عوارض تعویض مفصل لگن

خطرات

مانند هر عمل جراحی، جراحی تعویض مفصل لگن هم دارای عوارض و همچنین فوایدی می باشد اما بیشتر افرادی که تحت جراحی تعویض مفصل لگن قرار گرفته اند عوارض جدی ندارند.
پس از تعویض مفصل لگن، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:
1- در چند هفته اول بعد از عمل، ممکن است برخی قسمت های پای شما قرمز، سفت یا دردناک شود، اگرچه این علائم ممکن است به دلیل کبودی در محل جراحی باشد، اما ممکن است به این معنی باشد که شما دچار DVT (ترومبوز ورید عمقی) یا لخته خون در پا شده اید.
2- درد قفسه سینه یا نفس نفس زدن، هر چند رخ دادن آن بسیار نادر است، اما ممکن است در ریه‌تان لخته خون (آمبولی ریوی) داشته باشید که نیاز به درمان فوری دارد.

برای کاهش خطر لخته شدن خون، پزشک به شما داروهای رقیق کننده خون و جوراب های فشرده سازی تجویز خواهد کرد.
حرکت دادن پاها به محض به دست آوردن توانایی تان پس از عمل یکی از بهترین راه های جلوگیری از لخته شدن خون است به همین دلیل توصیه می شود درباره کارهایی که لازم است انجام دهید با یک فیزیوتراپیست یا پرستار صحبت کنید.

جراح لگن

شل‌شدن پروتزها

این مشکل در درصدی از بیماران تعویض مفصل لگن اتفاق می افتد. این مساله می تواند باعث درد و احساس عدم ثبات در مفصل شود.

شل‌شدگی می تواند در اثر جدا شدن تدریجی استخوان از پروتز یا به دلیل نازک شدن استخوان در اطراف ایمپلنت ایجاد شود.
این مساله ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد، اما معمولاً 10 تا 15 سال پس از انجام عمل جراحی اصلی اتفاق می افتد و در این صورت انجام یک عمل دیگر (عمل جراحی ثانویه) ممکن است لازم باشد.

دررفتگی مفصل لگن

در تعداد کمی از موارد مفصل لگن می تواند از جای اصلی اش خارج شود. این حالت اغلب در چند ماه اول پس از عمل اتفاق می افتد که لگن هنوز در حال بهبود است. اکثر اوقات با جااندازی بسته مشکل حل میشود. در موارد اندکی برای بازگرداندن مفصل، نیاز به عمل جراحی است.

تغییر طول پا

ممکن است پایی که تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد کوتاه تر یا بلندتر از پای دیگر باشد که در این صورت ممکن است گاهی اوقات به پوشیدن کفش پاشنه‌دار نیاز باشد. احتمال این حالت البته با دقت جراح به حداقل می‌رسد.

عفونت

جراحی تعویض مفصل لگن در یک اتاق عمل بسیار تمیز انجام می شود و در طی عمل آنتی بیوتیک تجویز می شود.
اما در حدود یک درصد موارد، عفونت ممکن است رخ دهد و در این صورت برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد و یا ممکنست نیاز به شستشوی مفصل باشد. بندرت ممکن است نیاز به تعویض مجدد مفصل لگن باشد.
طبیعی است که در هنگام بهبود، زخم کمی قرمز شود. اما اگر احساس ناخوشایندی دارید، درد شدیدتر شده یا زخم شروع به نشت مایعات کرده است، با جراحتان تماس بگیرید.

لگن تعویضی چه مدت دوام خواهد داشت؟

فرسودگی تدریجی مفصل لگن ممکن است سبب شود برای همیشه ماندگاری و دوام نداشته باشد و بعضی از افراد به عمل جراحی مجدد احتیاج دارند.
مطابق گزارش NJR، فقط در 7 عمل از