مدت نقاهت بعد از تعویض مفصل زانو

بهبودی یک فرآیند تدریجی پس از هر گونه جراحی از جمله جراحی تعویض مفصل زانو است. جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی، جراحی بزرگی در نظر گرفته می شود که در آن قسمت های آسیب دیده مفصل زانو برداشته شده و با مفصل مصنوعی جایگزین می شود. جدول زمانی بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. امروز در این مطلب می خواهیم به مدت نقاهت بعد از تعویض مفصل زانو و عواملی که ممکن است بهبودی شما را به تاخیر بیندازد، بپردازیم.

دوران نقاهت بعد از تعویض مفصل زانو

دوران نقاهت بعد از تعویض مفصل زانو

بیایید در مورد اینکه جدول زمانی بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو چگونه است و چه عواملی سبب تسریع بهبودی شما می شود بپردازیم.

21 روز پس از جراحی

پس از ترخیص از بیمارستان، اولویت‌هایی که با آنها سر و کار خواهید داشت یکسان است. این اولویت ها عبارتند از:

• درد خود را کنترل کنید. با مسکن های که پزشک ارتوپد به شما تجویز می کند.
  • استراحت کافی داشته باشید ولی استراحت مطلق نه.
  • فیزیوتراپی انجام دهید.
  • محل برش خود را تمیز و پوشانده نگه دارید و در صورت تجویز آنتی بیوتیک ها را سر وقت مصرف کنید.
  • از فعالیت هایی که می توانند باعث اختلال در روند بهبودی شوند، خودداری کنید.
  • مراقب علائم عوارض، مانند عفونت یا ترومبوز ورید عمقی (DVT) بعد از جراحی باشید.
  • برای ویزیت های بعدی به پزشک ارتوپد خود مراجعه کنید.

با پیروی از دستورالعمل‌های بالا و دستورالعمل‌های ترخیص پزشک متخصص ارتوپد، روند بهبودی شما باید سریع‌تر شود، دامنه حرکتی شما بهبود یابد و درد و تورم شما کاهش یابد.

هفته 4 تا 6 پس از جراحی

در چند هفته اول پس از جراحی، درد زانو تا حد زیادی بهبود می یابد. در طول هفته های 4 تا 6 شاهد بهبود قابل توجهی خواهید بود. در پایان هفته 6، باید بتوانید مصرف داروهای ضد درد را متوقف کنید و بتوانید بسیاری از فعالیت های روزانه را از سر بگیرید.

برای دستیابی به این موفقیت، باید مدیریت درد و فیزیوتراپی را ادامه دهید. در طول هفته های 4 تا 6، شما همچنین باید از کارهای مانند مصرف الکل و سیگار کشیدن خودداری کنید، که می تواند بر توانایی بدن شما برای بهبودی تأثیر منفی بگذارد.

هفته 7 تا هفته 12 پس از جراحی

به طور معمول، مراحل اولیه بهبودی پس از جراحی در 8 هفته اول پس از جراحی کامل در نظر گرفته می شود. پس از هفته هشتم، شما باید به خوبی در مسیر بهبودی باشید. همچنین باید بتوانید فعالیت های بدنی را با کمک وسایل کمکی از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا انجام دهید.

در این دوره، توصیه می شود تمرینات فیزیوتراپی مانند تمرینات کششی و تقویتی را به تنهایی و چند بار در هفته ادامه دهید.

تا هفته دوازدهم، شما باید دامنه حرکتی کامل در زانوی خود داشته باشید.

هفته 13 و پس از آن

تقریباً 13 هفته پس از جراحی، شما باید بتوانید بهبودی کامل را بدست بیاورید، مشروط بر اینکه هیچ عارضه جراحی و دردی نداشته باشید.

با این حال، حتی در این مرحله، باید با جراح ارتوپد خود مشورت کنید، به خصوص اگر قصد دارید به فعالیت های پرتحرک بازگردید.

چقدر طول می کشد نا بعد از تعویض مفصل زانو بهبود یابیم؟

چه عواملی می تواند بهبودی تعویض مفصل زانو را کند کند؟

بهبودی پس از تعویض مفصل زانو می تواند یک فرآیند نسبتا ساده و آسان باشد، مشروط بر اینکه تمام دستورالعمل های پزشک خود را رعایت کنید.

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بهبودی شما را پس از تعویض مفصل زانو کند کند. از جمله:

عدم شرکت در فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک مرحله مهم برای بهبودی با هر جراحی ارتوپدی است، به ویژه در مورد تعویض مفصل. فیزیوتراپی فواید زیادی دارد، از جمله تسکین درد، کاهش تورم، بهبود گردش خون، بهبود ثبات و تقویت عضلات اطراف مفصل. تمام مزایای فیزیوتراپی به بیمار کمک می کند تا به هدف نهایی برسد: بازگشت به فعالیت های عادی در اسرع وقت.

نادیده گرفتن فیزیوتراپی می تواند منجر به تعدادی از اثرات ناخوشایند شود، از جمله آسیب به مفصل تازه جایگزین شده، افزایش احتمال نیاز به جراحی تجدیدنظر و آسیب به عضلات حمایت کننده اطراف مفصل جدید. تمام این اثرات منجر به دوره بهبودی طولانی تری می شود و بهبودی شما را تا مدت زیادی به تاخیر می اندازد.

سیگار کشیدن یا استفاده از سایر محصولات نیکوتین دار

سیگار کشیدن و استفاده از محصولات نیکوتینی در درجه اول روند بهبود زخم را به تاخیر می اندازد، زیرا مواد شیمیایی مضر موجود در محصولات تنباکو باعث کاهش جریان و گردش خون کافی می شود که برای بهبودی کافی ضروری است.

سیگار کشیدن و استفاده از نیکوتین نیز عوارض و خطرات قابل توجهی را که ممکن است پس از جراحی ایجاد شود، به همراه دارد. خطر لخته شدن خون بیشتر است و خطر عفونت بالا می رود. این می تواند منجر به نیاز به جراحی بیشتر بیش از جایگزینی اولیه مفصل شود که می تواند بهبود قابل توجهی را به تاخیر بیندازد.

دیابت کنترل نشده

دیابت می تواند خطر عفونت زخم را افزایش دهد، می تواند مفصل را شل کند و باعث شکستگی در اطراف ایمپلنت جدید شود. دیابتی که به اندازه کافی مدیریت نمی شود، پتانسیل ایجاد عوارض پس از جراحی در بیماران تعویض مفصل زانو، مانند افزایش خطر ترومبوز ورید عمقی (DVT) و همچنین خطر بالای سکته را دارد.

شرکت در فعالیت های مخاطره آمیز

فعالیت‌های پرخطر می‌توانند بهبودی تعویض مفصل زانو را طولانی‌تر کنند یا باعث آسیب شوند. مهم است که از فعالیت‌هایی که خطر زمین خوردن را بالا می‌برند اجتناب کنید و اقدامات لازم را برای حفظ تعادل خود در طول دوره بهبودی انجام دهید. مواردی مانند حصول اطمینان از نگه داشتن نرده هنگام استفاده از پله ها، استفاده از تشک های لاستیکی در حمام، و اجتناب از خطرات زمین خوردن از جمله اقداماتی هستند که می توانید انجام دهید.

همچنین توصیه می‌شود از نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید که می‌تواند خطر ایجاد لخته خون را افزایش دهد و باعث تجمع مایعات شود. همچنین مهم است که خیلی زود روی مفصل جدید خود وزن زیادی را تحمل نکنید و از وسایل کمکی مانند واکر، عصا و سایر وسایلی که می توانند به توزیع وزن شما کمک کنند، به درستی استفاده کنید.

از انجام ورزش هایی مانند دویدن، پریدن و ورزش هایی که تاثیر زیادی دارند و مستلزم تغییر سریع جهت هستند، باید اجتناب شود، حتی پس از بهبودی کامل از تعویض مفصل زانو، زیرا این نوع تمرینات همچنان می توانند بر پروتز شما فشار وارد کنند.

چقدر طول می کشد نا بعد از تعویض مفصل زانو بهبود یابیم؟

زمان بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند به عوامل متعددی از جمله نوع عمل (جایگزینی کامل زانو در مقابل تعویض جزئی زانو)، عوارض جراحی، و سازگاری با پروتکل های فیزیوتراپی و انجام مراقبت ها و توصیه های بهترین جراح زانو بستکی داشته باشد.

به طور معمول، بهبودی کامل و بهبودی پس از جراحی تعویض زانو می تواند 6 ماه تا 1 سال یا در برخی موارد حتی بیشتر طول بکشد. با این حال، شما باید بتوانید کارهای روزمره خود را بعد از حدود 4 تا 6 هفته از سر بگیرید.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

2 × یک =