فعالیت های بعد از تعویض مفصل لگن؛ نکاتی که باید بدانیم!

زمانی که عمل تعویض مفصل را انجام می‌‌دهیم، طبیعی است که نگران فعالیت‌های بعد از تعویض مفصل لگن باشیم و این سوال برایمان ایجاد شود که چه فعالیت‌هایی بعد از آن می‌توانیم انجام دهیم. با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی هر آنچه که نیاز است از فعالیت بعد از تعویض مفصل لگن بدانید بپردازیم. 

فعالیت های بعد از تعویض مفصل لگن

فعالیت‌های بعد از تعویض مفصل لگن

فعالیت بعد از تعویض مفصل لگن یکی از نگرانی‌های افراد بعد از انجام این عمل است. باید توجه داشته باشیم که بازگشت به فعالیت و بهبود در هر فرد متفاوت است و تنها نکته‌ای که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در بهبودی سریع‌تر فرد داشته باشد، رعایت نکاتی است که پزشک به فرد اعلام می‌کند.

زمانی که بعد از جراحی به منزل باز می‌گردید باید توجه داشته باشید که باید فعال باشید ولی نباید فعالیت‌های غیر مجاز انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید که در زمان بهبودی صبور باشید چرا که بهبودی به تدریج و در طول زمان انجام می‌گردد. به طور کلی انجام فعالبت‌ در اولین روز‌ها بعد از جراحی دارای محدودیت‌هایی است. در ادامه به بررسی فعالیت‌ها می‌پردازیم. 

  • رانندگی:

انجام فعالیت رانندگی بعد از این عمل باید پس از تایید پزشک انجام شود. به طور کلی  بعد از تجویز پزشک و هنگامی که دیگر داروهای ضد درد مصرف نمی‌کنید و توانایی و واکنش های شما به حالت طبیعی بازگشتند، می‌توانید رانندگی را از سر بگیرید. پزشک به شما کمک خواهد کرد تا تشخیص دهید چه زمانی برای بازگشت به رانندگی بی خطر است. توجه داشته باشید که انجام رانندگی در تعویض مفصل عادی، ممکن است حدود دو ماه طول بکشد.

  • فعالیت جنسی:

لطفا با پزشک خود در مورد اینکه چگونه و در چه پوزیشنی توانید با خیال راحت روابط جنسی خود را آغاز کنید، مشورت کنید. بسته به وضعیت شما، ممکن است بتوانید فعالیت جنسی خود را چند روز تا چند هفته بعد از عمل از سر بگیرید.

  • وضعیت خواب: 

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن پزشک از شما درخواست می‌کند که از خوابیدن در حالت خاصی خودداری کنید. توجه داشته باشید که بعد از جراحی حتما از پزشک خود در مورد شیوه خواب مناسب شما سوال بپرسید. ممکن است تا زمان بهبودی پزشک از شما درخواست کند با یک بالش بین پاهایتان بخوابید. به طور کلی نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل لگن از اهمیت بالایی برخوردار است. 

  • بازگشت به محل کار:

 بعد از این جراحی برای بازگشت به محل کار صبور باشید. اما به طور کلی بازگشت به محل کار بسته به نوع فعالیت‌هایی که در محل کار انجام می‌دهید و سرعت بهبود شما، ممکن است از چندین روز تا چندین هفته طول بکشد تا بتوانید به محل کار خود بازگردید. زمانی که شخص پس از معاینه و تجویز پزشک به بهبودی کامل برسد می‌تواند کار را شروع کند.

  • ورزش:

پس از عمل پزشک برای شخص تمریناتی را تجویز می‌کند که انجام آن به مدت حداقل دو ماه بعد از جراحی ضروری است. انجام فعالیت دوچرخه ثابت می‌تواند در ورزش‌هایی که برای شخص تجویز می‌شود، حضور داشته باشد چرا که انجام آن بعد از تجویز پزشک کمک بسیاری به حفظ قوام ماهیچه‌ها و همچنین انعطاف پذیری لگن شما می‌کند. بعد از تجویز پزشک می‌توانید فعالیتا‌هایی که قبل از جراحی انجام می‌دادید را از سر بگیرید اما در انجام فعالیت‌ها به یکسری نکات باید توجه داشته باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم. در انجام فعالیت مانند پیاده روی توجه داشته باشید که درست است که این ورزش تاثیر بسیاری دارد اما نمی‌تواند جایگزین ورزش‌هایی شود که پزشک برای شما تجویز کرده است. انجام ورزش‌هایی مانند شنا بعد از تجویز پزشک و زمانی که زخم‌هایتان بهبودی کامل پیدا کرد می‌تواند جزو فعالیت‌های عالی با تاثیر منفی حداقل باشد.

  • مسافرت هوایی: 

بعد از جراحی اگر تصمیم به یک سفر هوایی گرفتید حتما با پزشک خود مشورت بگیرید چرا که ممکن است این عمل باعث ایجاد تورم شود. اگر پزشک تایید برای سفر هوایی را به شما داد باید توجه داشته باشید که هنگام عبور از دستگاه امنیتی ممکن است که این دستگاه به پروتز مصنوعی فرد واکنش نشان داده و موجب زنگ زدن شود. در نتیجه قبل از ورود این موضوع را به مسئول مربوطه اطلاع دهید.

بیشتر بخوانیم: راه رفتن بعد از تعویض مفصل لگن

02:24
truncate dir-rtl

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

فعالیت‌های بعد از تعویض مفصل لگن که نباید انجام دهیم!

توجه داشته باشید که انجام یکسری فعالیت و حرکات بعد از جراحی به کل ممنون می‌باشد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • هرگز برای برداشتن اجسام از روی زمین به جلو خم نشوید.
  • از رفتن به سفر‌های طولانی خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت‌هایی که ممکن است زمین بخورید جدا خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین مانند فوتبال و والیبال خودداری کنید.

سوالات متداول

نتیجه‌گیری

فعالیت بعد از تعویض مفصل لگن سوال و نگرانی است که برای هر شخص بعد از جراحی ایجاد می‌شود که در این مقاله به بررسی فعالیت‌ها پرداختیم. حتما توجه داشته باشید که نکاتی که پزشک به شما ارائه می‌دهد را رعایت کنید و از آن غافل نشوید.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

پاسخ

نوزده − نه =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button