مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

آیا رعایت مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن لازم است؟ اگر به تازگی جراحی تعویض مفصل لگن انجام داده اید و یا قصد دارید این جراحی را در آینده انجام دهید؟ باید بدانید که بعد از این جراحی بیمار باید مراقبت های خاصی را انجام دهد تا احتمال عوارض به حداقل برسد. میزان موفقیت جراحی لگن به میزان زیادی بستگی به انجام دقیق این مراقبت ها بستگی دارد.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن چیست؟

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن چیست؟

بعد از عمل جراحی مفصل لگن، مراقبت های احتیاطی خاصی توسط پزشک متخصص ارتوپد به شما ارائه می شود، که حتما آن ها را باید رعایت کنید. این مراقبت های احتیاطی به شما امکان می دهد تا به درستی بهبود پیدا کنید و به جلوگیری از عوارض احتمالی کمک می کند.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

پس از جراحی نعویض مفصل لگن، در اینجا: علائم حیاتی شما بررسی می شود. از شما سوالاتی می شود تا مشخص شود بیهوشی از بین رفته است یا خیر. داروهای ضد درد شما شروع می شود، ممکن است کاتتر ادراری برای تخلیه مثانه برای شما قرار دهند.

1-مراقبت از زخم جراحی لگن

بخیه هایی در زیر محل پانسمان وجود دارد. این بخیه ها ممکن است قابل جذب باشند و یا اینکه حدوداً دو هفته بعد از جراحی برداشته شوند. از خیس شدن محل زخم تا قبل از بهبودی ترمیم اولیه و بسته شدن زخم خودداری شود. این مدت حدود ۳-۵ روز طول می کشد و نشانه ترمیم اولیه این است که زخم کاملا بسته باشد و ترشح یا خونریزی نداشته باشد. زخم جراحی باید در این مدت پانسمان شوند.

2-تغذیه مناسب

کاهش اشتها برای چند هفته بعد از جراحی موردی طبیعی می باشد. یک رژیم غذایی متعادل همراه با مکمل های آهن به ترمیم بافت ناحیه جراحی و بازگرداندن قدرت به ماهیچه کمک می کند. همچنین مصرف مایعات به اندازه کافی در تسریع روند بهبودی موثر است. سعی کنید در دوران بهبودی حتما مواد مغذی از جمله پروئتین ها را در وعده غذایی خود بگنجانید.

علاوه بر آن در نظر داشته باشید، در این مدت حداقل به مدت 4 هفته از استعمال دخانیات خودداری کنید زیرا بهبودی شما را به تاخیر می اندازد و همچنین عوارض بدی را به دنبال دارد. علاوه بر آن در دوران بهبودی از مصرف نوشیدنی های الکل دار خودداری کنید.

3-فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن ممکن است برای بهبودی لازم باشد. فیزیوتراپیست به شما می گوید که چگونه در رختخواب خود در موقعیت های راحت دراز بکشید. از حالت نشسته به حالت ایستاده حرکت کنید، با وسیله کمکی (واکر، عصای زیر بغل، عصای دستی) راه بروید. موارد احتیاطی برای مفصل لگن را رعایت کنید. یک برنامه تمرینی خانگی را حتما انجام دهید. با یک وسیله کمکی مناسب از پله ها بالا و پایین بروید. روش های درست و محتاطانه جا به جا شدن را حتما رعایت کنید. به عنوان مثال، نشستن و بلند شدن صحیح و محتاطانه از روی صندلی توالت با و یا بدون کمک شخص دیگر را یاد بگیرید و رعایت کنید. نحوه صحیح سوار شدن و خارج شدن از اتومبیل را رعایت کنید. فعالیت های مهم مراقبت از خود مانند لباس پوشیدن را رعایت کنید و اگر لازم بود از شخص دوم کمک بگیرید.

پزشک متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپیست به شما تمریناتی را توصیه می کند، تا عضلات اطراف مفصل لگن شما را تقویت کند.

4-داروهای مصرفی بعد از تعویض مفصل لگن

پس از تعویض مفصل لگن، به شما دارو هایی داده شود تا خون شما رقیق شود. این دارو که به آن ضد انعقاد خون نیز گفته می شود، احتمال تشکیل لخته های مضر در رگ های خونی شما را کاهش می دهد. داروهای رقیق کننده خون ممکن است از نوع خوراکی یا از نوع تزریقی باشند.

علاوه بر این داروها پزشک داروهای ضد درد و مسکن تجویز می کنند تا درد شما در هفته های اول تسکین یابد.

نکات مراقبتی بعد از تعویض مفصل لگن

مراقبت هایی که بعد از تعویض مفصل لگن باید رعایت شود، عبارتند از:

نکات مراقبتی بعد از تعویض مفصل لگن
  • داروها تجویز شده توسط پزشک را سر وقت مصرف کنید، همچنین  پزشک برای جلوگیری از عفونت به شما داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کند، آن ها را سر وقت مصرف کنید و دوره ی مصرف آن را تکمیل کنید.
  • محل برش های جراحی را تمیز و خشک نگه دارید و طبق دستور پزشک آن ها را تعویض کنید.
  • بهتر است تا چند روز اول از رفتن به حمام خودداری کنید و بگذارید بخیه های جذبی، جذب شوند و برش های جراحی بسته شوند.
  • تا چند هفنه با توجه به شرایطتان باید از عصا و واکر استفاده کنید و از وارد کردن وزن بر روی پای جراحی شده خووداری کنید.
  • پایی که جراحی شده است را فراتر از زاویه 90 درجه خم نکنید. پای جراحی شده خود را پیچ و تاب ندهید.
  • نوشیدن مایعات کافی، به بهبودی خود کمک خواهید کرد. درد بخشی از بهبود است. سطح درد در هر فرد متفاوت است. برای کنترل درد و کاهش ورم توصیه می شود از بسته های یخ برای کاهش درد و ورم استفاده کنید.
  • داروی خوراکی برای تسکین درد شما تجویز می شود. اگر سابقه حساسیت به داروهای مسکن دارید، مهم است که به تیم پزشکی خود بگویید.
  • بر روی صندلی استاندار بشینید و در هنگام بلند شدن از دسته صندلی استفاده کنید تا فشار کمتری به لگن وارد شود.
  • در هنگام بلند کردن اجسام زانوهای خود را خم کرده و در حالت صاف بودن زانو اجسام را بلند نکنید.
  • به مدت 6 تا 8 هفته از انجام فعالیت های سنگین ورزشی و بدنی خودداری کنید البته این مدت زمان بسته به شرایط فرد متفاوت است.
  • هنگام نشستن پاهای خود را بر روی هم نیاندازید.
  • زانوی خود را بالاتر از باسن بالا نیاورید.
  • در حالی که نشسته اید سعی نکنید چیزی را از روی زمین بلند کنید.
  • تمریناتی که پزشک و فیزیوتراپیست به شما توصیه می کند را به درستی انجام دهید.
  • زمانی که ورزش می کنید، اگر عضلاتتان شروع به درد می کنند، ورزش خود را کاهش داده و متوقف کنید، اما هرگز ورزش را برای مدت طولانی متوقف نکنید.
  • حداقل به مدت 8 هفته و تا زمانی که احساس راحتی نکرده اید رانندگی نکنید.
  • برای جلوگیری از لخته شدن خون باید بعد از عمل بلند شوید و با کمک افراد و عصا راه بروید. سعی کنید هر روز پیاده روی داشته باشید و به مرور زمان آن را افزایش دهید.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

6 − دو =