دوره نقاهت تعویض مفصل لگن

دوره نقاهت تعویض مفصل لگن در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، اکثر افراد می توانند فعالیت های سبک را در عرض 3 تا 6 هفته پس از جراحی از سر بگیرند. در این مطلب، ما به جدول زمانی معمول برای جراحی تعویض مفصل لگن، آنچه ممکن است به بهبودی شما کمک کند، می پردازیم.

دوران بهبودی پس از تعویض مفصل لگن

دوران بهبودی پس از تعویض مفصل لگن

بعد از جراحی به فرد کمک می شود، تا بلافاصله پس از جراحی از جای خود بلند شود و حرکت کند. ممکن است فرد بتواند مسافت های کوتاهی را با کمک  افراد و عصا در همان روز عمل طی کند. این در ابتدا می تواند دردناک یا ناراحت کننده باشد.

بعد از بیمارستان

پس از بازگشت از بیمارستان به خانه پس از تعویض مفصل لگن، فرد ممکن است در چند هفته اول به کمک نیاز داشته باشد. در این مدت، فرد به مصرف مسکن‌هایی که پزشک تجویز کرده است ادامه می‌دهد. ممکن است فرد در حین فعالیت و در شب به مدت چندین هفته دچار درد و ناراحتی شود.

فرد بیمار باید به فیزیوتراپی بروید و همچنین تمریناتی را در خانه انجام دهد که فیزیوتراپیست و پزشک ارتوپد به او توصیه می کند. تمرینات روزانه به سرعت ریکاوری و بهبود انعطاف پذیری و قدرت در مفصل جدید کمک می کند.

در این مدت فرد باید برش جراحی را خشک نگه دارد تا زمانی که پزشک بخیه ها را بردارد یا جذب شوند. در این مدت باید تغذیه مناسبی داشته باشید و از مصرف سیگار و نوشیدنی های الکل دار پرهیز کنید.

10 تا 14 روز بعد از تعویض مفصل لگن

تا 2 هفته پس از تعویض کامل یا جزئی مفصل لگن، فرد باید بتواند راحت‌تر بدون کمک حرکت کند. افرادی که قبل از جراحی نیاز به عصا یا واکر داشتند ممکن است هنوز در این دوره اولیه به آن نیاز داشته باشند. در این مدت زمان درد شما کاهش یافته است و جای برش ها بسته شده است و شما رو به بهبودی می باشید.

بیش از 2 هفته بعد از تعویض مفصل لگن

در عرض 3 تا 6 هفته، فرد می تواند به طور کلی فعالیت های سبک زندگی روزمره را از سر بگیرد. فرد ممکن است احساس قوی تر و ثبات بیشتری داشته باشند و با گذاشتن وزن روی پای خود احساس راحتی کنند. در طول این مدت، فرد ممکن است بتواند برخی از مراقبت های اولیه از خود و کارهای سبک روزانه  را از سر بگیرد.

طبق توصیه فیزیوتراپیست، فرد باید فیزیوتراپی را ۲ تا ۳ بار در روز ادامه دهد، به طور منظم پیاده روی کند و از نشستن طولانی مدت خودداری کند. ورزش می تواند به تسکین درد و سفتی کمک کند و به تحرک دوباره شما کمک کند.

بیش از 2-3 ماه بعد از تعویض مفصل لگن

پس از 2 تا 3 ماه تعویض مفصل لگن، فرد ممکن است بتواند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد اما باید به فیزیوتراپی روزانه و پیاده روی منظم ادامه دهد. از آنجایی که درد و سفتی معمولاً تا این مرحله کاهش می‌یابد، یک فرد ممکن است بتواند روی بهبود موارد زیر در لگن خود کار کند:

• استحکام – قدرت
  • انعطاف پذیری
  • حرکت – جنبش

فرد می تواند با انجام تمرینات ملایم با تمرکز بر وضعیت بدنی، تحمل وزن و حرکت مناسب بدن به این موارد دست یابد. افراد ممکن است هنوز در ناحیه لگن و عضلات اطراف آن ضعف داشته باشند. دو تمرین مهم در این مرحله پیاده روی و استفاده از دوچرخه ثابت است.

بهبودی می تواند متفاوت باشد، و فرد باید برای ارزیابی پیشرفت خود با جراح تعویض مفصل لگن خود مشورت کند.

تماس با دکتر ابوالقاسمیان

دوران نقاهت بعد از تعویض مفصل لگن چه مدت طول می کشد؟

اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض کامل مفصل لگن قرار می گیرند، می خواهند بدانند چه موقع قادر خواهند بود به زندگی عادی سابق خود بازگردند. پرسش درباره دوره نقاهت تعویض مفصل لگن یک سؤال متداول است که افراد از جراح ارتوپد درباره آن می‌پرسند. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر مدت زمان بهبودی تاثیر بگذارد، اما به طور معمول اغلب بیماران می توانند پس از مدت 3 تا 6 ماه به فعالیت های روزمره خود بازگردند ولی در بعضی از افراد بهبودی کامل تا یک سال زمان ببرد. با این حال، می خواهیم تفاوت بین بهبودی در کوتاه مدت و طولانی مدت قائل شویم و آن را بررسی کنیم.

دوران نقاهت بعد از تعویض مفصل لگن چه مدت طول می کشد؟

1-بهبودی کوتاه مدت

بهبودی كوتاه مدت شامل مراحل اولیه بهبودی، مانند توانایی خارج شدن از تخت بیمارستان و مرخص شدن از آن است. در روزهای اول یا دوم پس از جراحی، بیشتر بیماران تعویض مفصل لگن از یک واکر استفاده می کنند تا به تعادل آن ها کمک کند. تا روز سوم پس از عمل، بیشتر بیماران می توانند به خانه بروند. بهبودی كوتاه مدت شامل کاهش درد و قطع داروهای مسکن است.

معمولا پس از یک ماه، بیمار دیگر نیازی به استفاده از وسایل کمکی برای راه رفتن ندارد می تواند بدون درد زیاد در خانه راه برود. درد جراحی ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد و فرد ممکن است تا مدت ها در هنگام راه رفتن درد مختصری را احساس کند. میانگین مدت زمان بهبودی کوتاه مدت برای تعویض مفصل معمولی لگن 4 تا 6 هفته می باشد. توجه داشته باشید که این زمان برای بیماران خاص مثل دررفتگی مادرزادی لگن، عفونت قبلی لگن، تعویض مجدد مفصل لگن و … ممکن است خیلی طولانی تر باشد.

2-بهبودی طولانی مدت

بهبودی طولانی مدت شامل بهبودی کامل زخم های جراحی و بافت های نرم داخلی است. هنگامی که یک بیمار می تواند به کار و فعالیت های روزمره خود بازگردد، در واقع در مسیر دستیابی به بهبودی کامل است. متوسط مدت زمان بهبودی طولانی مدت برای اغلب بیماران تقریباً 4 تا 6 ماه است. بهبودی کامل فرد و بازگشت او به حالت عادی، به عوامل مختلفی مانند سن، شرایط بدنی و میزان فعالیت فرد بستگی دارد. در بعضی از افراد ممکن است تا یکسال بهبودی زمان ببرد.

چه مدت بعد از تعویض مفصل لگن می توانیم پیاده روی کنیم؟

ممکن است فرد بتواند مسافت های کوتاهی را با کمک عصا و افراد به محض انجام عمل جراحی طی کند. در عرض دو هفته، فرد ممکن است بتوانند مسافت های طولانی تری را پیاده روی کنند.

چه مدت استراحت در رختخواب بعد از تعویض مفصل لگن لازم است؟

معمولاً یک فرد می تواند پس از 1 یا 2 روز در بیمارستان به خانه بازگردد. اگرچه آنها باید استراحت کنند و فقط حرکات ملایم را انجام دهند، اما فرد نیازی به ماندن در رختخواب نخواهد داشت.

چه زمانی بعد از تعویض مفصل  لگن می توانم به فعالیت های روزانه برگردم؟

افراد معمولاً می توانند در عرض 6 هفته به فعالیت های سبک بازگردند.

کلام آخر

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن فرد می‌تواند در همان روز جراحی شروع به بهبودی کند و معمولاً می‌تواند مسافت کوتاهی را با کمک افراد و عصا پس از آن طی کند. فیزیوتراپی در بیمارستان و خانه می تواند به تقویت قدرت و انعطاف پذیری و سرعت بخشیدن به بهبودی کمک کند. فرد باید با پیروی از دستورات پزشک خود، تا پایان دوره بهبودی خود به

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

هجده − 3 =