دوره نقاهت تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن یکی از جراحی های موفقیت آمیز است که پیشرفتی بزرگ در علم پزشکی محسوب می شود. بسیاری از افراد که از مشکلاتی مانند نکروز و آسیب دیدگی لگن رنج می برند، می توانند به کمک این جراحی مجددا سلامت و توانایی حرکت خود را باز یابند. این جراحی برای افرادی که دچار مشکلات و آسیب های غیر قابل بازگشت در ناحیه لگن شده اند مناسب است.

آناتومی مفصل لگن

لگن از اتصال سه استخوان شکل گرفته است که از قرار گرفتن این استخوان ها در کنار هم، ساختاری حفره ای شکل ایجاد شده است. هر یک از این استخوان ها با مفصل پوشانده شده اند. لگن انسان از قسمت استخوانی، کف لگن، حفره لگن و استخوان پرینه تشکیل شده است. اندام گوارشی، دستگاه تولید مثل و عضلات بسیاری نیز در لگن جای گرفته اند. استخوان ران بزرگترین مفصل بدن است که از طریق مفصل لگن به این عضو متصل می شود.

مراقبت بعد از جراحی تعویض مفص لگن

چه افرادی به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز دارند؟

جراحی تعویض مفصل لگن برای افرادی مناسب است که به دلیل آسیب یا بیماری در این ناحیه از بدن خود، توانایی حرکت و فعالیت خود را از دست داده اند. زمانی که این مشکل با روش های درمانی دیگر برطرف نشود، پزشک جراحی تعویض مفصل لگن را پیشنهاد می کند.

آرتروز مفصل لگن

آرتروز مفصل لگن یکی از بیماری های نسبتا شایع است که در بیشتر مواقع در افراد مسن دیده می شود. این بیماری در اثر تحلیل رفتن غضروف مفصلی ایجاد می شود. با از بین رفتن غضروف، استخوان ها روی هم ساییده شده و ملتهب می شوند. آرتروز لگن در نهایت درد ناحیه لگن و کشاله ران را به همراه دارد و دامنه حرکتی فرد را محدود می کند.

نکروز استخوان

در صورتی که به هر دلیلی جریان خون به لگن نرسد، سلول های استخوانی لگن دچار نکروز می شوند. نکروز مفصل لگن می تواند با درد شدید در ناحیه لگن و کشاله ران همراه باشد.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم نوعی بیماری خود ایمنی است که در اثر حمله سیستم ایمنی به بافت های بدن ایجاد می شود. طی این بیماری، سیستم ایمنی به مفاصل لگن حمله می کند و با آسیب به استخوان و مفصل، موجب التهاب و درد در این ناحیه می شود.

آسیب دیدگی

شکستگی، ترک خوردن، دررفتگی لگن، آسیب دیدگی بر اثر ضربه یا تصادف از مواری هستند که ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند.

دوران نقاهت بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض کامل مفصل لگن قرار می گیرند دوست دارند بدانند چه موقع قادر خواهند بود به زندگی عادی سابق خود بازگردند. پرسش درباره دوره نقاهت تعویض مفصل لگن یک سؤال متداول است که افراد از جراح ارتوپد درباره آن می‌پرسند. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند به زمان بهبودی کمک کند، اما به طور معمول بیماران می توانند پس از مدت 1 تا 6 ماه به فعالیت های روزمره خود بازگردند. با این حال ، برای خاص تر بودن مساله، می خواهیم تفاوت بین بهبود در کوتاه مدت و طولانی مدت قائل شویم و آن را بررسی کنیم.

تحریک خونرسانی استخوان

یهبودی کوتاه مدت

بهبودی كوتاه مدت شامل مراحل اولیه بهبودی، مانند توانایی خارج شدن از تخت بیمارستان و مرخص شدن از آن است. در روزهای اول یا دوم پس از جراحی، بیشتر بیماران تعویض مفصل لگن از یک واکر استفاده می کنند تا به تعادل آنها کمک کند. تا روز سوم پس از عمل، بیشتر بیماران می توانند به خانه بروند. بهبودی كوتاه مدت همچنین شامل رهایی از دردهای آزاردهنده و قطع کردن قرص مسکن می شود.

معمولا پس از یک ماه، بیمار دیگر نیازی به استفاده از وسایل کمکی برای راه رفتن ندارد می تواند بدون درد زیاد در اطراف خانه راه برود. درد جراحی ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد و فرد ممکن است تا مدت ها در هنگام راه رفتن درد مختصری را احساس کند. میانگین مدت زمان بهبودی کوتاه مدت برای تعویض مفصل معمولی لگن 4 تا 6 هفته می باشد. توجه داشته باشید که این زمان برای بیماران خاص مثل دررفتگی مادرزادی، عفونت قبلی لگن، تعویض مجدد و … ممکن است خیلی طولانی تر باشد.

تماس با دکتر ابوالقاسمیان

بهبودی طولانی مدت

بهبودی طولانی مدت شامل بهبودی کامل زخم های جراحی و بافت های نرم داخلی است. هنگامی که یک بیمار می تواند به کار و فعالیت های روزمره خود بازگردد، در واقع در مسیر دستیابی به بهبودی کامل است. متوسط مدت زمان بهبودی طولانی مدت برای کلیه بیماران با تعویض مفصل لگن تقریباً ۴ تا ۶ ماه است. بهبودی کامل فرد و بازگشت او به حالت عادی، به عوامل مختلفی مانند سن، شرایط بدنی و میزان فعالیت فرد بستگی دارد. در صورتی که فرد وضعیت مناسبی داشته باشد، ممکن است بعد از 4 الی 6 هفته قادر به انجام فعالیت های سبک و بازگشت به کار و فعالیت های روزانه خود باشد.

ورزش بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

معمولا داشتن تحرک جزئی برای روند بهبود فرد لازم است. پزشک تمرینات و حرکات ورزشی لازم را به شما آموزش خواهد داد. معمولا بعد از یک ماه تا 6 هفته پس از جراحی فرد می تواند فعالیت های خود را با توصیه پزشک از سر گیرد. این فعالیت ها شامل راه رفتن و پیاده روی و انجام تمرینات ورزشی خاص برای بهبود مفصل لگن می شود.

مراقبتهای بعد از عمل تعویض مفصل لگن

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، بیمار معمولا یک تا دو روز در بیمارستان بستری می شود. از روز دوم به بعد، بیمار می تواند تحت نظر پزشک، راه رفتن مختصر با واکر را آغاز کند. درد در ناحیه لگن ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد. پس از جراحی در صورت نیاز، پزشک برای بیمار مسکن تجویز خواهد کرد.

آماده شدن برای دوران نقاهت پس از عمل باعث افزایش احتمال بهبودی و تسریع آن می گردد. توصیه می شود خانه را برای دوره نقاهت با برداشتن موکت های لیز و وسایلی که می تواند باعث زمین خوردن بیماران گردد، آماده کنید. همچنین اگر بیمار قصد دارد شخصی را در طول روز برای کمک به خود داشته باشد بهتر است قبل از موعد مقرر آن را هماهنگ کند. معمولا افراد تا یک ماه به کمک فردی دیگر در خانه نیاز دارند و پس از آن می توانند فعالیت های خود را بصورت مستقل از سر گیرند.

بعلاوه، حمايت پزشكی به منظور مدیریت درد توصيه مي شود. بسیاری از بیماران در مورد اعتیاد به داروهای ضد درد، هراس دارند. باید دانست که استفاده درست از داروهای ضدردرد مهم است و در صورتی که داروهای خود را مصرف نکنند ممکن است به بهبودی پس از عمل دست نیابند. بیماران تعویض مفصل لگن باید بدانند که می توانند برای کنترل دردشان به جراح ارتوپد خود مراجعه کنند.

تمرینات فیزیوتراپی در شش هفته اول بسیار مهم است. بیشتر تمرینات مربوط به بیماران تعویض مفصل لگن را می توان در خانه انجام داد و اغلب بعد از ترخیص از بیمارستان، نیازی به رفتن به فیزیوتراپی نیست. بیماران تشویق می شوند که این تمرینات را به عنوان بخشی لاینفک در بهبودی خود ببینند و هرچه بیمار در انجام ورزش های روزمره خود جدی‌تر باشند، سریعتر می توانند به فعالیت های عادی خود بازگردد. به طور کلی، بیماران تعویض مفصل لگن سریعتر از بیماران تعویض مفصل زانو بهبود می یابند.

از جمله مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگلن:

• پس از جراحی لازم است تا طبق دستورالعمل پزشک پانسمان زخم را مرتبا تعویض کنید.
  • ترشحات از ناحیه جراحی ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد. در این مدت لازم است محل جراحی تمیز نگه داشته شود.
  • برای راه رفتن پس از جراحی تعویض مفصل لگن در دوران نقاهت لازم است از عصا یا واکر استفاده کنید
  • تا زمان بهبودی، آنتی بیوتیک های تجویز شده را بصورت کامل و منظم مصرف کنید.
  • تا 3 هفته لازم است بدون غلطیدن بخوابید.
  • از توالت فرنگی مناسب و صندلی های مناسب هنگام نشستن استفاده کنید.
  • از مکمل ها تقویتی استفاده کنید.
  • از خوراکی های سرشار از پروتئین، اسید چرب و آنتی اکسیدان استفاده کنید.
  • به مقدار زیاد آب بنوشید.

بهترین جراح تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن یک جراحی پیشرفته و مهم است و لازم است توسط پزشک متخصص و ماهر انجام شود. در صورت انتخاب بهترین جراح متخصص، عوارض این جراحی به حداقل مقدار خود خواهد رسید. دکتر منصور ابوالقاسمیان، فوق تخصص جراحی لگن و زانو از کانادا، از بهترین جراحان تعویض مفصل لگن هستند و با سالها تجربه در این زمینه، می توانند بهبودی و سلامت را به بیماران باز گردانند. برای دریافت راهنمایی، می توانید از مشاوره آنلاین دکتر ابوالقاسمیان و یا خدمات حضوری استفاده کنید.

drabolghasemian

سه × سه =