فعالیت های پس از تعویض مفصل زانو

فعالیت های پس از تعویض مفصل زانو چیست؟

دوران نقاهت پس از تعویض مفصل زانو چگونه می باشد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره فعالیت های پس از تعویض مفصل زانو نکاتی را ارائه نماییم.

پس از تعویض مفصل زانو ممکن است انتظار داشته باشید سبک زندگی شما بسیار شبیه به قبل از جراحی اما بدون درد باشد. در بسیاری از موارد حق با شماست اما بازگشت به فعالیت های روزمره ممکن است مدتی طول بکشد. مشارکت فعال شما در زمینه بهبودی میتواند در رسیدن به خواسته شما کمک کننده باشد.

تعویض-مفصل-زانو

اگرچه شما قادر خواهید بود بیشتر فعالیت ها را از سر بگیرید، بهتر است از فعالیت هایی که باعث ایجاد فشار بر روی زانوی جدید می شود، اجتناب کنید مانند انجام ورزش هایی که در آنها امکان برخورد بیشتری وجود دارد. پیشنهادات ما در اینجا به‌شما کمک خواهند کرد تا از زانوی جدید خود لذت برده و بتوانید با خیال راحت فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید.

ترخیص از بیمارستان

مدت زمان بستری شدن شما در بیمارستان بسته به سرعت بهبود شما معمولا بین ۱ تا ۳ روز می باشد. در صورتی که تعویض مفصل زانوی شما به صورت سرپایی انجام گیرد در همان روز پس از جراحی به منزل خواهید رفت.
قبل از ترخیص از بیمارستان نیاز است شرایط زیر را داشته باشید:
۱- به تنهایی بتوانید از تختخوات خود بلند شوید.
۲- داشتن درد قابل قبول
۳- قادر به خوردن، نوشیدن و استحمام باشید.
۴- قادر باشید با استفاده از یک وسیله مانند عصا یا واکر روی سطحی مسطح راه بروید یا دو یا سه پله را بالا و پایین بروید.
۵- قادر به انجام برخی از فعالیت های مشخص در منزل باشید.
۶- نسبت به اقداماتی که برای جلوگیری از آسیب به زانو لازم است آگاهی داشته باشید.
در صورتی که شما قادر به انجام موارد ذکر شده نیستید ممکن است برای شما مناسب نباشد که پس از ترخیص از بیمارستان به منزل بازگردید.

هنگامی که شما از بیمارستان ترخیص می شوید تیم مراقبت های پزشکی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهند تا در منزل به راحتی دوران نقاهت خود را سپری کنید. اگرچه میزان عوارض پس از تعویض مفصل زانو اندک است اما داشتن اطلاعات کافی درباره عوارض احتمالی و علائم هشدار دهنده مانند عفونت یا خونریزی مهم است.

دکتر منصور ابوالقاسمیان متخصص ارتوپدی و جراح زانو و لگن و همچنین فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام جراحی های مختلف ارتوپدی مانند تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علائم هشدار دهنده عفونت

۱- تب پایدار (بالاتر از ۳۸/۵درجه)
۲- داشتن لرز واقعی بطوری که بدن و دندانها تکان بخورند
۳- افزایش قرمزی و تورم زخم
۴- افزایش درد به خصوص در زمان استراحت

علائم هشدار دهنده درباره لخته شدن خون

۱- درد در پای شما یا ساق پای شما در صورتی که مربوط به برش های ایجاد شده حین جراحی نباشد.
۲- ایجاد حساسیت یا قرمزی در بالا یا پایین زانو
۳- افزایش تورم در ساق پا، مچ پا یا پاها

در موارد نادر لخته خون ممکن است به ریه های شما منتهی شود و تهدید کننده زندگی شما باشد که عمده ترین علائم آن عبارتند از:
۱- تنگی نفس
۲- درد ناگهانی در قفسه سینه
۳- درد قفسه سینه همراه با سرفه
در صورتی که هر یک از علائم بالا را دارید بهتر است پزشک خود را مطلع سازید.

دوران نقاهت در خانه

بهتر است قبل از جراحی تعویض مفصل زانو با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود هماهنگ کنید تا به مدت چند روز تا دو هفته درمنزل همراه شما باشند.

آماده سازی خانه شما

بهتر است اقدامات زیر را قبل از عمل جراحی انجام دهید تا به راحتی بتوانید به منزل بازگردید:
۱- مبلمان را در منزل طوری قرار دهید که براحتی بتوانید با عصا یا واکر راه بروید.
۲- یک صندلی در حمام یا توالت قرار دهید.
۳- کابل های برق را از وسط اتاق جمع کرده و اطراف دیوار قرار دهید.

7 − سه =