جراحی تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو چیست؟

جراحی تعویض مفصل زانو نوعی جراحی است که به منظور رفع مشکلات حرکتی ناشی از زانو و درد شدید در این ناحیه انجام می شود. در واقع این عمل جراحی زمانی انجام می شود که بهبود یافتن فرد با روش های غیر جراحی امکان پذیر نیست.
در واقع زمانی درد زانو به بالاترین حد خود می رسد که غضروف مفصل آن تحلیل رود. این مورد باعث ساییدگی دو استخوان به یکدیگر می شود و در نتیجه حرکت را برای فرد دردناک می کند.
تعویض مفصل زانو

چگونگی تعویض مفصل زانو

جراح ارتوپدی که قصد تعویض مفصل زانوی بیمار را دارد، باید ابتدا شرایطی مانند سن، وزن، اندازه و شکل زانو، فعالیت های روزانه بیمار و … را در نظر بگیرد و سپس نسبت به انتخاب شیوه عمل و نوع پروتز اقدام کند.
در عمل تعویض مفصل زانو، پزشک زانوی بیمار را باز می کند، با برش های لازم استخوان های ساق و ران را آماده جاگیری در این پروتز می نماید و پروتز را در زانو قرار می دهد. به طور میانگین هر عمل تعویض مفصل حدود یک تا یک ونیم ساعت زمان می برد که بسته به شرایط بیمار و نوع مشکل ، می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

احساس نیاز به تعویض مفصل زانو چه زمانی بیشتر می شود؟

زمانی که درد در ناحیه زانو به اندازه ای باشد که روند عادی زندگی فرد را دچار مشکل کند و متخصص ارتوپد تشخیص دهد که بیمار نیاز به عمل تعویض مفصل دارد، این جراحی انجام می شود. اما این درد ناشی از چیست که بیمار را ناچار به استفاده از پروتز در زانوی خود می کند؟
• تصادف
• ضربه شدید
• انحراف زانو
• ساییده شدن زانو با افزایش سن
در سنین بالا لازم است با مشاهده هر گونه درد غیرمعمول به متخصص ارتوپد مراجعه شود.

چه کسانی مجاز به تعویض مفصل زانو نیستند؟

علی رغم مفید و کاربردی بودن عمل تعویض مفصل زانو، می توان گفت این نوع جراحی برای تمامی افراد مناسب نیست، زیرا می تواند عواقبی از خود بر جای گذارد. افراد با شرایط زیر ، موارد مناسبی برای عمل تعویض مفصل زانو نیستند :
• مبتلایان به مشکلات عروقی جدی
• افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند.
• افرادی که در ناحیه مربوط به جراحی دارای عارضه پوستی هستند.
• مبتلایان به مشکلات قلبی و ریوی شدید
• افرادی که در زانوی آن ها عفونتی وجود دارد.

مزایای جراحی تعویض مفصل زانو

از مهم ترین فواید تعویض مفصل زانو می توان به زندگی آسوده ای اشاره کرد که افراد از آن برخوردار می شوند. زیرا زمانی عمل تعویض مفصل زانو انجام می شود که زندگی عادی فرد دچار اختلال شده و او حتی در زمان استراحت نیز از درد زانو رنج می برد.
دیگر نیازی به استفاده از ابزار کمکی مانند عصا یا واکر برای راه رفتن نیست.
نحوه راه رفتن و حرکات بیمار بهبود پیدا می کند و می تواند فعالیت های روزمره خود را با کمی مراقبت از سر گیرد.

آیا تعویض مفصل زانو عوارض دارد؟

مانند هر عمل جراحی دیگر، تعویض زانو نیز احتمال عوارضی دارد که بسته به نوع عمل و مهارت پزشک ، میزان آن متفاوت است. از رایج ترین عوارض تعویض مفصل زانو می توان به عفونت ناحیه جراحی و تشکیل شدن لخته خون اشاره کرد.
افرادی که مفصل زانوی خود را تعویض می کنند ، باید وزن خود را کنترل نمایند. چرا که هر مفصل مصنوعی زانو توان تحمل وزن مشخصی را دارد که اگر بیشتر از آن شود، می تواند موجب شل شدن زودرس مفصل زانو گردد که باعث بروز درد و تورم در ناحیه جراحی میشود.

دکتر منصور ابوالقاسمیان جراح ارتوپد  در تهران و جراح زانو و لگن و همچنین فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام درمان هایی مانند جراحی تعویض مفصل زانو و لگن می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره 02188703402 تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

مفصل مصنوعی زانو چه مدت عمر می کند؟

معمولا پروتز زانو عمر مطلوبی دارد و به راحتی از کار نمی افتد اما دائمی هم نیست. در واقع بیمار می تواند با رعایت نکاتی حین انجام فعالیت های خود ، مدت زمان بیشتری از مفصل مصنوعی در زانوی خود استفاده کند.
توصیه های لازم معمولا توسط پزشک جراح ارائه می شوند که شیوه صحیح راه رفتن ، نشستن ، رانندگی کردن ، ورزش کردن و … را برای بیمار روشن می سازد.

سخن پایانی

به طور کلی میزان نتیجه بخش بودن جراحی تعویض مفصل زانو به شرایط بیمار، نوع عمل و مهارت پزشک بستگی دارد.​

2 × چهار =