شکستگی کشکک زانو

شکستگی کشکک زانو یا پاتلا (patella)  به شکستگی استخوان کوچک جلوی زانو گفته می شود. به دلیل اینکه پاتلا یک محافظ برای مفصل زانو می باشد، نسبت به افتادن مستقیم روی زانو و یا ضربه مستقیم به زانو آسیب پذیر می باشد. شکستگی پاتلا آسیبی جدی و شدید بوده و ممکن است در صورت جابجایی صاف کردن پا و راه رفتن را برای فرد غیر ممکن کند.
برخی شکستگی های پاتلا می توانند با استفاده از پوشیدن اسپلینت درمان شوند و به ترمیم استخوان منجر شود. ولی در اغلب موارد، دو طرف شکستگی از روبروی هم جابجا می شود که در اینصورت نیاز به جراحی برای بازگرداندن قدرت حرکتی به زانو می باشد.

شکستگی کشکک زانو

آناتومی مفصل زانو

پاتلا به استخوان کوچکی گفته می شود که در جلوی مفصل زانو ( محل تقاطع استخوان ران یا فمور و استخوان ساق پا ) قرار دارد. این استخوان از زانو محافظت می کند و ماهیچه های ران را به ساق پا پیوند می دهد. قسمت انتهایی استخوان ران و قسمت پشتی پاتلا با غضروف نرمی پوشیده شده است. این غضروف به استخوان ها کمک می کنند تا به راحتی هنگام حرکت زانو ها، حرکت کنند.

چگونگی شکستگی کشکک زانو

پاتلا به صورت های مختلفی می تواند بشکند. شکستگی زانو می تواند به صورت دو تکه و یا چند تکه صورت گیرد. همچنین مرکز شکستگی می تواند بالای استخوان پاتلا، وسط آن یا پایین آن باشد. گاهی شکستگی در نواحی مختلف پاتلا رخ می دهد.

علل شکستگی کشکک زانو

شکستگی پاتلا در اکثر موارد در نتیجه موارد زیر اتفاق می افتد:
– افتادن روی زانو
– وارد آمدن نیروی مستقیمی به زانو در موارد مختلف مانند تصارف با ماشین، برخورد با داشبورد ماشین و …
این شکستگی می تواند به طور غیر مستقیمی هم انجام گیرد. به صورتی که ضربه ی شدیدی به عضلات چهار سر ران وارد شود و این نیرو سبب کشیدگی پاتلا شود.

شکستگی کشکک زانو یا پاتلا (patella)  به شکستگی استخوان کوچک جلوی زانو گفته می شود. به دلیل اینکه پاتلا یک محافظ برای مفصل زانو می باشد، نسبت به افتادن مستقیم روی زانو و یا ضربه مستقیم به زانو آسیب پذیر می باشد. دکتر منصور ابوالقاسمیان متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام جراحی های مختلف ارتوپدی مانند تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علائم شکستگی کشکک زانو

شایع ترین علائم شکستگی زانو درد و تورم در جلوی زانو می باشد. علائم دیگر این عارضه به شرح زیر است:
– کبودی
– ناتوانی در صاف کردن زانو
– ناتوانی در بلند کردن پا از زمین
– ناتوانی در راه رفتن

درمان شکستگی کشکک زانو

برای درمان شکستگی پاتلا می توان از روش های جراحی و غیر جراحی استفاده کرد. در صورتی که استخوان های شکسته شده از محل خود جابجا نشده باشند، احتمالاً نیازی به جراحی نمی باشد. با استفاده از اسپلینت می توان با صاف کردن زانو، به شکستگی اجازه ترمیم تدریجی بدهیم.
در صورتی که استخوان های شکسته شده از محل خود جابجاشده باشند، به احتمال زیاد نیاز به جراحی می باشد.

برای کنترل درد و ناراحتی بعد از عمل نیاز است تا از کمپرس آب سرد ، بالا آوردن زانوی عمل شده، مصرف مسکن های تجویزی و … استفاده شود.
منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/patellar-kneecap-fractures/