عمل تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو روشی است که در آن غضروف آسیب دیده با مفصل جدید جایگزین می شود. هنگامی که درد مفصل زانو بسیار شدید است و درمان های غیر جراحی نمی توانند درد را کنترل کنند، آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو بهترین روش است. این روش می تواند هم درد مرتبط با استئوآرتریت زانو را بهبود بخشد و هم عملکرد زانو را بهتر کند.

تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو چگونه انجام می شود؟

جراحی تعویض مفصل زانو یک فرآیند ۱ تا ۲ ساعته می باشد. این عمل با بیهوشی عمومی شما آغاز می شود. جراح ارتوپدی ابتدا یک برش ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتری ایجاد می کند. سپس استخوان و غضروف ها را با برداشتن سطوح آسیب دیده تیبیا (استخوان درشت‌نی)، فمور (استخوان ران) و گاهی کشکک آماده جراحی می کند. سپس ایمپلنت ها (قطعات فلزی یا پلاستیکی) توسط سیمان در استخوان ها قرار داده می شوند و سبب می شوند تا عملکرد زانو بهبود یافته و زانو ترمیم شود. بسته به مورد، جراح ممکن است پاتلا را هم بازسازی کند. در نهایت، جراح یک اسپیسر پلاستیکی بین عناصر فلزی قرار می دهد که باعث می شود سطح صاف و صیقلی شود.

جراحی تعویض کامل مفصل زانو شامل تعویض کامل سطوح مفصلی زانو است. در حالی که در جراحی جزئی تعویض مفصل زانو، فقط قسمت آسیب دیده تعویض می شود. عمل تعویض مفصل زانو به طور جزئی جراحی کم تهاجمی است و نیاز به دوره بهبود کمتری دارد. ارزیابی های قبل از عمل به جراح کمک خواهد کرد که بهترین روش را که برای شما نیز مناسب تر است، انتخاب نماید.

همچنین انتظار می رود که پس از پایان این عمل، ۱ تا ۳روز در بیمارستان بمانید.

دکتر منصور ابوالقاسمیان جراح ارتوپد خوب در تهران و جراح زانو و لگن و همچنین فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام درمان هایی مانند جراحی تعویض مفصل زانو و لگن می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

آیا جراحی تعویض مفصل زانو باعث آسیب می شود؟

پس از جراحی، به احتمال زیاد احساس ناراحتی و درد می کنید که در طول سه تا شش ماه فروکش می کند. لازم به ذکر است مزایای عمل تعویض مفصل زانو بسیار بیشتر از تحمل درد آن در دوران نقاحت می باشد.

آیا تعویض مفصل زانو می تواند با شکست رو به رو شود؟

عدم موفقیت در جراحی تعویض مفصل زانو در برخی موارد نادر ممکن است رخ دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، اغلب با عفونت و یا جابجایی پروتز همراه است. در این صورت ایمپلنت شکسته شده در مفصل زانو می تواند با موفقیت تحت درمان قرار گیرد و یک مفصل جدید جایگزین آن شود.

آیا تعویض مفصل زانو دائمی است؟

ایمپلنت های جراحی تعویض مفصل زانو مانند هر بخش مصنوعی بدن دارای یک عمر محدود هستند. با این حال، ماندگاری بسیاری از اجزای ایمپلنت به این صورت است که شما می توانید بیش از ۲۰ سال از آنها استفاده کنید.

آیا تعویض مفصل زانو قد شما را بلندتر می کند؟

بله، اکثر مردم احساس می کنند که بعد از جراحی تعویض مفصل زانو کمی قد بلندتر می شوند. زیرا اکثر مشکلات آرتریت می تواند به تخریب غضروف و انحراف زانو و در نتیجه کوتاه تر شدن قد منجر شود و به این ترتیب تعویض مفصل زانو بدون شک می تواند باعث ایجاد تغییر شود.

آیا تعویض مفصل زانو می تواند توسط بدن پذیرفته نشود؟

واکنش های آلرژیک درموارد نادر می توانند باعث شوند تا بدن شما ایمپلنت را نپذیرد. جراحان متخصص در مورد سابقه واکنش های آلرژیک شما سوال خواهند کرد و احتمالا برخی از آزمایشات را انجام خواهند داد تا مطمئن شوند که مشکل پیش نخواهد آمد.

3 + شش =