پای پرانتزی

پای پرانتزی در کودکان نوپا خیلی شایع است. ‌در واقع، تمام کودکان بطور طبیعی با انحراف پرانتزی پاها به دنیا می آیند که در نوزادی زیاد جلب توجه نمی کند. ولی زمانی که کودک به سن ایستادن می‌رسد و پاهایش کنار هم قرار می گیرند، فاصله ی بین زانو ها نمایان می شود. این حالت در کودکان چاق یا آنهایی که زودتر راه می افتند شایع تر است.

بطور طبیعی، پای پرانتزی با رشد کودک بهبود یافته و صاف می شود. در صورتی که این خمیدگی تا ۲ تا ۳ سالگی رفع نشود، می تواند نشانه وجود یک بیماری نیازمند درمان، مثل بیماری بلانت یا نرمی استخوان باشد.

در زیر جراحی پای پرانتزی توسط دکتر منصور ابوالقاسمیان را مشاهده می کنید:

علاوه بر نوپایان، نوجوانان نیز گاهی در دوران بلوغ به این عارضه دچار می شوند. در اکثر موارد وزن بالا علت این عارضه می باشد.

پای پرانتزی

علائم پای پرانتزی

زمانی که کودک می ایستد یا راه می رود، پای پرانتزی خودش را نشان می دهد. کودکان نوپای مبتلا به پای پرانتزی معمولاً هماهنگی لازم را با وضعیت زانوهای خود پیدا کرده، تاخیری در یادگیری راه رفتن ندارند.

پای پرانتزی معمولاً درد خاصی را ایجاد نمی کند ولی در دوران بلوغ، انحنای همیشگی پا و فشار بیش از حد بر برخی مفاصل، می تواند به درد در قسمت مفصل لگن، زانو و قوزک پا منجر شود. دکتر منصور ابوالقاسمیان فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام جراحی های مختلف ارتوپدی مانند تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

بررسی های پزشکی

در صورتی که کودک کمتر از ۲ سال سن دارد، از سلامتی بدنی قابل قبولی برخوردار می باشد و انحنا در هر دو پا متقارن می باشد، احتمالاً پزشک به انجام آزمایشات تکمیلی نیاز ندارد.
با این حال در صورتی که یکی از پا ها نسبت به دیگری از انحنای بیشتری برخوردار است، انحنا تا دوسالگی هم رو به بهبود نرفته و یا بعد از ۲/۵ سالگی همچنان مشهود است، احتمالاً پزشک آزمایش خون و یا تصویربرداری ایکس ری x-ray درخواست می کند.

صحبت های دکتر منصور ابوالقاسمیان درباره زانوی پرانتزی را بشنوید:

درمان پای پرانتزی

نوع نرمال پرانتزی بودن که نیاز به درمان ندارد. بیماری بلانت یا نرمی استخوان بسته به شدت آن ممکن است با دارو، بریس یا جراحی درمان شوند.