خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

بهترین حالت برای خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو چیست؟ تعویض مفصل زانو یک عمل جراحی بزرگ است که بعد از آن نیاز با انجام مراقبت هایی لازم می باشد. در حین بهبودی، درد و ناراحتی ممکن است خواب را دشوار کند. مدیریت درد پس از جراحی تعویض زانو شامل یافتن موقعیت مناسب برای خوابیدن است تا بتوانید راحت بخوابید و بهبودی خود را تسریع دهید. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

بهترین نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

Contents

بهترین نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

برای افرادی که تحت عمل تعویض مفصل زانو قرار گرفته اند، مهم است که در اسرع وقت بهبود یابند و همچنین به نحوه صحیح بخوابند. این درد و تورم پاهای شما را کاهش می دهد، که به شما کمک می کند تا سریع تر بهتر یابید.

بهترین حالت برای خوابیدن بعد از این جراحی این است که به پشت دراز بکشید و هر دو پا را دراز کنید. این موقعیت تضمین می کند که خون در تمام بافت های اطراف مفصل جریان می یابد. و نه در یک منطقه، که می تواند باعث آسیب بیشتر شود.

1. خوابیدن به پشت:

خوابیدن به پشت پس از جراحی یکی از رایج ترین حالت های خوابیدن است که توسط افرادی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده اند، صورت می گیرد. این وضعیت همچنین از زخم های فشاری جلوگیری می کند و جریان خون را به پاها می رساند.

بلافاصله پس از جراحی، بهتر است فقط به پشت بخوابید. پای شما باید با حمایت مناسب تا حد امکان صاف بماند تا از کشش بیش از حد زانو جلوگیری شود تا خون به محل جراحی شما جریان یابد. هنگامی که به پشت می خوابید، یک بالش از طول زیر زانو و ساق پا قرار دهید. این کار پای شما را صاف نگه می دارد و زانوی شما را از فشار محافظت می کند.

چگونه بعد از تعویض مفصل زانو راحت بخوابیم؟

2. خوابیدن به پهلو:

اگر به پهلو می خوابید، یک بالش بین پاهای خود قرار دهید. اگر به پهلو می‌خوابید، و برایتان راحت‌تر است، به پهلوی غیر جراحی خود دراز بکشید. سپس یک بالش بین پاهای خود قرار دهید . اگر به حمایت بیشتری نیاز دارید، یک بالش دوم اضافه کنید.

خوابیدن به پهلو ممکن است راحت ترین حالت بعد از جراحی شما نباشد زیرا ممکن است دردناک باشد. همچنین پای شما را به اندازه کافی صاف نگه نمی دارد. به خاطر داشته باشید که اگر به پهلو می خواهید بخوابید، فقط به سمت غیر جراحی دراز بکشید.

اگر به پهلو می‌خوابید، زیاد در رختخواب تکان نخورید یا حرکت نکنید. این می تواند باعث ایجاد درد یا کند کردن روند بهبودی در زانو شود.

بهترین حالت برای خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو چیست؟

آیا خوابیدن به شکم بعد از تعویض مفصل زانو خطرناک است؟

از خوابیدن روی شکم یا به سمت پای عمل شده خودداری کنید. متأسفانه، اگر ترجیح می‌دهید روی شکم بخوابید، تا زمانی که بهبود می‌یابید، این امکان وجود نخواهد داشت. دراز کشیدن روی شکم مستقیماً روی محل جراحی شما فشار وارد می کند و برای به خواب رفتن بسیار دردناک خواهد بود. همین امر در مورد خوابیدن به سمت پای جراحی شده نیز صادق است. در طول دوران نقاهت به خوابیدن به پشت یا به پهلوی غیر عملی خود عادت کنید.

زمان بهبودی اصلی پس از تعویض زانو 3 تا 6 هفته است، اگرچه ممکن است چندین ماه طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. پس از 3 هفته، اگر بتوانید به اندازه کافی خوب راه بروید، می توانید بیشتر فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. همچنین می‌توانید دوباره به حالت عادی بخوابید، تا زمانی که برخی از موقعیت‌های خوابیدن برای شما درد ایجاد نکند.

چگونه بعد از تعویض مفصل زانو راحت بخوابیم؟

1-داروهای مسکن اثرات متفاوتی بر خواب دارند. برخی از آن ها آرام بخش هستند، بنابراین اگر می توانید آن ها را یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید، اما برخی دیگر، مانند داروهای مبتنی بر مورفین، می توانند خواب را مختل کنند. تعادلی بین تسکین درد و تداخل خواب وجود دارد، بنابراین ایده خوبی است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

2-قرار دادن کمپرس یخ بر روی زانوی جراحی شده، قبل از خواب یک عمل رایج در بین افرادی است که جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده اند. این به این دلیل است که یخ به کاهش تورم  و درد زانو کمک می کند. برای محافظت از پوست، یک حوله روی زانوی خود بکشید. سپس، یک کیسه یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه درست قبل از خواب روی زانوی خود قرار دهید. با کیسه یخ روی زانو نخوابید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است به پوست شما آسیب برساند.

3-از نگاه کردن به تلفن، کامپیوتر و تلویزیون خودداری کنید. نورهای روشن از دستگاه های الکترونیکی مغز شما را تحریک می کند و خوابیدن را سخت تر می کند. در عوض، فعالیت آرامش بخش تری مانند مطالعه را امتحان کنید.

4-ااگر چای یا فهوه می نوشید، بعد از ظهر از آن ها استفاده نکنید. محرک هایی مانند قهوه، نوشابه یا چای کافئین دار ممکن است شما را در شب بیدار نگه دارند. خوردن یک فنجان قهوه یا چای در صبح اشکالی ندارد اما در ظهر مصرف مواد محرک را متوقف کنید. در غیر این صورت، ممکن است خواب شما را مختل کند.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

پاسخ

8 + هفت =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button