مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

آیا به تازگی جراحی تعویض مفصل لگن انجام داده اید و یا قصد دارید این جراحی را در آینده انجام دهید؟ باید بدانید که بعد از این جراحی بیمار باید مراقبت های خاصی را انجام دهد تا احتمال عوارض به حداقل برسد. میزان موفقیت جراحی لگن به میزان زیادی بستگی به انجام دقیق مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن دارد.

مراقبت از زخم جراحی لگن

بخیه هایی در زیر محل پانسمان وجود دارد. این بخیه ها ممکن است قابل جذب باشند ویا اینکه حدوداً دو هفته بعد از جراحی برداشته شوند. از خیس شدن محل زخم تا قبل از بهبودی ترمیم اولیه و بسته شدن زخم خودداری شود. این مدت حدود ۳-۵ روز طول می کشد و نشانه ترمیم اولیه اینست که زخم کاملا بسته باشد و ترشح یا خونریزی نداشته باشد. زخم جراحی باید در این مدت پانسمان شده باشد تا با لباس فرد در تماس نباشد و عفونت نکند.

میزان موفقیت جراحی لگن به میزان زیادی بستگی به انجام دقیق مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن دارد. دکتر منصور ابوالقاسمیان متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام جراحی های مختلف ارتوپدی مانند تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره 02188703402 تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

رژیم غذایی بعد از تعویض مفصل لگن

کاهش اشتها برای چند هفته بعد از جراحی موردی طبیعی می باشد. یک رژیم غذایی متعادل همراه با مکمل های آهن به ترمیم بافت ناحیه جراحی و بازگرداندن قدرت به ماهیچه کمک می کند. همچنین مصرف مایعات به اندازه کافی در تسریع روند بهبودی موثر است.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

مراقبت های اصلی بعد از جراحی لگن

مفصل لگن به ما کمک می کند تعادل خود را حفظ کنیم و از وزن بدن در تمام حرکات پشتیبانی می کند. انتهای فوقانی استخوان ران دارای یک سر گرد (سر استخوان ران) است که در یک سوکت (استابولوم) در لگن قرار می گیرد و مفصل لگن را تشکیل می دهد. در طی جراحی، قسمت آسیب دیده مفصل برداشته می شود و با ایمپلنت جایگزین می شود. جراح با توجه به سن، سطح فعالیت و نوع بدن، ایمپلنت مناسب بیمار را انتخاب می کند.

آماده شدن برای جراحی مفصل لگن

ورزش کردن تا یک روز قبل از جراحی، به بهبود قدرت، دامنه حرکت و استقامت شما کمک می کند. این کار باعث می شود تا نتیجه و بهبودی موفقیت آمیز حاصل شود. اگر می خواهید یک برنامه ورزشی را مناسب با شرایط خاص خود ایجاد کنید، با جراح خود در مورد ارجاع به فیزیوتراپی صحبت کنید.

جراحی مفصل لگن

جراحی معمولی مفصل لگن حدود یک ساعت طول می کشد. البته مقدمات قبل از عمل و ریکاوری بعد از عمل هم چند ساعت طول میکشد و بنابراین مدت حضور بیمار در اتاق عمل ممکنست بسیار بیشتر باشد. در حالی که در اتاق عمل هستید، ممکن است عزیزانتان در اتاق انتظار جراحی منتظر بمانند. جراح یا نماینده او در حین ریکاوری با خانواده شما صحبت خواهد کرد.

مراقبت های بعد از جراحی مفصل لگن

پس از جراحی مفصل لگن، قبل از انتقال به اتاق بیمارستان، در بخش پس از بیهوشی بهبود خواهید یافت و توسط یک پرستار مراقبت خواهید شد. متوسط زمان در این واحد حدود دو ساعت است. در اینجا: علائم حیاتی شما بررسی می شود. از شما سوالاتی می شود تا مشخص شود بیهوشی از بین رفته است یا خیر. داروهای ضد درد شما شروع می شود. در صورت سرد بودن با پتو گرم خواهید شد. برای کمک به تنفس (در صورت نیاز) اکسیژن به شما داده می شود. محل جراحی شما برای کاهش تورم و درد با یک کمپرس سرد بسته خواهد شد. ممکن است کاتتر ادراری برای تخلیه مثانه برای شما قرار دهند.

روند بازتوانی بعد از تعویض مفصل لگن

فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن ممکنست برای بهبودی لازم باشد.

فیزیوتراپیست به شما می آموزد که چگونه در رختخواب خود در موقعیت های راحت دراز بکشید. از حالت نشسته به حالت ایستاده حرکت کنید، با وسیله کمکی (واکر، عصای زیر بغل، عصای دستی) راه بروید. موارد احتیاطی برای مفصل لگن را رعایت کنید. یک برنامه تمرینی خانگی را حتما انجام دهید. با یک وسیله کمکی مناسب از پله ها بالا و پایین بروید. روش های درست و محتاطانه جا به جا شدن را حتما رعایت کنید. به عنوان مثال، نشستن و بلند شدن صحیح و محتاطانه از روی صندلی توالت با و یا بدون کمک شخص دیگر را یاد بگیرید و رعایت کنید. نحوه صحیح سوار شدن و خارج شدن از اتومبیل را رعایت کنید. فعالیت های مهم مراقبت از خود مانند لباس پوشیدن را رعایت کنید و اگر لازم بود از شخص دوم کمک بگیرید.

مراقبت های احتیاطی کلی بعد از تعویض مفصل لگن

در حین بهبودی بعد از عمل جراحی مفصل لگن، مراقبت های احتیاطی خاصی که توسط درمانگران به شما ارائه می شود را حتما دنبال کنید. این مراقبت های احتیاطی به شما امکان می دهد تا به درستی بهبود پیدا کنید و به جلوگیری از عوارض احتمالی کمک می کند. برای متوقف کردن مراقبت های احتیاطی جهت اطمینان از جراح خود در مورد بی خطر بودن آن سوال کنید.

قابل توجه است که بسته به تکنیک جراحی مفصل لگن، مراقبت های احتیاطی ممکن است متفاوت باشد. جراح و درمانگر شما درباره مراقبت های احتیاطی خاص با شما صحبت خواهند کرد. مراقبت های احتیاطی عمومی به شرح زیر است: پایی که جراحی شده است را فراتر از زاویه 90 درجه خم نکنید. پای جراحی شده خود را پیچ و تاب ندهید.

روزهای بعد از تعویض مفصل لگن

هدف شما بعد از تعویض مفصل لگن ادامه حرکت است. توصیه می شود که برای غذا و یا رفتن به دستشویی از رختخواب بلند شوید، اما بهتر است که همه این فعالیت ها با کمک شخص دوم انجام شود. شما همچنان به درمان ادامه خواهید داد و سطح فعالیت شما به مرور افزایش می یابد.

با نوشیدن مایعات کافی، به بهبودی خود کمک خواهید کرد. درد بخشی از بهبود است. سطح درد در هر فرد متفاوت است. برای کنترل درد و کاهش ورم توصیه می شود از بسته های یخ برای کاهش درد و ورم استفاده کنید. داروی خوراکی برای تسکین درد شما تجویز می شود و این داروها عمدتا در دسترس هستند و مشکلی از لحاظ تهیه ندارند. در بیمارستان، ممکن است چندین بار در روز میزان درد را برای ارزیابی از شما جویا شوند.

اگر سابقه حساسیت به داروهای مسکن دارید، مهم است که به تیم پزشکی خود بگویید. دانستن این مسئله به آن ها کمک می کند تا درد شما را بهتر کنترل کنند.

داروهای مصرفی بعد از تعویض مفصل لگن

پس از تعویض مفصل لگن، به شما دارو هایی داده شود تا خون شما رقیق شود. این دارو که به آن ضد انعقاد خون نیز گفته می شود، احتمال تشکیل لخته های مضر در رگ های خونی شما را کاهش می دهد. داروهای رقیق کننده خون ممکن است از نوع خوراکی یا از نوع تزریقی باشند.

مراقبت های خانگی بعد از تعویض مفصل لگن

پس از تعویض مفصل لگن، می توانید انتظار بهبود تدریجی طی ماه های آینده را داشته باشید. شما باید انتظار میزان کمی از درد، خشکی و ورم را داشته باشید و سبک زندگی مستقل تری پیدا خواهید کرد. بازگشت به کار به میزان بهبودی شما و نوع کار شما با توجه به تعویض مفصل لگن دارد.

بالا بر توالت فرنگی

با توجه به همه موارد ذکر شده، در صورت بروز هر یک از علائم زیر پس از تعویض مفصل لگن حتما با جراح خود تماس بگیرید. این علائم شامل: افزایش درد در ناحیه جراحی شده، ایجاد و یا افزایش قرمزی در ناحیه جراحی شده، باز شدن ناحیه جراحی شده، افزایش ورم ناحیه جراحی شده، ورم، داغ شدن یا قرمز شدن ماهیچه پا، دمای بالای ۳۸ درجه بعد از گذشت 24 ساعت از جراحی هستند.

عوارض تعویض مفصل لگن

احتمال عوارض بعد از جراحی لگن درصورتی که با رعایت اصول علمی انجام شود بسیار کم می باشد. دو عارضه مهم، عفونت و آمبولی هستند.

۱. عفونت در کمتر از دو درصد از بیماران مشاهده می شود. ممکن است در محل زخم جراحی و یا در اطراف پروتز مفصل لگن ایجاد شود و اصولا علایم آن بعد از مرخص شدن فرد ظاهر می شود. عفونت های سطحی و خفیف زخم با آنتی بیوتیک درمان می شوند. برای درمان عفونت های عمیق تر که در اطراف پروتز رخ می دهد، نیاز به جراحی مجدد برای شستشوی پروتز و یا برداشتن آن می باشد.

۲.لخته خون وریدی بعد از تعویض مفصل لگن. امکان دارد لخته خونی بعد از تعویض مفصل لگن در سیاهرگ های پا یا ناحیه لگن رخ دهد. در صورتی که این لخته های خونی حرکت کنند و به ریه برسند (آمبولی) می توانند جان بیمار را تهدید کنند. برای جلوگیری از این عارضه، داروهای رقیق کننده خون برای بیمار تجویز می شود. همچنین حرکات خاصی به بیمار آموزش داده میشود. راه رفتن در اسرع وقت و بطور مکرر هم بسیار مفید است. درمجموع با ترکیب موارد بالا، احتمال آمبولی به کمتر از یک درصد می‌رسد.

منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/treatment/total-hip-replacement/