علائم آرتریت زانو

علائم آرتریت زانو

آرتریت زانو چیست؟

آرتریت التهاب یک یا چند مفصل می باشد. درد، تورم و سفت شدن مفاصل علائم اولیه آرتریت هستند. هر مفصلی در بدن می تواند تحت تاثیر این بیماری قرار گیرد اما در زانو به طور ویژه ای رایج می باشد.
آرتریت زانو می تواند منجر به دشواری در انجام بسیاری از فعالیت های روزانه مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها شود که علت عمده از دست رفتن زمان کاری و ناتوانی جدی برای بسیاری از افراد محسوب می شود.

شایع ترین نوع آرتریت، آرتروز زانو و آرتریت روماتوئید است، اما بیش از 100 نوع مختلف از آرتریت وجود دارد. در حالی که آرتریت به طور عمده یک بیماری مربوط به بزرگسالان است اما برخی از انواع آن می تواند بر کودکان هم تاثیر بگذارد.

اگر چه درمان کلی برای آرتریت وجود ندارد اما گزینه های درمانی بسیاری وجود دارد که به شما کمک می کند تا درد را کنترل کنید و فعال بمانید.

علائم-آرتریت-زانو

انواع آرتریت

انواع اصلی آرتریت که بر روی زانو اثر می گذارند عبارتند از آرتروز، آرتریت روماتوئید و آرتریت ناشی از ضربه.

آرتروز

آرتروز شایع ترین نوع آرتریت در زانو است که به طور معمول در افرادی که 50 سال و یا بالاتر دارند، اغلب اتفاق می افتد، اما ممکن است در افراد جوانتر نیز اتفاق بیفتد.

در آرتروز زانو، غضروف مفصل زانو به تدریج دچار سائیدگی می شود. همانطور که غضروف سائیده می شود، فرسوده و زبر شده و فضای حفاظتی بین استخوان ها کاهش می یابد و می تواند منجر به سائیده شدن استخوان ها بر روی یکدیگر شود که در نهایت درد به همراه دارد.
آرتروز به آرامی گسترش می یابد و درد آن در طول زمان بدتر می شود.

دکتر منصور ابوالقاسمیان جراح ارتوپد خوب در تهران و جراح زانو و لگن و همچنین فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام درمان هایی مانند درمان آرتریت زانو و تعویض مفصل زانو می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره 02188703402 تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که به مفاصل متعدد در سراسر بدن از جمله مفصل زانو حمله می کند. این حالت متقارن است، به این معنی که معمولا روی مفصل مشابه در هر دو طرف بدن تاثیر می گذارد.

در آرتریت روماتوئید، غشای سینوویال که مفصل زانو را پوشش می دهد شروع به تورم می کند که باعث درد و سفتی در زانو می شود.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است به این معنی که سیستم ایمنی به بافت های خود حمله می کند. سیستم ایمنی بدن به بافت های طبیعی (مانند غضروف و رباط ها) آسیب می رساند و استخوان را نرم می کند.

آرتریت ناشی از ضربه

آرتریت پس از ضربه، نوعی از آرتریت است که پس از وارد شدن آسیب به زانو به وجود می آید. به عنوان مثال، استخوان شکسته ممکن است به سطح مفصلی آسیب برساند و سال ها پس از آسیب به آرتریت منجر شود. پارگی منیسک و آسیب دیدن رباط ها می توانند باعث بی ثباتی و سایش اضافی در مفصل زانو شود که در طی زمان می تواند منجر به آرتریت شود.

علائم

مفصل زانو تحت تاثیر آرتریت ممکن است دردناک و ملتهب باشد. به طور کلی، درد در طول زمان به تدریج گسترش می یابد، هر چند شروع ناگهانی درد نیز ممکن است. علائم دیگری نیز وجود دارد:

1- مفصل ممکن است سفت و متورم شود و زانو هنگام خم و راست شدن دچار مشکل شود.
2- درد و تورم ممکن است در صبح یا پس از نشستن یا استراحت بدتر شود.
3- فعالیت شدید ممکن است سبب بروز درد شود.
تکه‌های آزاد غضروف می توانند با حرکت نرم مفاصل تداخل داشته باشند. زانو ممکن است در طول حرکت قفل شود. زانو ممکن است در طول حرکت صدا ایجاد کند.
4- درد ممکن است احساس ضعف یا بی‌ثباتی در زانو ایجاد کند.
5- بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت تصور می کنند که درد مفصل آنها با آب و هوای بارانی افزایش می یابد.

منبع: https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/arthritis-of-the-knee/

سایر خدمات دکتر ابوالقاسمیان جراح ارتوپد خوب در تهران :

تعویض مفصل لگن

درمان پوکی استخوان

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.

هفده + 15 =