ناگفته‌هایی که باید از بیهوشی در جراحی تعویض مفصل بدانید!

بی‌هوشی در جراحی تعویض مفصل یکی از نگرانی‌هایی است که برای افراد قبل از انجام جراحی ایجاد می‌گردد. انتخاب نوع بیهوشی در جراحی تعویض مفصل یکی از مسائل مهم می باشد که می تواند بر دوره نقاهت تاثیر زیادی بگذارد. فاکتورهای بسیاری در انتخاب نوع بیهوشی دخیل هستند که در ادامه به آنها می پردازیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

بیهوشی در جراحی تعویض مفصل

انواع بیهوشی در جراحی تعویض مفصل

زمانی که صحبت از جراحی تعویض مفصل می‌شود یکی از نگرانی‌های افراد که در برخی مواقع ذهن افراد را بسیار درگیر خود می‌کند، بی‌هوشی و خطراتی است که می‌تواند با خود به همراه داشته باشد. به طور کلی دو نوع مختلف بیهوشی ممکن است برای تعویض مفصل استفاده شود: بیهوشی عمومی، بی حسی ناحیه ای.

  • بیهوشی عمومی:

در اغلب جراحی های مهم از بیهوشی عمومی استفاده می‌گردد. این نوع بیهوشی با در نظر گرفتن شرایط بیمار انتخاب می‌گردد. در صورتی که شرایط فرد به دلیلی برای بی‌حسی ناحیه‌ای مناسب نباشد از این نوع بیهوشی استفاده می‌گردد. داروی مورد استفاده در این بیهوشی با کاهش موقت فعالیت مغز، فرد به طور کامل بیهوش می‌کند.

بیشتر بخوانیم: کاهش وزن قبل از تعویض مفصل

  • بی حسی ناحیه ای

در این نوع، بی حسی ناحیه مورد جراحی با فلج کردن موقت اعصاب صورت می گیرد. این روش هیچ تاثیری بر مغز و تنفس فرد ندارد. باید بدانیم که بیمار در طول جراحی هوشیار است. احتمال دارد که آرام بخش برای بیمار تجویز شود تا در طول عمل فرد ریلکس بوده و یا به خواب برود. در اکثر بیماران تعویض مفصل، بی حسی ناحیه‌ای بهترین روش است. احتمال مشکلات قلبی-عروقی حین عمل کمتر از بیهوشی کامل است و عوارضی چون لخته در وریدهای عمقی و مشکلات تنفسی بعد از عمل هم نسبت به بیهوشی عمومی کمتر است. سه نوع بی حسی ناحیه ای وجود دارد که در جراحی تعویض مفصل انجام می گیرد:

  • بی حسی اسپاینال ( ستون فقرات ): در این روش داروی بی حسی به فضای حاوی مایع در اطراف ستون فقرات و در قسمت پایینی کمر تجویز می شود.
  •  بی حسی اپیدورال: این روش شبیه به بی حسی ستون فقرات می‌باشد ولی داروی بی حسی کمی سطحی‌تر به پایین ستون فقرات و به مرور انتقال می‌یابد.
  • بی حسی اعصاب محیطی: در این روش داروی بی حسی مستقیما به اعصاب اصلی مورد نظر مانند اعصاب فمورال و یا سیاتیک تزریق می‌شود. به این صورت تنها پای مورد نظر بی حس می‌شود. داروی بی حسی در اطراف عصب اصلی تزریق می‌شود، تا تنها برای مدت مورد نیاز برای جراحی، پا بی حس باشد.

بیشتر بخوانیم: فعالیت‌های مجاز بعد از تعویض مفصل لگن

00:39
truncate dir-rtl

دوره نقاهت بعد از تعویض مفصل

کلیاتی درباره بیهوشی در جراحی تعویض مفصل

زمانی که صحبت در زمینه بیهوشی می‌شود ممکن است این سوال برایمان ایجاد شود که در چه مواقعی پزشک بی‌حسی موضعی انجام داده و در چه مواردی پزشک بیهوشی را تجویز می‌کند. همانطور که می‌دانیم بی‌حسی موضعی عوارض کمتری نسبت به بیهوشی دارد اما در برخی مواقع پزشک ممکن است بیهوشی را برای فرد تجویز کند. به طور مثال اگر فرد در گذشته تحت جراحی نخاعی قرار گرفته باشد، ممکن است بی‌حسی موضعی گاها غیر ممکن باشد.همچنین ممکن است فرد با سوالات و نگرانی‌های بی‌شماری در زمینه بیهوشی داشته باشد که این وظیفه یک پزشک ماهر و با تجربه است که به سوالات فرد پاسخ داده و به نگرانی‌ها خاتمه دهد.

بیشتر بخوانیم: عفونت تعویض مفصل

زمانی که در جراحی از بی‌حسی موضعی برای فرد استفاده می‌شود، بیمار مدت زمان کمتری را در بیمارستان سپری می‌کند و این موضوع می‌تواند در هزینه‌های جراحی نیز نقش پررنگی داشته باشد. همچنین باید توجه داشته باشیم که در بیمارانی که مشکل تنفسی دارند، پزشک اولویت را بر استفاده از بی‌حسی گذاشته چرا که استفاده از بی‌هوشی نیازمند یک ریه سالم است.

سوالات متداول

نتیجه‌گیری

بیهوشی در جراحی تعویض مفصل یکی از نگرانی افراد قبل از جراحی است. ممکن است این نگرانی از این روش و بروز عوارض بعد از آن به قدری باشد که فرد را از انجام جراحی منصرف کند. در این مقاله به هر آنچه که نیاز است از این روش بدانی، پرداختیم تا با اطلاعات کامل و بدون نگرانی این جراحی را نزد پزشکی ماهر انجام دهید.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

پاسخ

پنج × 5 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button