مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

آیا به تازگی جراحی تعویض مفصل لگن انجام داده اید و یا قصد دارید این جراحی را در آینده انجام دهید؟ باید بدانید که بعد از این جراحی بیمار باید مراقبت های خاصی را انجام دهد تا احتمال عوارض به حداقل برسد. میزان موفقیت جراحی لگن به میزان زیادی بستگی به انجام دقیق مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن دارد.

مراقبت از زخم جراحی لگن

بخیه هایی در زیر محل پانسمان وجود دارد. این بخیه ها ممکن است قابل جذب باشند ویا اینکه حدوداً دو هفته بعد از جراحی برداشته شوند. از خیس شدن محل زخم تا قبل از بهبودی ترمیم اولیه و بسته شدن زخم خودداری شود. این مدت حدود ۳-۵ روز طول می کشد و نشانه ترمیم اولیه اینست که زخم کاملا بسته باشد و ترشح یا خونریزی نداشته باشد. زخم جراحی باید در این مدت پانسمان شده باشد تا با لباس فرد در تماس نباشد و عفونت نکند.

میزان موفقیت جراحی لگن به میزان زیادی بستگی به انجام دقیق مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن دارد. دکتر منصور ابوالقاسمیان متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام جراحی های مختلف ارتوپدی مانند تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

رژیم غذایی بعد از تعویض مفصل لگن

کاهش اشتها برای چند هفته بعد از جراحی موردی طبیعی می باشد. یک رژیم غذایی متعادل همراه با مکمل های آهن به ترمیم بافت ناحیه جراحی و بازگرداندن قدرت به ماهیچه کمک می کند. همچنین مصرف مایعات به اندازه کافی در تسریع روند بهبودی موثر است.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

عوارض تعویض مفصل لگن

احتمال عوارض بعد از جراحی لگن درصورتی که با رعایت اصول علمی انجام شود بسیار کم می باشد. دو عارضه مهم، عفونت و آمبولی هستند.

۱. عفونت در کمتر از دو درصد از بیماران مشاهده می شود. ممکن است در محل زخم جراحی و یا در اطراف پروتز مفصل لگن ایجاد شود و اصولا علایم آن بعد از مرخص شدن فرد ظاهر می شود. عفونت های سطحی و خفیف زخم با آنتی بیوتیک درمان می شوند. برای درمان عفونت های عمیق تر که در اطراف پروتز رخ می دهد، نیاز به جراحی مجدد برای شستشوی پروتز و یا برداشتن آن می باشد.

۲.لخته خون وریدی بعد از تعویض مفصل لگن. امکان دارد لخته خونی بعد از تعویض مفصل لگن در سیاهرگ های پا یا ناحیه لگن رخ دهد. در صورتی که این لخته های خونی حرکت کنند و به ریه برسند (آمبولی) می توانند جان بیمار را تهدید کنند. برای جلوگیری از این عارضه، داروهای رقیق کننده خون برای بیمار تجویز می شود. همچنین حرکات خاصی به بیمار آموزش داده میشود. راه رفتن در اسرع وقت و بطور مکرر هم بسیار مفید است. درمجموع با ترکیب موارد بالا، احتمال آمبولی به کمتر از یک درصد می‌رسد.

منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/treatment/total-hip-replacement/