شکستگی کشکک زانو

شکستگی کشکک زانو به معنی شکستگی کاسه زانو ( استخوانی که مفصل زانو را می پوشاند) می باشد که معمولاً در اثر یک آسیب تروماتیک، مانند زمین خوردن یا ضربه به کاسه زانو ایجاد می شود. برخی از شکستگی ها برای ترمیم نیاز به جراحی دارند. بهبودی پس از این عارضه می تواند طولانی باشد و عوارض جانبی برای آن شایع و قابل انتظار است.

Contents

شکستگی کشکک زانو به چه صورت است؟

شکستگی کشکک زانو یا پاتلا (patella)  به شکستگی استخوان کوچک جلوی زانو گفته می شود. به دلیل اینکه پاتلا یک محافظ برای مفصل زانو می باشد، نسبت به افتادن مستقیم روی زانو و یا ضربه مستقیم به زانو آسیب پذیر می باشد. شکستگی پاتلا آسیبی جدی و شدید بوده و ممکن است در صورت جابجایی صاف کردن پا و راه رفتن را برای فرد غیر ممکن کند. برخی از شکستگی‌های کشکک ساده هستند، اما گاهی این استخوان کوچک نیز می‌تواند به قطعات زیادی تقسیم شود.
برخی شکستگی های پاتلا می توانند با استفاده از پوشیدن اسپلینت درمان شوند و به ترمیم استخوان منجر شود. ولی در اغلب موارد، دو طرف شکستگی از روبروی هم جابجا می شود که در اینصورت نیاز به جراحی برای بازگرداندن قدرت حرکتی به زانو می باشد.

شکستگی کشکک زانو
شکستگی کشکک زانو

آناتومی مفصل زانو

پاتلا به استخوان کوچکی گفته می شود که در جلوی مفصل زانو ( محل تقاطع استخوان ران یا فمور و استخوان ساق پا ) قرار دارد. این استخوان از زانو محافظت می کند و ماهیچه های ران را به ساق پا پیوند می دهد. قسمت انتهایی استخوان ران و قسمت پشتی پاتلا با غضروف نرمی پوشیده شده است. این غضروف به استخوان ها کمک می کنند تا به راحتی هنگام حرکت زانو ها، حرکت کنند.

وقتی کشکک می‌شکند برای زانو چه اتفاقی می‌افتد؟

شکستگی کشکک معمولاً در اثر ضربه مستقیم به زانو ایجاد می شود. بسته به نیروی اعمال شده، ممکن است ترک مویی ایجاد شده استخوان را دو تکه یا به قطعات کوچک زیادی بشکند (شکستگی مویی نوعی شکستگی ناقص در استخوان ها می باشد). شکستگی کشکک می تواند باعث شود مکانیسم عضله باز کننده زانوی شما دیگر به درستی عمل نکند. تاندون چهارسر ران به کشکک شما متصل می شود که به طور معمول به شما اجازه می دهد تا زانوی خود را خم و راست کنید. کشکک با غضروف پوشیده شده است که بالشتکی برای مفصل زانوی شما فراهم می کند. غضروف ممکن است با این نوع شکستگی آسیب ببیند که می تواند منجر به آرتریت پس از ضربه شود.

علل شکستگی کشکک زانو

شکستگی پاتلا در اکثر موارد در نتیجه موارد زیر اتفاق می افتد:
– افتادن روی زانو
– وارد آمدن نیروی مستقیمی به زانو در موارد مختلف مانند تصارف با ماشین، برخورد با داشبورد ماشین و …
این شکستگی می تواند به طور غیر مستقیمی هم انجام گیرد. به صورتی که ضربه ی شدیدی به عضلات چهار سر ران وارد شود و این نیرو سبب کشیدگی پاتلا شود.

انواع مختلف شکستگی کشکک چیست؟

شکستگی پایدار کشکک

در یک شکستگی پایدار که به آن شکستگی «بدون جابجایی» نیز گفته می شود، قطعات شکسته شده استخوان شما اساساً در جای مناسب باقی می مانند. ممکن است در این شکستگی استخوان ها همچنان به یکدیگر متصل باشند، یا یک یا دو میلی متر از هم فاصله داشته باشند. این نوع شکستگی معمولاً بدون جراحی به خوبی بهبود می یابد. اگر پزشک شما تشخیص دهد که نیازی به جراحی ندارید، استخوان در طول دوره نقاهت و بهبودی در جای خود ثابت نگه داشته می شود، و توسط یک زانوبند لولایی یا گچ، بی حرکت می ماند.

شکستگی کشکک جابجا شده

در شکستگی جابجا شده، قطعات استخوان شکسته‌ی شما از موقعیت صحیح خود جابجا شده و آنطور که باید در کنار یکدیگر قرار نمی گیرند. این قطعات اغلب باید با جراحی ثابت شوند تا بهبود یابند و به زانوی شما اجازه دهند تا به درستی حرکت کند.

شکستگی عرضی کشکک

شکستگی عرضی به شکستگی گفته می شود که در آن کشکک شما به دو قسمت تقسیم می شود. این عارضه اغلب با جراحی رفع می شوند. برای رفع این آسیب ها می توان از تکنیک های جراحی مختلفی استفاده کرد.

شکستگی کشکک خرد شده

در شکستگی خرد شده، استخوان شما به سه یا چند تکه خرد شده است. شکستگی خرد شده می تواند پایدار یا ناپایدار باشد. هنگامی که یک شکستگی خرد شده ناپایدار است، ممکن است برخی از قطعات استخوان شما برای اتصال مجدد خیلی کوچک باشند و حتی ممکن است نیاز به برداشتن استخوان در جراحی وجود داشته باشد.

شکستگی باز کشکک

در این نوع شکستگی، بر اثر آسیب وارد شده، صدمات خیلی بیشتری به ماهیچه ها، تاندون ها ورباط های اطراف استخوان اعمال می شود. خطر عوارض بیشتر است و زمان بیشتری طول می کشد تا شکستگی خوب شود. شکستگی باز نیاز به درمان سریع با آنتی بیوتیک دارد زیرا در شکستگی های باز احتمال وجود عفونت بیشتر است، بنابراین مهم است که سریعا به دنبال درمان باشید.

علائم شکستگی کشکک زانو

شایع ترین علائم شکستگی زانو درد و تورم در جلوی زانو می باشد. علائم دیگر این عارضه به شرح زیر است:
– کبودی
– ناتوانی در صاف کردن زانو
– ناتوانی در بلند کردن پا از زمین
– ناتوانی در راه رفتن

درمان شکستگی کشکک زانو

درمان شکستگی کشکک به ماهیت شکستگی شما بستگی دارد. جراح ارتوپدی با معاینه بالینی زانوی شما و بررسی خونریزی داخل مفصل زانو (همارتروز زانو) را بررسی می کند. ممکن است لازم باشد ابتدا همارتروز را با تخلیه مقداری خون درمان کنند. سپس برای تعیین نوع شکستگی شما عکس رادیولوژی می گیرند. اگر شکستگی پایدار باشد، می توان انتظار داشت که استخوان آسیب دیده شما بدون جراحی بهبود یابد.

برای درمان شکستگی پاتلا می توان از روش های جراحی و غیر جراحی استفاده کرد. در صورتی که استخوان های شکسته شده از محل خود جابجا نشده باشند، احتمالاً نیازی به جراحی نمی باشد. با استفاده از اسپلینت می توان با صاف کردن زانو، به شکستگی اجازه ترمیم تدریجی بدهیم.
در صورتی که استخوان های شکسته شده از محل خود جابجاشده باشند، به احتمال زیاد نیاز به جراحی می باشد. برای کنترل درد و ناراحتی بعد از عمل نیاز است تا از کمپرس آب سرد ، بالا آوردن زانوی عمل شده، مصرف مسکن های تجویزی و … استفاده شود.

دوران نقاهت بعد از درمان

شما بایستی توسط گچ، آتل یا بریس زانوی خود را ثابت نگه دارید و حرکت آن را در حین بهبودی محدود کنید. پزشک شما در مورد نحوه خم کردن زانو و میزان وزنی که زانوی شما می تواند تحمل کند به شما توضیحات لازم را ارائه می کند. همچنین برای کاهش درد و تورم مصرف مسکن و قرار دادن یخ روی محل آسیب دیده تجویز خواهد شد.

فیزیوتراپی برای بازگرداندن تحرک زانوی شما بسیار مهم خواهد بود. آسیب می‌تواند باعث سفتی و ضعف عضلانی شود، و حتی ممکن است لازم باشد زانوی خود را مانند قبل از آسیب، دوباره تمرین دهید تا حرکت کند.

شکستگی کشکک تا چه حد رایج است؟

شکستگی کشکک جز شکستگی های شایع نیست و فقط 1٪ از تمام شکستگی ها را تشکیل می دهد. احتمال بروز آن در مردان دو برابر زنان است.

آیا می توان روی کشکک شکسته راه رفت؟

شکستگی کشکک اغلب شما را برای راه رفتن دچار مشکل می کند. اگر فکر می کنید می توانید راه بروید، اما هنوز احساس درد دارید، احتمالاً بهتر است تا زمان تشخیص پزشک، برای حرکت دادن پای خود تلاش نکنید. هنگامی که شکستگی کشکک شما تشخیص داده شد و تحت درمان قرار گرفتید، می‌توانید وزن خود را با زانوبند ايموبلايزر (ثابت کننده زانو)، زانوبند لولایی یا گچ؛ قابل تحمل کنید.​

منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/patellar-kneecap-fractures/

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

پاسخ

19 − 6 =

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
Call Now Button