راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

یکی از مهم‌ترین نکات بعد از جراحی، راه رفتن بعد از تعویض مفصل لگن است. به عبارت دیگر بعد از این جراحی نیاز است که مراعات خاصی را داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تمامی نکات مهم را در این موضوع بررسی کرده تا از بروز عوارضی ناخواسته پیشگیری کنید.

راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل لگن

Contents

راه رفتن بعد از تعویض مفصل لگن خطرناک است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن ممکن است نیاز به مراعات خاصی داشته باشد. بهتر است توجه داشته باشیم که تا زمان بهبودی کامل، پیروی از توصیه‌های پزشک و فیزیوتراپیست بسیار مهم به‌شمار می‌رود. در ادامه تعدادی از مراحل و نکات مربوط به راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن را بررسی می‌کنیم. مهمترین نکات در راه رفتن بعد از عمل شامل:

  1. استفاده از وسایل کمکی: در ابتدا، پزشک شما ممکن است توصیه کند از وسایل کمکی مانند عصا استفاده کنید. ممکن است بعد از توصیه پزشک علت این موضوع برایمان سوال شود. باید بدانیم که وسایلی مانند عصا می‌تواند به فرد کمک کند تا تعادل خودرا حفظ و فشار را از مفصل تعویض شده کم می‌کند.
  2. تمرینات فیزیوتراپی: ممکن است پزشک بعد از جراحی برای بهبودی سریع‌تر فرد، فیزیوتراپی را تجویز کند. در نتیجه ممکن است پس از جراحی چند جلسه فیزیوتراپی داشته باشید تا عضلات و مفصل جدید تقویت شوند. همچنین باید توجه داشته باشیم که تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند دراستحکام‌ بخشی، انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات فرد کمک بسیاری کند. در نتیجه این موضوع می‌تواند راه رفتن را در شخص بهبود ببخشید.
  3. استراحت بعد از جراحی: توجه داشته باشید  مهمترین نکته در بهبودی سریع‌تر فرد و پیشگیری از عوارض، استراحت است. پزشک ممکن است برای چند هفته پس از جراحی برای فرد استراحت را توصیه کند تا بدن به بهبود کامل برسد. در نتیجه از توصیه پزشک در این زمان غافل نشوید و به بدن خود فرصتی بدهید تا بهبود یابد.
  4. راه رفتن به طور تدریجی: نکته دیگری که باید توجه داشته باشید راه رفتن تدریجی بعد از جراحی است. در ابتدا بهتر است راه رفتن را به طور کوتاه و کم، سپس به تدریج مسافت را افزایش دهید. حتما توجه داشته باشید که به شکل درست راه رفتن توجه کنید و قدم‌های کوتاه بردارید. همچنین از سطح صاف برای راه رفتن استفاده کنید.
  5. پرهیز از فعالیت‌های سنگین: در طول دوره بهبودی، از فعالیت‌هایی که می‌توانند ضربه به مفصل تعویض شده وارد کنند، پرهیز کنید. این شامل فعالیت‌هایی مانند دویدن، ورزش‌های سنگین و … است.

مهم است که توصیه‌های و راهنمایی‌های پزشک و فیزیوتراپیست خود را به دقت دنبال کنید . 

راه رفتن بعد از تعویض مفصل لگن چه زمانی توصیه می شود؟ بیمار بهتر است در اسرع وقت بعد از تعویض مفصل راه برود، یعنی همین که بیمار از حالت بی حسی یا بیهوشی خارج شد و تعادل خود را بدست آورد. البته در ابتدا فرد ممکن است نتواند به درستی راه برود. به طور کلی دردی که قبل از عمل وجود داشته از بین می رود و بیمار به همین دلیل از جراحی احساس رضایت می کند ولی ممکن است بعضی افراد در ابتدا نتوانند پای خود را به درستی حرکت داده و به راحتی راه بروند. علت عدم توانایی راه رفتن بعد از جراحی لگن نامشخص است ولی اغلب محققین بر این باورند که علت اصلی تغییر الگوی راه رفتن است و فرد باید به وضعیت جدید عادت کند. دلیل دیگر ممکن است این باشد که به دلیل برداشت بافت ناحیه جراحی و جایگذاری پروتز، سیستم عصبی و حسی تغییر کرده است.

ممنوعیت‌های راه رفتن بعد از تعویض مفصل لگن

همانطور که نیاز است مراقبت‌های لازم در راه رفتن رعایت شود، نیاز است که ممنوعیت‌هایی که در فعالیت بعد از تعویض مفصل وجود دارد را بدانید و رعایت کنید. می‌پرسید فعالیت‌های ممنوعه بعد از جراحی چیست؟ باید بدانیم که این فعالیت‌ها شامل:

  • توجه داشته باشید که به مدت 6 تا 8 هفته از قرار دادن  پاهای خود روی هم خودداری کنید.
  • هنگام نشستن به جلو خم نشوید.
  • در حالی که نشسته اید سعی نکنید چیزی را روی زمین بردارید.
  • هنگام خم شدن، پاهای خود را بیش از حد به سمت داخل یا خارج نچرخانید.

00:56
truncate dir-rtl

سن مناسب برای تعویض مفصل لگن

وزن‌ گذاری مجاز بر روی پای جراحی شده

فردی که تحت جراحی لگن قرار می‌گیرد تا جایی که احساس راحتی می‌کند، می‌تواند بر روی پای عمل شده وزن بیندازد. البته مواردی وجود دارد که به دلایلی بیمار باید تا مدتی از وزن‌گذاری خودداری نماید. بنابراین مهم است که از پزشک خود در مورد میزان مجاز وزن‌گذاری سوال کنید. هنگام راه رفتن تا جای ممکن در وضعیت مستقیم و صاف قرار بگیرید. هنگام قدم برداشتن سعی کنید تا وزن برابری را بر روی هر پا قرار دهید و همچنین طول هر قدم تقریباً مساوی باشد. ممکن است در روزهای اول بلند کردن پا از روی زمین برای بیمار مشکل باشد.

‎تاثیر استفاده از وسایل کمکی بعد از جراحی لگن

در ابتدا فرد با کمک گرفتن از دو عصای زیر بغل و یا یک واکر می تواند راه برود. چگونگی راه رفتن توسط جراح شما و یا فیزیوتراپیست به شما آموزش داده می‌شود. در اکثر بیماران نقش عصا یا واکر فقط کمک به تعادل بیمار و جلوگیری از زمین خوردن وی می باشد ولی در بعضی افراد که به دلایلی از وزن گذاری منع شده اند از وسایل کمکی برای تحمل وزن استفاده می‌شوند. زمانی که قصد برخاستن از حالت نشسته را دارید ( برخاستن از تخت، صندلی، توالت فرنگی و …) حتماً از دو دست و پای دیگر کمک بگیرید و فشاری به پای عمل شده وارد نکنید.

موارد بالا برای بیشتر بیماران فقط طی ۴ تا ۶ هفته اول بعد از جراحی تعویض مفصل لگن لازم است. در بعضی بیماران مثل بیمارانی که برای تعویض مجدد مفصل لگن انجام داده‌اند یا کسانی که نیاز به بازسازی کاسه لگن داشته اند ممکن است این مدت طولانی تر شود.

سوالات متداول

نتیجه‌گیری

 راه رفتن بعد از تعویض مفصل لگن دارای نکاتی است که نباید از آن غافل شوید. در این مقاله به تمامی این نکات پرداختیم. توجه داشته باشید انتخاب پزشک حاذق از مهم‌ترین نکته در بهبودی سریع‌تر فرد به‌شمار می‌رود.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

1 thoughts on “راه رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

  1. ashkan - دی 25, 1397 در 1:58 ب.ظ

    مقاله بسیار مفیدی بود آقای دکتر خیلی ممنون که هستین

    پاسخ

پاسخ

دو × 2 =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
Call Now Button