شکستگی گردن استخوان ران

با لگن زمین خوردن به راحتی می تواند باعث شکستگی گردن استخوان ران شود، به ویژه در سالمندان. این منجر به شکستگی در محل اتصال استخوان بین پایین استخوان ران و سر کروی استخوان ران می شود. شکستگی گردن فمور توسط متخصص ارتوپدی هیپ تعیین می شود. این نوع شکستگی می تواند با آسیب به غضروف، رباط ها و سطوح مفصلی در مفصل ران نیز همراه باشد و نیاز به درمان برای جلوگیری از آسیب های طولانی مدت مانند آرتروز مفصل لگن، نکروز سر استخوان ران و درد مزمن لگن دارد. امروز می خواهیم این منجر به شکستگی در محل اتصال استخوان بین پایین استخوان ران و سر کروی استخوان ران می شود.امروز می خواهیم در این مطلب در مورد این نوع شکستکی و علائم آن با شما صحبت کنیم.

شکستگی گردن استخوان ران چیست؟

شکستگی گردن استخوان ران چیست؟

قسمت بالای استخوان ران، که سر استخوان ران نامیده می شود، دارای یک توپ گرد است که در حفره (استابولوم) در لگن قرار می گیرد و مفصل “گوی و سوکت” را تشکیل می دهد. قسمت دراز استخوان فمور که روی ساق پای شما قرار دارد، شفت فمورال نامیده می شود. استخوان فمور همچنین دارای بخش کوتاه و باریک تری است که سر استخوان ران را به شفت فمور متصل می کند که به آن گردن فمور می گویند. این قسمت از استخوان ران می تواند به دلیل فشارهای مکرر یا در اثر آسیب برخورد در زمین شکسته شود

برای افراد مسن، شکستگی گردن فمور اغلب یک رویداد چشمگیر با خطر بالای عوارض در طول فرآیند بهبود است. زیرا دامنه ی حرکتی فرد مسن اغلب پس از شکستگی گردن استخوان ران به میزان قابل توجهی کاهش یافته و اغلب بیماران حتی نمی توانند مسافت های کوتاه را طی کنند، در بستر می مانند و از نظر جسمی و روحی دچار مشکل می شوند.

علل شکستگی گردن استخوان ران چیست؟

شکستگی گردن استخوان ران در ورزشکاران می تواند به صورت شکستگی استرسی (به دلیل تحمل وزن مکرر روی استخوان) یا شکستگی های ضربه ای (در اثر برخورد شدید در زمین) رخ دهد. اغلب در دوندگان مسافت طولانی، شکستگی‌های استرسی گردن فمور با ترک‌های ریز شروع می‌شوند که با بارگذاری مداوم بر روی استخوان در طول زمان گسترش می‌یابند. شکستگی های ضربه ای گردن استخوان ران معمولاً در نتیجه برخورد یا سقوط در ورزش های تماسی اتفاق می افتد.

شکستگی های استرسی گردن فمور در این ورزش ها شایع تر است:

• دویدن طولانی مدت
  • فوتبال
  • چوگان

شکستگی‌های ضربه‌ای گردن استخوان ران معمولاً در این ورزش‌ها رخ می‌دهد:

• فوتبال
  • هاکی
  • راگبی
  • فوتسال

شکستگی گردن ران یکی از شایع ترین آسیب ها در بزرگسالان به ویژه افراد بالای 60 سال است. آن ها معمولاً در اثر سقوطی که به دنبال یک حادثه جزئی مانند زمین خوردن ایجاد می شود. پوکی استخوان احتمال این شکستگی را افزایش می دهد. این شکستگی می تواند باعث درد شدید در لگن پس از افتادن شود. در برخی موارد، گردن استخوان ران به طور کامل شکسته نمی شود و عضلات قوی ران هنوز قطعات را کنار هم نگه می دارند.

علل شکستگی گزدن استخوان ران چیست؟

علائم شکستگی گردن فمور چیست؟

اگر شکستگی گردن استخوان ران اندکی پس از افتادن درمان شود، معمولاً می تواند از دردهای مزمن و استئوآرتریت شدید مفصل ران جلوگیری کند.

در صورت درمان دیرهنگام، احتمالاً عملکرد مفصل ران به طور مداوم بدتر می شود: در ابتدا، درد لگن فقط با فشار ایجاد می شود، بعداً درد بخشی از زندگی روزمره می شود و مزمن می شود. حتی شما در زمان استراحت درد خواهید داشت.

به طور کلی، علائم شکستگی گردن فمور عبارتند از:

• درد کشاله ران
  • درد در قسمت جلوی ران
  • درد هنگام چرخش لگن
  • ناتوانی در وزن دادن به سمت آسیب دیده

فرد مبتلا اغلب این دوره های درد را سرکوب می کند تا زمانی که مفصل ران التهاب مزمن را نشان دهد. بنابراین تشخیص و درمان زودهنگام شکستگی گردن فمور بسیار مهم است.

چطور شکستگی گردن فمور را تشخیص دهیم؟

اگر پس از زمین خوردن درد در مفصل ران ایجاد شود، ارزیابی توسط متخصص ارتوپدی هیپ به شدت توصیه می شود. به هر حال، شکستگی گردن فمور لزوماً باعث نمی شود که شما فوراً قادر به راه رفتن نباشید. ابتدا به نظر می رسد که پا هنوز می تواند وزن را تحمل کند، اما بیمار نمی تواند آن را به طور فعال بالا بیاورد. همچنین ممکن است صرفاً با درد خفیف همراه باشد، زیرا رباط‌ها و ماهیچه‌های قوی در مفصل ران، قطعات استخوان را محکم در کنار هم نگه می‌دارند.

تنها معاینه فیزیکی و عکسبرداری با اشعه ایکس توسط متخصص ارتوپد، اطمینان و اطلاعاتی را در مورد محل دقیق شکستگی فراهم می کند.

شگستگی گردن استخوان ران چگونه درمان می شود؟

درمان بر اساس شرایط خاص متعددی است که متخصص لگن باید در نظر بگیرد. نوع دقیق شکستگی، وضعیت فیزیکی بیمار و عضلات او، وزن، سن و شرایط زمینه ای مانند پوکی استخوان در تعیین درمان کلیدی هستند.

درمان غیر جراحی

برخی از شکستگی های استرسی گردن فمور را می توان بدون جراحی مدیریت کرد. این ممکن است برای شکستگی استرسی که ناقص و یا جابجا نشده است و زود تشخیص داده می‌شود، صادق باشد. درمان غیرجراحی بر کاهش تحمل وزن در پایی که شکسته شده است تمرکز دارد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• استفاده از عصا برای کاهش وزن از روی قسمت آسیب دیده
  • دارو برای تسکین درد
  • داروهای رقیق کننده خون تجویزی برای جلوگیری از لخته شدن خون در لگن یا پاها (بیشتر برای شکستگی های ضربه ای گردن فمور)
  • فیزیوتراپی

درمان جراحی

شکستگی های جابجا شده گردن فمور و همچنین برخی از شکستگی های غیر جابجا شده گردن فمور نیاز به درمان جراحی توسط جراح ارتوپد دارند. بسته به شدت شکستگی و درجه جابجایی استخوان، پزشک یکی از چندین روش جراحی ممکن را که تحت بیهوشی انجام می شود، توصیه می کند:

1. جااندازی بسته و تثبیت داخلی: جراح ابتدا انتهای شکسته گردن فمور را بدون ایجاد برش در جای خود دستکاری می کند. در مرحله بعد، او از یک روش کم تهاجمی برای قرار دادن پیچ های تثبیت کننده در گردن فمور استفاده می‌کند تا استخوان را در کنار هم نگه دارد و به آن اجازه بهبود می‌دهد.
  2. جااندازی باز و تثبیت داخلی : این روش جراحی باز برای بازگرداندن استخوان ها به جای خود و سپس قرار دادن پیچ های تثبیت کننده در گردن فمور برای نگه داشتن استخوان در کنار هم استفاده می شود و به آن اجازه می دهد تا بهبود یابد.
  3. برای برخی از شکستگی‌های شدید جابجایی گردن فمور، ممکن است تعویض جزئی مفصل لگن (همی آرتروپلاستی) ضروری باشد.
  4. برای بسیاری از شکستگی‌های شدید جابجایی (معمولاً ضربه‌ای) گردن فمور، تعویض کامل مفصل لگن (آرتروپلاستی) ممکن است بهترین راه‌حل باشد. همچنین اگر نکروز آواسکولار در نتیجه شکستگی گردن فمور رخ دهد، تعویض مفصل لگن نیز ممکن است توصیه شود.

چگونه می توانم از شکستگی گردن فمور جلوگیری کنم؟

• انعطاف پذیری و عضلات قوی
  • دقت زیاد برای جلوگیری از زمین خوردن
  • یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D کافی برای استخوان های سالم
  • اجتناب از نیکوتین و الکل

بنابراین بهترین پیشگیری در برابر آسیب های ناشی از سقوط به مفصل ران، فعالیت بدنی منظم و عضلات ران به خوبی ورزیده شده است.

برای افراد مسن توجه به شرایط زمینه ای که می تواند باعث سقوط شود بسیار مهم است. علل شایع مشکلات قلبی عروقی و سرگیجه است. همچنین باید به طور منظم بینایی خود را بررسی کنید، زیرا بینایی خوب به شما امکان می دهد موانع را ببینید و می تواند از افتادن هایی که باعث شکستگی گردن فمور می شود جلوگیری کند.

رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D به حفظ ساختار استخوانی پایدار کمک می کند. پرهیز از الکل و نیکوتین به منظور تراکم خوب استخوان توصیه می شود.

دکتر منصور ابوالقاسمیان

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو (عضو هیئت علمی دانشگاه ایران)

فوق تخصص تعویض مفصل لگن و زانو از دانشگاه تورنتو کانادا ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی هیپ و لگن از دانشگاه ایران، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
دوره آرتروسکوپی و جراحی نگه دارنده هیپ از دانشگاه گراتس اتریش، ۲۰۰۸
دوره‌های کوتاه مدت فوق تخصصی جراحی زانو و لگن در آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا.