دررفتگی مادرزادی لگن

دررفتگی مادرزادی لگن یا Congenital hip dislocation (CHD) به حالتی گفته می شود که نوزاد با لگن ناپایدار به دنیا می آید. این عارضه به دلیل شکل گیری غیر طبیعی مفصل لگن در طی رشد جنین به وجود می آید. نام دیگر این حالت دیسپلازی لگن می باشد. این بی ثباتی لگن با رشد کودک، وخیم تر می شود.

این مفصل گوی و کاسه ای در لگن کودک گاه از جای اصلی خود خارج میشود. این بدان معنا است که قسمت گوی شکل سر استخوان ران یا فمور، از قسمت کاسه ای شکل لگن (استابولوم) خارج می شود. بر طبق مطالعات انجام گرفته، حدوداً یک نوزاد از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده با عارضه ی دررفتگی مفصل لگن به دنیا می آیند.

دررفتگی مادرزادی لگن

علت دررفتگی مفصل لگن

علت به وجود آمدن این عارضه در بسیاری از موارد ناشناخته می باشد. از جمله عوامل تاثیر گذار می توان به سطح پایین مایع آمنیوتیک در رحم مادر، وضعیت بریچ جنین (وقتی به جای سر، جنین از پا به دنیا می آید) و سابقه ی خانوادگی وی ، اشاره کرد. همچنین فضای کم و محدود در رحم، ممکن است باعث دررفتگی لگن شود. این مورد زمانی بیشتر محتمل است که مادر برای بار اول باردار می شود و رحم به اندازه ی کافی کشیده نشده است.

دختران یا پسران؛ کدامیک در معرض دررفتگی مفصل لگن می باشند؟

دررفتگی مفصل لگن در دختران شایع تر از پسران است ولی هر نوزادی می تواند به این اختلال دچار شود. به همین دلیل است که پزشک به طور منظم وضعیت لگن نوزاد ، نشانه ها و علائم دررفتگی لگن را تا یکسالگی بررسی می کند.

دررفتگی مادرزادی لگن به حالتی گفته می شود که نوزاد با لگن ناپایدار به دنیا می آید. دکتر منصور ابوالقاسمیان فوق تخصص جراحی لگن و زانو با تکنیک های نوینی به درمان این بیماری می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علائم دررفتگی لگن

این بیماری معمولا در نوزادی هیچ گونه علائمی ندارد. به این دلیل است که پزشک در فواصل زمانی معین، نوزاد را معاینه می کند.

تشخیص دررفتگی مادرزادی لگن

غربالگری این بیماری در سال اول زندگی کودک صورت می گیرد. متداول ترین روش آزمایشات فیزیکی می باشد. پزشک به آرامی لگن و پاهای نوزاد را حرکت داده و به دنبال علائم خاصی است که بیانگر دررفتگی می باشند.
این آزمایشات تا سه ماهگی نوزاد ، نتیجه ی دقیقی دارند. در نوزادان بالاتر از سه ماه و کودکان، نشانه هایی مانند لنگیدن، ابداکشن محدود و طول پای متفاوت ( در صورتی که تنها یک پا دچار این اختلال باشد) وجود دارد.

درمان دررفتگی مادرزادی لگن نوزاد

آزمایشات تصویری می توانند به تشخیص این بیماری کمک کنند. پزشکان با استفاده از اولتراسوند، نوزادان کمتر از ۴ ماه مشکوک به این بیماری را معاینه می کنند. همچنین برای نوزادان بالاتر از ۴ ماه و کودکان، از رادیوگرافی استفاده می کنند. برای درمان با تشخیص پزشک از روش های مختلفی جراحی و غیر جراحی می توان کمک گرفت.

در زیر فیلمی را مشاهده می کنید که بیمار ۶۰ ساله با دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ (لگن) چپ. بعلت عدم تقارن اندام‌ها، انحراف ستون فقرات هم به مشکلات او اضافه شده است.

علل لنگیدن در کودکان

آیا کودکتان در هنگام راه رفتن تعادل کافی نداشته و اصطلاحاً لنگ می زند؟ لنگیدن کودک تان دائمی است یا موقتی؟ در زیر به علل لنگیدن در کودکان می پردازیم:

۱. ضربه . شایع ترین دلیل لنگیدن می تواند یک ضربه خفیف حین ورزش یا بازی باشد. این آسیب ها بجز در موارد شدید مثل شکستگی، معمولا طی چند روز بهبود می یابند و کودک دوباره بطور طبیعی راه خواهد رفت.

۲. بیماری های عفونی و التهابی . بعد از آسیب (که شایع ترین علت لنگیدن کودک می باشد)، عفونت و التهاب دومین علت شایع لنگیدن کودک می باشند.
عفونت . عفونت های ویروسی و یا باکتریایی می‌توانند در استخوان های در حال رشد و مفاصل مجاور پدید آیند و موجب درد و لنگیدن کودکان شوند. این حالت گرچه بعد از نوزادی نسبتا نادر است، بعلت عواقب وخیم آن، باید همیشه مدنظر باشد.

علل لنگیدن در کودکان

بیماری های التهابی . انواع مختلفی از بیماری های التهابی وجود دارد مانند آرتریت نوجوانان، که می توانند بر مفاصل تاثیر گذاشته و موجب درد، ورم و لنگیدن مزمن شوند. یک نوع محدود و گذرای التهاب در مفصل لگن کودک وجود دارد که سینوویت گذرا نامیده میشود. معمولا مدتی پس از یک عفونت ویروسی در کودک بروز می کند و بطور خودبخودی طی حداکثر دو هفته برطرف میشود.

شایع ترین دلیل لنگیدن می تواند یک ضربه خفیف حین ورزش یا بازی باشد. دکتر منصور ابوالقاسمیان فوق تخصص جراحی لگن و زانو با تکنیک های نوینی به تشخیص و درمان لنگیدن در کودکان می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

۳. تومورها . تومورهای خوش خیم و بدخیم استخوانی می توانند با ایجاد درد و گاه شکستگی در استخوان، ایجاد لنگش کنند. درصورت وجود هر تورمی در استخوان‌ها بخصوص در اطراف زانو باید احتمال وجود یک تومور زمینه ای مورد توجه قرار گیرد.

۴. ناهنجاری های مادر زادی . مشکلاتی که قبل از به دنیا آمدن نوزاد شروع به شکل گیری می کنند، می توانند موجب لنگیدن شوند. این موارد غالباً موجب تفاوت طول پا شده و زمانی که کودک نوپا می خواهد شروع به راه رفتن کند، خود را نشان می دهد. از جمله دررفتگی مادرزادی لگن که معمولا خود را با کوتاهی اندام و لنگش در زمان راه افتادن کودک نشان می دهد.

۵. بیماری پرتس . در این بیماری بعللی خون به اندازه کافی به لگن نمی رسد. بدون خون رسانی درست، بالای استخوان ران ( قسمت توپی سر استخوان) می تواند صاف و تخت شود و درصورت عدم درمان به تخریب مفصل منجر گردد. این شرایط معمولاً بین ۴ تا ۱۰ سالگی اتفاق می افتد.

۶. دیسک کمر . هرچند در کودکان نادر است، در این حالت فضاهای دیسک بین استخوان های ستون فقرات، می توانند متورم شده روی عصب سیاتیک فشار بیاورند و گاه موجب لنگیدن شود.

۷. اختلال سیستم عصبی . مشکلات سیستم عصبی یا عضلانی هرچند نادرند ولی می توانند باعث ضعف حرکتی و لنگش کودک شوند.

منبع : https://www.healthline.com/health/developmental-dysplasia-of-the-hip#treatment

مطالب دیگر سایت:

تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل زانو

2 thoughts on “دررفتگی مادرزادی لگن

1. نازی حمیدی - آبان ۱۵, ۱۳۹۷ در ۳:۱۱ ب.ظ

سلام آقای دکتر ممنون از مقاله تون. ببخشید من این مقاله رو خوندم و فکر می کنم پسرم این مشکل رو داره. باید بیارم ببینینش؟ نمیشه ازش فیلم بگیرم

• drabolghasemian - آذر ۱۵, ۱۳۹۷ در ۹:۵۳ ق.ظ

بله به یک ارتوپد مراجعه کنید