ورزش بعد از تعویض مفصل زانو

ورزش بعد از تعویض مفصل زانو مفید است؟ چه ورزش های را نباید بعد از تعویض مفصل زانو انجام داد؟ چه مدت بعد از تعویض مفصل زانو می نوان ورزش حرفه ای انجام داد؟ اگر به تازگی جراحی تعویض مغصل زانو انجام داده اید یا می خواهید انجام دهید، احتمالاً چندین سوال دارید. از رایج ترین سوالات مواردی هست که در بالا گفته شد.  ما در این مقاله می خواهیم به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

بهترین ورزش بعد از تعویض مفصل زانو چیست؟

Contents

چرا ورزش بعد از تعویض مفصل زانو مهم است؟

یکی از عوامل کلیدی پس از عمل، فعال ماندن است. در مراحل اولیه پس از جراحی تعویض مفصل زانو، رعایت و تکمیل تمرینات توصیه شده توسط پزشک ارتوپد و فیزیوتراپیست بسیار مهم است. این تمرینات و حرکات ورزشی به تقویت عضلات شما و بهبود دامنه حرکتی در زانوی جراحی شده، کمک می کند.

در هفته‌ها و ماه‌های بعد از تعویض مفصل زانو، حفظ وزن سالم نیز بسیار مهم است. این نه تنها برای سلامت عمومی شما مفید است، بلکه فشار وارد شده به مفصل جدید را در حین حرکت کاهش می دهد.

چه مدت بعد از تعویض مفصل زانو می توانید ورزش کنید؟

پاسخ به این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال، بستگی به ورزش شما دارد. همچنین بستگی به موفقیت آمیز بودن عمل شما دارد و اینکه چقدر برنامه فیزیوتراپی بهبودی خود را دنبال کرده اید. ورزش های سبک مانند پیاده روی در روزهای بعد از جراحی توسط پزشک توصیه می شود. دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت ممکن است در عرض دو هفته یا سه هفته پس از جراحی توصیه شود. دوچرخه سواری در فضای باز تا سه ماه یا چهار ماه پس از عمل توصیه نمی شود.

بهترین ورزش بعد از تعویض مفصل زانو چیست؟

احتمالاً می خواهید بدانید که آیا ورزش کردن بعد از تعویض مفصل زانو بی خطر است یا خیر. فعالیت هایی که پس از تعویض زانو باید از آن ها پرهیز کرد، آن دسته از فعالیت هایی هستند که خطر افتادن در آن ها بالاست. از ورزش هایی مانند فوتبال و اسکی باید اجتناب شود زیرا ممکن است به مفصل مصنوعی آسیب برساند. همچنین باید از فعالیت هایی که شامل دویدن و پریدن زیاد است و همچنین نشستن برای مدت طولانی اجتناب شود.

جدای از دوچرخه سواری ثابت و پیاده روی، بهترین ورزش ها باید توسط فیزیوتراپیست بیا پزشک ارتوپد شما ارائه شود. آنها یک برنامه تمرینی طراحی خواهند کرد که به طور خاص برای نیازهای شما طراحی شده است. احتمالاً شامل فعالیت‌های مانند:

  • بلند کردن پا به صورت مستقیم: در حالی که روی تخت دراز کشیده اید، پای آسیب دیده خود را صاف نگه دارید و آن را حدود 25 سانتی متر از تخت بلند کنید. قبل از پایین آوردن آن، آن را تا پنج ثانیه نگه دارید.
ورزش بعد از جراحی تعویض مفصل زانو
  • در حالی که روی تخت دراز کشیده اید و حوله ای زیر زانوی جراحی شده خود گذاشته اید، پای خود را صاف کنید. مطمئن شوید که پشت زانوی شما با حوله در تماس است، پای خود را تا پنج ثانیه نگه دارید. به آرامی پای خود را پایین بیاورید و استراحت کنید.
ورزش بعد از جراحی تعویض مفصل زانو 1
  • این تمرین یک راه عالی برای کاهش تورم در پای آسیب‌دیده شما و در عین حال تقویت عضلات هستند. در حالی که صاف روی تخت دراز کشیده اید، در حالی که به مچ پا آویزان شده اید، پاهای خود را بالا و پایین کنید. همچنین می توانید پاهای خود را در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. این تمرینات را می توان چندین بار در روز انجام داد.
ورزش بعد از جراحی تعویض مفصل زانو3

تمرینات قدرتی بعد از تعویض مفصل زانو

در حالی که بیماران باید با احتیاط عمل کنند، تمرینات قدرتی معمولاً پس از این جراحی توصیه می شود. تمرینات قدرتی می تواند برای بهبودی شما بسیار مفید باشد. این به این دلیل است که می تواند به عضله سازی در اطراف مفصل آسیب دیده کمک کند و استرس و فشار روی ایمپلنت جدید را کاهش دهد. از نظر افزایش طول عمر برای یک مفصل مصنوعی، تمرینات قدرتی می تواند بسیار مفید باشد.

پیاده روی بعد از تعویض مفصل زانو

جدای از تمرینات فیزیوتراپی، پیاده روی یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که می توانید بعد از تعویض مفصل زانو انجام دهید. تحرک را افزایش می دهد و در عین حال عضلات اطراف مفصل جدید را تقویت می کند. در ابتدا، احتمالاً به شما وسایل کمکی مانند عصا برای راه رفتن داده می شود، اما بعد از یک هفته یا بیشتر، باید بتوانید بدون کمک راه بروید.

شنا بعد از تعویض مفصل زانو

شنا پس از جراحی زانو توصیه می شود .در ابتدا باید در حد اعتدال انجام شود، اما فاصله را می توان به مرور زمان افزایش داد. برای کاهش خطر عفونت، باید صبر کنید تا زخم جراحی شما به طور کامل بهبود یابد تا وارد استخر شوید.

دامنه حرکتی خود را افزایش دهید

در مدت زمان پس از جراحی، موارد زیر به افزایش دامنه حرکتی و تسریع بهبودی شما کمک می کند:

  • تمرینات از برنامه فیزیوتراپی شما
  • راه رفتن (در ابتدا با عصا )
  • دوچرخه سواری (با دوچرخه ثابت)

بالا رفتن از پله ها

بالا رفتن از پله  برای افزایش انعطاف پذیری و قدرت در مفصل زانو پس از جراحی بسیار مفید است. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید هر بار فقط یک قدم بردارید. چند بار اول، برای انجام این کار به عصا نیاز دارید و مطمئن شوید که یکی از دوستان یا اعضای خانواده برای کمک به شما در آنجا است.

همیشه به یاد داشته باشید که اولین قدم را با پای غیر جراحی خود بردارید و از پای در حال بهبودی خود برای دنبال کردن آن استفاده کنید.

ورزش هایی که باید بعد از تعویض مفصل زانو از آن جتناب کنید

تعدادی از ورزش ها وجود دارد که باید بعد از تعویض زانو از آن ها اجتناب کنید. به طور کلی، این موارد شامل مواردی است که شامل خم شدن زانوی شما می شود، مانند اسکات. این ها استرس و فشار زیادی را روی مفصل جدید شما وارد می کنند و می توانند آن را در برابر آسیب، آسیب پذیر کنند.

شما باید فعالیت هایی را انتخاب کنید که خطر سقوط و ضربه کم دارند. از این میان می توان به پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری اشاره کرد.

فعالیت های ناامن شامل فوتبال و اسکی است. باید از این موارد اجتناب کنید زیرا خطر افتادن و در نتیجه آسیب به مفصل جدید را به همراه دارند. از بهترین جراح زانو بخواهید اطلاعات بیشتری در مورد ورزش هایی که باید بعد از جراحی انجام دهید و نباید انجام دهید.

سوالات متداول

بعد از تعویض مفصل زانو چه مدت در روز باید ورزش کرد؟

در روزهای بعد از عمل، مدت زمان پیاده روی و ورزش های توصیه شده باید کوتاه باشد . به طور کلی ورزش روزانه بین 15 تا 20 دقیقه توصیه می شود. با گذشت هفته ها از بهبودی، مدت زمان بهبودی را می توان به آرامی و با راهنمایی پزشک خود افزایش داد.

آیا ورزش بیش از حد بعد از تعویض مفصل زانو می تواند آسیب برساند؟

بله. انجام بیش از حد یا خیلی زود پس از عمل می تواند شما را در معرض خطر آسیب رساندن به مفصل جدید قرار دهد. در روزهای بعد از عمل باید بین 15 تا 20 دقیقه ورزش کنید. سپس با راهنمایی پزشک ارتوپد می توان مدت زمان را به آرامی افزایش داد.

آیا می توانید بعد از تعویض مفصل زانو به باشگاه بروید؟

در روزها و هفته‌های پس از جراحی، برای بازگشت به باشگاه خیلی زود است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به مفصل مصنوعی و کمک به بهبودی، ورزش ها باید سبک باشند. بیماران معمولاً می توانند حدود 12 هفته پس از عمل خود به باشگاه برگردند، اما این میزان از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. پس از بازگشت به باشگاه، ممکن است نتوانید همان تمرینات قبل از جراحی را انجام دهید. از پزشک خود راهنمایی بیشتر بخواهید.

اگر در حین ورزش بعد از تعویض مفصل زانو دچار درد زانو شدم چه باید بکنم؟

بستگی به این دارد که چقدر دردی را تجربه می کنید. ناراحتی خفیف معمولا خوب است. این نشانه آن است که عضلات شما سخت کار می کنند و تقویت می شوند. سطوح بالای درد نشان می دهد که مفصل مصنوعی را تحت استرس و فشار زیادی قرار داده اید. اگر در حین ورزش درد زیادی داشتید، باید فوراً آن را متوقف کنید.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

پاسخ

یک × 5 =

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
Call Now Button