آنچه باید از فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن بدانینم!

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن نیاز است؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید که این جراحی را انجام دادی و به دنبال پاسخ سوال خود می‌گردید، همراه ما در این مقاله باشید تا به بررسی کامل این موضوع پرداخته و تمام موارد را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم.

فیزیوتراپی بعد از تعوی مفصل لگن مفید است

Contents

آیا بعد از تعویض مفصل لگن نیاز به فیزیوتراپی است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی از سوالاتی که برای افراد بعد از جراحی ایجاد می‌گردد، آن است که بعد از عمل ممکن است که پزشک فیزیوتراپی را برای فرد تجویز کند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل لگن (Total Hip Replacement) بسیار مفید و ضروری است. جراحی تعویض مفصل لگن معمولاً به دلیل تخریب مفصل لگن، درد مفصلی شدید یا محدودیت حرکتی انجام می‌شود. بعد از جراحی، فیزیوتراپی کمک می‌کند تا عملکرد و قدرت عضلات اطراف مفصل لگن بهبود یابد و شما به فعالیت‌های روزمره بازگردید. در نتیجه انجام فیزیوتراپی با خود مزایای بسیاری را به همراه دارد. در نتیجه برای کوتاه شدن دوران نقاهت بعد از تعویض مفصل لگن و یا بازگشت سریع‌تر فرد به زندگی روزمره، نیاز است که مراقبت‌ بعد از تعویض مفصل لگن  و یا فعالیت‌هایی مانند فیزیوتراپی برای فرد انجام گردد.

مزایای فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن

  •  بازگشت به فعالیت‌های روزمره: بعد از انجام جراحی فرد به دنبال راهی برای بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های  روزمره است. برای رسیدن به این هدف یکی از مفید‌ترین قدم‌ها، فیزیوتراپی است. به بیانی دیگر  با کمک فیزیوتراپی، محدودیت حرکتی که ممکن است بعد از جراحی وجود داشته باشد، بهبود می‌یابد و شما قادر خواهید بود فعالیت‌های روزمره‌تان را به شکل عادی انجام دهید، مانند راه رفتن، بلند شدن و نشستن.
  •  تقویت عضلات: یکی دیگر از مزایای منحصر به فرد فیزیوتراپی بعد از جراحی، تقویت عضلات است. فیزیوتراپی شامل تمرینات تقویتی است که به شما کمک می‌کند عضلات اطراف مفصل لگن را تقویت کنید. این تقویت عضلات باعث استحکام و پایداری مفصل لگن می‌شود.
  • کاهش درد: فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش درد و التهاب در منطقه مفصل لگن کمک کند. تمرینات انعطاف‌پذیری و کشش عضلات، کمک به افزایش محدودیت حرکتی و کاهش درد می‌کنند.
  •  بهبود تعادل و استقامت: فیزیوتراپی شامل تمرینات تعادل و استقامت نیز است که به شما کمک می‌کند استقامت عضلات را افزایش داده و تعادل را بهبود بخشید.
  •  راهنمایی و آموزش: فیزیوتراپیست می‌تواند به شما راهنمایی کند و تکنیک‌های درست برای اجرای تمرینات را به شما آموزش دهد. همچنین، می‌تواند به شما نکاتی درباره فعالیت‌های روزمره و راهبردهای مراقبت از مفصل لگن در طول فرآیند بهبود دهد.
01:10
truncate dir-rtl

تعویض مفصل لگن در بیماران با جثه بسیار کوچک

بنابراین، فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل لگن بسیار مهم است و بهبود سریع‌تر و بهتر شما را تضمین می‌کند. توجه داشته باشید مهمترین نکته قبل از انجام فیزیوتراپی، انتخاب بهترین جراح تعویض مفصل لگن است که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شویم. سوال دیگری که در این میان مطرح می‌گردد آن است که فیزیوتراپی را چه زمانی بعد از جراحی شروع کنیم؟ در ادامه مقاله به بررسی این سوال می‌پردازیم. همراه ما باشید.

چه زمانی بعد از جراحی تعویض مفصل باید فیزیوتراپی شروع کرد؟

برای پاسخ به این سوال عوامل مختلفی را باید مد نظر قرار دهیم. به طور کلی زمان شروع فیزیوتراپی  پس از جراحی تعویض مفصل لگن ممکن است در هر فرد متفاوت باشد.علت تفاوت در این موضوع آن است که در هر شخص  نوع جراحی، وضعیت عمومی بیمار و توصیه‌های پزشک متفاوت است. عموماً، فیزیوتراپی در چند روز اول پس از جراحی شروع می‌شود. در برخی موارد، ممکن است پزشک شروع فیزیوتراپی را به تعویق بیاندازد تا زمانی که بیمار بهبود خوبی در عملکرد و استقامت خود از خود نشان دهد.

در هر صورت، برای تعیین زمان دقیق شروع فیزیوتراپی و یا راه رفتن بعد از تعویض مفصل لگن ، مهم است که با پزشک خود در مورد برنامه بهبودی و زمانبندی خود مشورت کنید. پزشک شما دستورالعمل‌های خاصی برای شروع فیزیوتراپی و نحوه پیشروی آن بر اساس وضعیت شما خواهد داشت. او می‌تواند شما را در مورد تمرینات، مدت زمان و شدت فعالیت‌ها، محدودیت‌ها و نکات ایمنی راهنمایی کند.

آیا تمرینات فیزیوتراپی بعد از جراحی می‌تواند در خانه انجام شود؟

بعد از جراحی تمرینات بهتر است تحت نظر پزشک انجام گردد تا از بروز عوارض تعویض مفصل لگن،بتوان پیشگیری کرد. به طور کلی در برخی از موارد تمرینات فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن می‌توانند در خانه انجام شوند. این وابسته به نوع جراحی، پیشرفت شما در بهبودی و توصیه‌های پزشک و فیزیوتراپیست است. توجه داشته باشید که انجام فعالیت‌های فیزیوتراپی در منزل، تنها با تجویز و پس از تایید پزشک امکان پذیر است. در نتیجه از انجام فعالیت‌های سنگین و یا ورزش‌های فیزیوتراپی بدون تجویز پزشک جدا خودداری کنید. در ادامه چند نکته را برای انجام تمرینات فیزیوتراپی در خانه بعد از جراحی تعویض مفصل لگن در نظر بگیرید:

  •  داشتن برنامه تمرینی: از فیزیوتراپیست خود بخواهید که یک برنامه تمرینی شخصی برای شما تهیه کند. در این برنامه، تمرینات مورد نیاز، تعداد تکرارها، فرکانس و شدت تمرینات، و همچنین نکات ایمنی باید مشخص شده باشند.
  • دریافت آموزش: اطمینان حاصل کنید که قبل از انجام تمرینات، آموزش کافی از فیزیوتراپیست خود دریافت کرده‌اید. او باید به شما نشان دهد که چگونه هر تمرین را به درستی انجام دهید و به شما راهنمایی کند.
  • استفاده از وسایل کمکی: برخی تمرینات نیاز به وسایل کمکی مانند مات، توپ، وزنه‌ها یا بندهای مقاومتی دارند. اطمینان حاصل کنید که وسایل مورد نیاز را در خانه دارید.
  • رعایت نکات ایمنی: هنگام انجام تمرینات در خانه، حتماً نکات ایمنی را رعایت کنید. استفاده از فضای مناسب برای انجام تمرینات، رعایت درستی حرکات، استراحت کافی بین تمرینات، و عدم انجام تمریناتی که می‌توانند به مفصل لگن شما آسیب برسانند، از جمله نکاتی هستند که باید رعایت شوند.

نتیجه‌گیری

فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن می‌تواند کمک کننده مفیدی به فرد برای بازگشت به  فعالیت روزمره فرد به فعالیت روزمره خود باشد. توجه داشته باشید که در این میان مهمترین نکته انتخاب پزشک و یا جراحی حاذق است که بتواند شما را در این مسیر راهنمایی کرده و نتیجه دلخواه از جراحی برساند.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

پاسخ

چهارده − چهار =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
Call Now Button