جراحی استئوتومی زانو

استئوتومی به معنای بریدن استخوان است. در استئوتومی زانو استخوان ساق پا یا فمور (ران) بریده می شوند و سپس تغییر شکل داده می شود تا امتداد نرمال استخوان اعاده شود و از فشار وارده بر زانو کاسته شود. استئوتومی زانو زمانی انجام می شود که مفصل زانو دچار آرتروز شده باشد ولی مراحل اولیه بیماری باشد. همچنین آسیب تنها در یک سمت مفصل زانو باشد. استئوتومی می تواند با کم کردن وزن روی قسمت آسیب دیده مفصل، به کاهش درد و بهبود عملکرد زانو کمک کند.

اگر استخوان های زانو در راستای مناسبی روی هم قرار نگرفته باشند آرتروز زانو رخ می دهد. این وضعیت میتواند فشار زیادی روی قسمت داخلی یا خارجی زانوها وارد کند. با گذشت زمان این فشار بیش از حد می تواند غضروفی را که روی استخوان ها را میپوشاند، از بین ببرد و باعث درد و خشکی در زانوها شود.

در ادام فیلمی از جراحی استئوتومی را مشاهده می کنید که برای پای پرانتزی انجام گرفته است:

مزایا و معایب استئوتومی زانو

استئوتومی زانو با اهداف زیر انجام می گیرد:

– برای انتقال وزن از قسمتی از زانو که دچار فرسایش شده است به قسمت سالم‌تر زانو
– برای اصلاح امتداد غیرطبیعی زانو
– برای افزایش طول عمر مفصل زانو

یکی از مزایای جراحی استئوتومی این است که آناتومی زانو حفظ می شود. یک جراحی استئوتومی موفق می تواند نیاز به انجام جراحی تعویض مفصل زانو را برای سالها به تعویق بیندازد. از مزیت های دیگر جراحی این است که هیچ محدودیتی در انجام فعالیت های فیزیکی بعد از استئوتومی نیست. فرد قادر خواهد بود تا به انجام فعالیت‌های فیزیکی مورد دلخواه خود بپردازد و حتی فعالیتهای سنگین را انجام دهد.

استئوتومی معایبی نیز دارد. برای مثال میزان درد باقی‌مانده بعد از استئوتومی را نمی توان بادقت براورد کرد. دوران نقاهت استئوتومی گاه طولانی است، زیرا در مواردی فرد نمیتواند تا چند هفته بعد از عمل وزن زیادی روی پای عمل شده بیندازد.

در برخی موارد نادر دیده شده است که انجام استئوتومی می تواند باعث پیچیدگی بیشتر جراحی تعویض مفصل زانو در آینده شود.

به دلیل اینکه نتایج جراحی تعویض مفصل زانو به صورت کامل و جزئی بسیار موفقیت آمیز بوده اند، استئوتومی زانو تداول کمتری دارد. ولی همچنان برای بسیاری از بیماران گزینه مناسبی است.

جراحی استئوتومی زانو

شیوه انجام جراحی استئوتومی زانو

اغلب جراحی های استئوتومی برای آرتریت زانو در ناحیه استخوان ساق پا یا تیبیا انجام می شوند تا به اصلاح خمیدگی استخوان ساق کمک کند و از فشار زیادی که به قسمت داخلی زانو وارد می شود، کاسته شود.

در طول این جراحی یا برشی در ناحیه داخل استخوان زیر زانو داده میشود و مثل یک مثلث باز میشود و یا برعکس قسمتی از خارج استخوان ساق پا برداشته می شود. زمانی که این کار انجام می شود، جهت دهی زانو بهبود می یابد و تقریباً مستقیم می شود. این مورد باعث می شود که فشار وارده در طرف دردناک کاهش یابد و بنابراین درد بیمار و سرعت پیشرفت آرتروز کاهش یابد.

drabolghasemian

19 + نوزده =