زانوی ضربدری

زانوی ضربدری جزو انحرافات زانو می باشد. این عارضه نسبت به زانوی پرانتزی شیوع کمتری دارد. این عارضه چه علائمی دارد و چه محدودیت هایی برای فرد ایجاد می کند؟ علت اصلی پدید آمدن زانوی ضربدری چیست؟ در چه مواردی نیاز به جراحی برای درمان زانوی ضربدری می باشد؟ در ادامه، به سوالاتی از این دست پاسخ می دهیم.

زانوی ضربدری در اکثر موارد در کودکان دیده می شود و می تواند برای والدین نگران کننده باشد. این عارضه در بسیاری موارد با رشد کودک بهبود می یابد. در صورت عدم بهبود وضعیت زانو نیاز به درمان های مختلف می باشد.

زانوی ضربدری چیست؟

در صورتی که بیمار بایستد و زانو ها در کنار هم باشند، بین دو مچ پا فاصله ی زیادی وجود دارد. در حقیقت اینگونه به نظر می رسد که زانوها به سمت داخل متمایل شده اند. این وضعیت در کودکان سه چهار ساله شایع تر می باشد و معمولا تا شش یا هفت سالگی برطرف میشود.
ادامه یافتن این وضعیت در بزرگسالی مورد نادری است ولی اگر اتفاق بیفتد، برخلاف بچه ها، در اکثر موارد خودبخود بهبود نمی یابد و نمی توان از آن پیشگیری نمود. با این حال گزینه های درمانی مختلفی برای کاهش و بهبود علائم وجود دارد.

علت زانوی ضربدری

دلایل بسیاری باعث زانوی ضربدری می شوند مانند : اختلال متابولیک استخوانی، بیماری های ژنتیکی و … . ولی در اکثر موارد زانوی ضربدری، علت واضحی برای آن پیدا نمی‌شود. دلایل دیگر ابتلا به زانوی ضربدری به شرح زیر است:
– چاقی شدید ران‌ها
– آسیب به زانو یا ران
– آرتریت روماتیسمی در زانو
– فقر ویتامین D یا کلسیم

علائم زانوی ضربدری

علامت واضح زانوی ضربدری فاصله بیش از حد قوزک پا می باشد، در حالی که پاها در کنار هم قرار دارند. گاهی در هنگام راه رفتن یا دویدن، زانو ها به هم برخورد می کنند و بیمار دچار مشکل میشود. عوارض شایع این بیماری به شرح زیر است:
– زانو درد
– لنگیدن
– درد پا، لگن و قوزک پا
– عدم تعادل هنگام ایستادن

صحبت های دکتر منصور ابوالقاسمیان را درباره زانوی ضربدری بشنوید:

درمان زانوی ضربدری

درمان زانوی ضربدری بستگی به علت اصلی و شدت بیماری دارد. گزینه های درمانی برای زانوی ضربدری به شرح زیر است:

دارودرمانی و مکمل ها

در صورتی که زانوی ضربدری در یک کودک ناشی از یک بیماری متابولیک مثل کمبود ویتامین دی باشد با دارودرمانی می توان به درمان زانوی ضربدری کمک کرد.

زانوی ضربدری جزو انحرافات زانو می باشد. این عارضه نسبت به زانوی پرانتزی شیوع کمتری دارد. دکتر منصور ابوالقاسمیان متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام جراحی های مختلف ارتوپدی مانند تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

فیزیوتراپی و ورزش

در صورتی که شدت بیماری خفیف باشد می توان با انجام برخی حرکات کششی و ورزشی به بهبود وضعیت زانو کمک کرد. در مواردی هم نیاز به فیزیوتراپی می باشد. حرکات کششی و ورزش می توانند موجب تقویت ماهیچه های پا و بهبود ساختار زانو شوند. پزشک یا فیزیوتراپ حرکات ورزشی خاصی را بر اساس شرایط بیمار، به او آموزش می دهد.

کاهش وزن

در صورتی که زانوی ضربدری ناشی از وزن بالای بیمار باشد، با کاهش وزن و برداشتن وزن اضافی بر روی زانو ها می توان به اصلاح وضعیت کمک کرد

جراحی زانوی ضربدری

معمولاً اولین گزینه درمانی برای بیمار مبتلا به زانوی ضربدری جراحی نمی باشد. ولی جراحی در موارد زیر انجام می گیرد:

زانوی ضربدری شدید
– زمانی که بیمار بعلت انحراف زانو دچار درد یا مشکل عملکردی شده که با دیگر گزینه های درمانی مانند کاهش وزن و ورزش، برطرف نشود.

منبع : https://www.medicalnewstoday.com/articles/319894.php