بهترین درمان تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی، باریک شدن فضای ستون فقرات، می‌تواند طناب نخاعی و ریشه‌های عصبی را که از هر مهره خارج می‌شوند تحت فشار قرار دهد. افزایش سن یکی از شایع ترین علل این عارضه می باشد. علائم تنگی کانال نخاعی عبارتند از: کمردرد، گردن درد و بی‌حسی، احساس گزگز و ضعف در بازوها و پاها است. درمان‌های این عارضه عبارتند از: درمان‌های خانگی، فیزیوتراپی، مصرف داروهای خوراکی، تزریق‌ و جراحی است.

تنگی کانال به چه معناست؟

تنگی ستون فقرات به باریک شدن یک یا چند فضا در ستون فقرات گفته می شود. فضای کمتر در ستون فقرات منجر به کاهش فضای موجود برای نخاع و اعصابی می شوند که از نخاع انشعاب پیدا می کنند. یک فضای فشرده با تحریک نخاع یا اعصاب، می‌تواند منتج به کمردرد شود.

تنگی کانال نخاعی معمولاً با گذشت زمان و به تدریج ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در اثر آرتروز یا “ساییدگی” پدیدار می گردد که معمولا در ستون فقرات با افزایش سن رخ می دهد. به همین دلیل، ممکن است برای مدت طولانی شخص هیچ علامتی نداشته باشد. بسته به محل و شدت تنگی کانال نخاعی، ممکن است بیمار؛ احساسِ درد، بی حسی، گزگز و یا ضعف در گردن، بازوها، پاها یا دست‌های خود داشته باشد.

تنگی کانال

تنگی کانال نخاع در چه نقاطی از بدن ایجاد می شود؟

تنگی کانال نخاعی می تواند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهد، اما بیشتر در دو ناحیه رخ می دهد:

• قسمت پایین کمر (تنگی کانال نخاعی کمر)
  • گردن (تنگی کانال نخاعی گردن)

عوامل موثر در ایجاد تنگی کانال نخاعی

• فتق دیسک
  • بیرون زدگی دیسک
  • ضخیم شدن رباط
  • کیست یا تومور نخاعی
  • رشد بیش از حد استخوان
  • شکستگی و جراحات ستون فقرات
  • تنگی مادرزادی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی کمر چیست؟

تنگی کانال نخاعی کمر، یعنی باریک شدن کانال نخاعی که از طریق آن اعصاب و سایر ساختارها به آن کانال متصل می شوند. با افزایش سن، تنگی کانال نخاعی بسیار رایج است. باریک شدن کانال نخاعی یا کانال های جانبی که از اعصاب محافظت می کنند اغلب منجر به فشردن ریشه عصبی نخاع می شود. با باریک شدن قطر کانال نخاعی، اعصاب به طور فزاینده ای تحریک می شوند. علائم تنگی کانال کمر عبارتست از درد، بی حسی یا ضعف و درد در پاها، کشاله ران، باسن و کمر. علائم ناشی از تنگی کانال نخاعی معمولاً هنگام راه رفتن یا ایستادن بدتر می شود و ممکن است در هنگام دراز کشیدن، نشستن یا خم شدن کاهش یابد.

چه کسانی دچار تنگی کانال نخاعی می شوند؟

تنگی کانال نخاعی می تواند در هر شخصی ایجاد شود، اما در مردان و زنان بالای 50 سال شایع‌تر است. افراد جوان‌تری که با کانال نخاعی باریک به دنیا می‌آیند نیز ممکن است دچار تنگی کانال نخاعی شوند. سایر شرایطی که بر ستون فقرات تأثیر می گذارد، مانند اسکولیوز یا آسیب به ستون فقرات، می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به تنگی ستون فقرات قرار دهد.

علائم و نشانه های تنگی کانال نخاعی چیست؟

ممکن است زمانی که تنگی نخاعی برای اولین بار ایجاد می شود علائم و نشانه هایی برای بیمار وجود نداشته باشد. باریک شدن کانال نخاعی معمولاً یک فرآیند کند است که با گذشت زمان بدتر می شود. اگرچه تنگی کانال نخاعی می تواند در هر جایی از ستون فقرات رخ دهد، اما قسمت پایین کمر (شایع ترین ناحیه) و گردن جز نواحی رایج هستند. علائم تنگی کانال نخاعی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

علائم تنگی ستون فقرات کمر (کمر) عبارتند از:

• درد در قسمت پایین کمر: گاهی اوقات به عنوان درد مبهم یا احساس سوزش توصیف می شود. این درد می تواند گاهی بهبود یابد و مجددا تشدید شود.
  • سیاتیک: دردی است که از باسن شروع می شود و تا پایین ساق پا کشیده می شود و ممکن است تا پای شخص ادامه یابد.
  • احساس سنگینی در پاها، که ممکن است منجر به گرفتگی در یک یا هر دو پا می شود.
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در باسن یا ساق پا .
  • احساس ضعف در پا به ویژه ساق پا و بورسیت زانو
  • دردی که هنگام ایستادن طولانی مدت، راه رفتن یا پیاده روی در سراشیبی بدتر می شود.
  • دردی که هنگام خم شدن ، راه رفتن در سربالایی یا نشستن کاهش می یابد.
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده (در موارد شدید)

علائم تنگی کانال نخاعی گردن عبارتند از:

• گردن درد
  • ضعف در بازو
  • از دست دادن تعادل
  • بی حسی یا گزگز در بازو، دست یا پا
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده (در موارد شدید).
  • از دست دادن عملکرد دست، مانند مشکل در نوشتن یا بستن دکمه پیراهن

راه های درمان تنگی کانال نخاعی چیست؟

انتخاب درمان تنگی به علت ایجاد علائم، ناحیه ایجاد تنگی کانال نخاعی و شدت علائم شخص بستگی دارد. اگر علائم بیمار خفیف است، جراح زانو خوب ممکن است ابتدا برخی از درمان های خانگی را توصیه کند. اگر این روش های درمانی جواب نداد، با بدتر شدن علائم، پزشک ممکن است فیزیوتراپی، دارو و در نهایت جراحی را تجویز کند.

drabolghasemian

3 × پنج =