید چقدر بوده و آیا نیاز به جراحی بعدی می باشد؟

تمامی ایمپلنت ها عمر مفید محدودی دارند و این عمر مفید بر اساس سن ، وزن، سطح فعالیت و شرایط پزشکی بیمار می باشد. این عمر مفید در افراد مختلف متفاوت است. مهم است که به خاطر داشته باشید که این ایمپلنت، یک وسیله پزشکی می باشد و مراقبت های مخصوص به خود را دارد. بنابراین حتماً تمامی مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل لگن را رعایت کنید.

منبع : https://www.northernorthopedics.com/patient-resources/hip/total-hip-replacement-faq/

و  https://orthoinfo.aaos.org/en/treatment/revision-total-hip-replacement/

5 thoughts on “تعویض مفصل لگن

1. آساره - شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ در ۳:۱۷ ب.ظ

سلام .همسر من ۲۸سالشه ۵سال پیش براثر تصادف دوطرف لگن ودنبالچه اش شکست .اون موقع میخاستن پلاتین بزارن تو لگنش ولی چون از ناحیه شکم وروده خونریزی داشت دکترها با وزنه لگنش رو جوش دادن.اما متاسفانه لگن سمت چپش ۳سانت کوتاه شد والان میلنگه . شوهرم حاضرنیست زیر تیغ جراحی بره میگه الان یکم میلنگم به ریسکش نمی ارزه .حالا بنظرتون ممکنه با گذشت زمان پاش بهتر بشه؟یا ممکنه از این که هست بدتر بشه؟

• drabolghasemian - شهریور ۱۳, ۱۳۹۷ در ۳:۳۱ ب.ظ

بستگی به وضعیت لگن ایشان دارد. رادیوگرافی لگن را ارسال کنید

2. رضا - آبان ۱۵, ۱۳۹۷ در ۳:۰۵ ب.ظ

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. خواستم وواقعا تشکر کنم ازتون بایت جراحی که برای پدرم انجام دادید. واقعا ممنونم. گفتم سرتون شلوغه خواستم اینجا ازتون تشکر کنم واقعا

• drabolghasemian - آبان ۱۵, ۱۳۹۷ در ۳:۱۴ ب.ظ

سلام خوشحالم که این رو می شنوم. موفق و پاینده باشید.

3. مینا آسا - آبان ۱۵, ۱۳۹۷ در ۳:۱۰ ب.ظ

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر و خودتون سلامت باشید هرجا که هستید. ببخشید امکان این هست که براتون عکس رادیولوژی بفرستم؟ برای پدرمه. شهرستان هستیم.

17 + چهار =