مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل زانو: نکات مهمی که باید بدانیم!

مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل زانو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به بیانی دیگر جراحی تعویض مفصل زانو یکی از انواع پرکاربرد جراحی زانو است که می‌تواند در از بین بردن دردها و مشکلات حاد زانو موثر باشد. مفصل زانو یکی از پیچیده‌ترین و پر استفاده ترین مفاصل بدن است که ممکن است به مرور زمان در اثر افزایش وزن، فعالیت بیش از حد و آسیب های متفاوت فرسوده شود. آسیب این مفصل می‌تواند منجر به دردهای شدید شود و راه رفتن و حرکت کردن را برای فرد دشوار سازد. مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در نتیجه حاصل از جراحی و بهبودی هر چه سریع‌تر فرد تاثیر بسیاری دارد. در این مقاله قصد داریم به برسی مراقبت‌های بعد از عمل تعویض مفصل زانو بپردازیم.

مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

مراقبت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در خانه

پس از مرخصی از بیمارستان و بازگشت به خانه، ممکن است احساس خستگی شدید داشته باشید؛ بنابراین لازم است تا به میزانی که بدن شما نیاز دارد استراحت کنید. تا 6 هفته پس از جراحی ممکن است نتوانید به تنهایی کارهای خود را انجام دهید و به کمک فرد دیگری نیاز داشته باشید. لازم است تا از هرگونه فشار بر زانو جلوگیری کنید، بنابراین برای دریافت کمک پس از جراحی با یکی از نزدیکان خود مشورت کنید. برای بهبودی سریع‌تر و جلوگیری از عوارض جراحی، بهتر است تمام مراقبت‌های پس از جراحی تعویض مفصل زانو که پزشک به شما توصیه کرده است را رعایت کنید. تمریناتی که فیزیوتراپیست به شما می‌دهد نقش مهمی در تقویت عضلات و بازگشت شما به فعالیت‌های عادی دارد. بنابراین لازم است تا تمرینات خود را بطور دقیق و منظم دنبال کنید.

زمان راه رفتن پس از جراحی تعویض مفصل زانو در هر فرد متفاوت است. اکثر افراد می توانند در چند روز اول پس از جراحی، به کمک عصا و تحت نظر پزشک حرکت کردن را آغاز کنند. معمولا تا 3 الی 6 هفته بعد از جراحی بیمار نمی‌تواند بدون واکر راه برود؛ اما با گذشت 6 تا 12 هفته، امکان راه رفتن بدون استفاده از ابزار کمکی وجود دارد. به طور کلی مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل زانو شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعویض پانسمان: یکی از مهم‌ترین نکات بعد از جراحی تعویض پانسمان است که از بروز عفونت در فرد جلوگیری شود. عامل رایج عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باکتری می‌باشد. از علائم رایج عفونت می توان به تب و لرز، افزایش قرمزی و حساسیت و ورم در ناحیه زانو، خروج ترشحاتی از ناحیه زانو و افزایش درد زانو در هنگام فعالیت و یا شب هنگام اشاره کرد.
  • فیزیوتراپی: حتما در انجام فیزیوتراپی به صورت منظم دقت کنید چرا که این کار تاثیر چشم‌گیری در روند بهبودی دارد.
  • مایعات: نوشیدن مایعات تا دو یا سه هفته بعد از جراحی را فراموش نکنید.
  • رژیم غذایی: رژیم غذایی یکی از عوامل موثر در روند بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل است. پس از جراحی لازم است تا رژیم غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین را در پیش بگیرید. کاهش وزن و پزهیز از غذاهای پرچرب که وزن بیمار را بالا می برند نکته ای بسیار مهم است؛ زیرا اضافه وزن فشار وارد بر زانو را چندین برابر می‌کند. در نتیجه بهتر است از اهمیت تغذیه بعد از جراحی تعویض مفصل زانو غافل نشویم.
  • ورزش: ورزش می‌تواند جریان خون در بافت های بدن را افزایش دهد، عضلات را تقویت کند و بازسازی و ترمیم بافت زانو پس از جراحی را سرعت بخشد. پس از جراحی، سعی کنید حتما هر روز به مدت 30 دقیقه، به آرامی پیاده روی کنید. استراحت بعد از جراحی بسیار مهم است؛ اما از طرفی دیگر عدم تحرک و ثابت ماندن زانو می‌تواند روند درمان را به تاخیر بیاندازد. پس از جراحی تعویض مفصل زانو، پزشک تمام تمرینات لازم برای تقویت زانو را به شما آموزش می‌دهد. سعی کنید ورزش بعد از تعویض مفصل زانو را بطور منظم و به درستی انجام دهید تا به زانو فشار وارد نشود. اگر ورزشکار هستید، احتمالا بیشتر از 6 ماه زمان میبرد تا بتوانید مجددا فعالیت ورزشی خود را از سر بگیرید.

با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید تاثیر چشم‌گیری در بهبودی وپیشگیری از بروزعوارض داشته باشید. سوالی که ممکن است برایمان ایجاد شود این است که دوران نقاهت این جراحی چقدر است؟ زمان بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو به نوع جراحی و شرایط بدنی فرد بستگی دارد. رعایت دقیق نکات مراقبتی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در زمان بهبودی فرد تاثیر بسیاری دارد و موجب می‌شود تا فرد دوران نقاهت ساده‌تری را با کمترین عوارض تجربه کند.

به طور کلی 12 تا 24 ساعت بعد از جراحی می توانید مجددا شروع به حرکت کنید. پرستار و پزشک در بیمارستان به شما کمک می کنند تا به وسیله عصا یا واکر بایستید و چند قدم بردارید. معمولا بیمار 1 تا 7 روز در بیمارستان بستری خواهد بود. در این مدت برای تسکین درد و بهبودی سریع‌تر به بیمار داروهای مختلفی داده می‌شود. فیزیوتراپیست نیز تمریناتی را به فرد آموزش می‌دهد تا به تقویت زانو کمک کند. داشتن ناراحتی اولیه هنگام راه رفتن و ورزش طبیعی است و ممکن است پاهای شما متورم شوند. معمولا پس از گذشت 6 هفته، بیمار می‌تواند بدون ابزار کمکی و واکر حرکت کند. بطور کل با توجه به نوع جراحی و شرایط بدنی فرد، 2 تا 6 ماه زمان می‌برد تا فرد کاملا بهبود پیدا کند و بتواند به فعالیت های عادی و روزمره خود باز گردد.

افتادن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

افتادن بعد از تعویض مفصل زانو می تواند نتیجه عمل را تحت الشعاع قرار داده و نیاز به جراحی های ثانویه را سبب شود. پله ها یکی از موارد مهم و پرخطری می باشند که باید حتی ارمقدور از آنها، تا زمان بهبود کامل دوری شود. باید از واکر، عصا و استفاده از دستگیره های تعبیه شده در مکان های پرخطر استفاده شود، یا اینکه فردی که تعادل، انعطاف و قدرت لازم را داشته باشد بیمار را همراهی کند. در مورد این مسائل پزشک جراح نکات لازم را به بیمار متذکر شده و مراقبت های لازم را به وی گوشزد می کند.

نتیجه گیری

مراقبت‌ها و فعالیت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در روند بهبودی پس از جراحی تاثیر گذار است. در صورت رعایت نکات مراقبتی،معمولا 3 الی 6 ماه زمان می برد تا فرد به بهبودی کامل دست پیدا کند.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

پاسخ

5 × چهار =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
Call Now Button