علت ناگفته ورم پا بعد از تعویض مفصل زانو

ورم پا بعد از تعویض مفصل زانو یکی از عوارض این جراحی به شمار می‌زود. اما مسئله‌ای که در این میان مطرح می‌شود آن است که علت این عارضه نگران کننده چیست و چه‌ راه‌هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل آن بپردازیم. همراه ما باشید.

علت ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

ورم پا بعد از تعویض مفصل زانو یک عارضه شایع و نگران کننده برای افراد به شمار می‌رود. در این میان سوال ایجاد می‌شود که علت بروز ورم چیست و در چه مواقعی ممکن است فرد بعد از عمل جراحی دچار ورم پا شود. بهتر است بدانیم علت این موضوع تنها یک مورد نیست و عوامل مختلفی در کنار هم می‌تواند باعث بروز ورم شود. 

ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو یک وضعیت شایع است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. در اینجا به برخی از مهم‌ترین علل این مشکل پرداخته شده است:

  • التهاب پس از جراحی: بهتر است توجه داشته باشیم به طور معمول بعد از هر جراحی بدن پاسخ طبیعی به آن ناحیه جراحی شده می‌دهد. جراحی تعویض مفصل زانو از این موضوع مستثنی نیست و این التهاب ممکن است به صورت ورم در اطراف مفصل و پاها بروز کند. نکته دیگر که باید توجه داشته باشیم آن است که جراحی تعویض مفصل زانو به عنوان یک تروما برای بدن تلقی می‌شود و ممکن است باعث تجمع مایعات در بافت‌ها شود.
  • تجمع مایعات: پس از جراحی، عروق ممکن است نفوذپذیرتر شوند و مایعات بیشتری به بافت‌ها نشت کنند. همچنین بسیار شنیده ایم که پزشک تاکید بر رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو دارد
  • کاهش فعالیت فیزیکی: بسیاری از ما شنیده‌ایم که پزشکان بعد از عمل تاکید بسیاری بر مراقبت‌های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو دارند. یکی از مراقبت‌هایی که بهتر است رعایت شود فعالیت کافی و به اندازه است. در نتیجه عدم تحرک کافی پس از جراحی می‌تواند باعث تجمع مایعات و ورم در پاها شود.
  •  لخته شدن خون: همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم پزشکان تاکید بسیاری بر رعایت اقدامات بعد از عمل دارند از بروز عوارض بسیار همچون لخته شدن خون پیشگیری کنند. به طور کلی پس از جراحی، کاهش حرکت و استراحت مطلق است باعث کند شدن جریان خون و افزایش خطر تشکیل لخته‌های خون در وریدهای عمقی پاها شود. در نهایت لخته‌های خون می‌توانند باعث تورم، درد و قرمزی در پاها شوند.
  • عفونت: یکی از موارد نگران کننده ای که می‌تواند باعث تورم شود، عفونت است. به بیان دیگر اگر عفونتی در محل جراحی یا اطراف آن رخ دهد، می‌تواند باعث ورم، درد و قرمزی شود.
  • مصرف داروها: برخی از داروهای تجویز شده پس از جراحی ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث تورم شوند.

پیشگیری از ورم بعد از تعویض مفصل زانو

  • رعایت توصیه‌های پزشکی:  همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم رعایت تمامی توصیه‌ها و دستورات پزشک پس از جراحی بسیار مهم است. همچنین باید توجه داشته باشیم که انجام ویزیت‌های منظم با پزشک برای بررسی وضعیت مفصل و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی بسیار مهم تلقی می‌شود.
  • فعالیت منظم: توجه داشته باشید که فعالیت و یا ورزش بعد از تعویض مفصل زانو باید با تایید پزشک و در اندازه استاندارد انجام شود. چرا که فعالیت بیش از اندازه و همچنین استراحت مطلق هردو می‌تواند زمینه‌ساز عوارض بسیار شود. به طور کلی شروع به راه رفتن و حرکت کردن در اسرع وقت پس از جراحی تحت نظر پزشک موضوع مهمی تلقی می‌شود.
  • مصرف مایعات کافی: همانطور که می‌دانیم مصرف نوشیدنی تاثیر بسیاری در سلامت جسمانی فرد و … دارد. در نتیجه این موضوع می‌تواند در پیشگیری از تورم نیز موثر واقع شود. به طور کلی مصرف کافی آب و مایعات برای بهبود جریان خون و جلوگیری از تورم موضوع مهمی تلقی می‌شود. 
  • پرهیز از نشستن و ایستادن طولانی مدت: تلاش کنید از نشستن و ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید و پاها را به طور منظم حرکت دهید. 
  • تغذیه مناسب: بهتر است توجه داشته باشیم مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن الزامی است  همچنین اجتناب از غذاهای شور به کاهش تجمع مایعات کمک می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است توجه داشته باشیم که صبر و درمان خودسرانه در صورت بروز علائمی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در نتیجه بهتر است بعد از بروز نشانه‌هایی برای بررسی علت و درمان عارضه به پزشک مراجعه کنیم. به طور کلی در موارد زیر بهتر است فرد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند:

  • درد شدید و ناگهانی: درد ناگهانی و شدید که با استراحت یا داروهای مسکن تسکین نمی‌یابد می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی مانند عفونت یا لخته شدن خون باشد.
  • تورم ناگهانی و شدید یک پا:  اگر یکی از پاها به طور ناگهانی و شدید متورم شود، این می‌تواند نشانه‌ای از لخته شدن خون (ترومبوز ورید عمقی) باشد که نیاز به بررسی فوری دارد.
  • قرمزی و گرمی پوست: قرمزی و گرمی غیرمعمول پوست در اطراف محل جراحی یا پاها می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد. در نتیجه بهتر است برای بررسی وضعیت هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.
  • تنگی نفس یا درد قفسه سینه: این علائم ممکن است نشان‌دهنده آمبولی ریه باشند، وضعیتی که لخته خون از پا به ریه‌ها حرکت می‌کند و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • خروج مایعات یا چرک از زخم جراحی: بهتر است بدانیم که ترشح مایعات یا چرک از محل جراحی ممکن است نشانه‌ای از عفونت باشد و نیاز به درمان فوری دارد.
  • کاهش حرکت یا ناتوانی در حرکت دادن پا: هرگونه مشکل ناگهانی در حرکت دادن پا یا زانو می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی جدی باشد که نیاز به بررسی فوری دارد.

نتیجه‌گیری

ورم پا بعد از تعویض مفصل زانو یکی از عارضه‌های بسیار نگران کننده به شمار می‌رود. بهتر است بدانیم که با رعایت نکاتی می‌توان از بروز این عارضه نگران کننده پیشگیری کرد.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

پاسخ

13 + 13 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button