جراحی تعویض مجدد مفصل لگن

تعویض مجدد مفصل لگن

تعویض مفصل لگن یکی از موفقیت آمیز ترین جراحی ها در کل پزشکی می باشد. در اکثر موارد، این جراحی افراد را قادر می سازد تا زندگی فعال تری داشته و به دلیل لگن درد و مشکلات مربوط به آن فعالیت های خود را محدود نکنند. بااین حال با گذر زمان، احتمال دارد که این مفصل تعویض شده عملکرد خود را از دست بدهد. زمانی که این اتفاق می افتد، پزشک ارتوپد معمولاً پیشنهاد می دهد که یک جراحی دیگر برای برداشتن بخشی یا کل مفصل تعویضی و تعویض با یک پروتز دیگر انجام گیرد. این جراحی با نام جراحی تعویض مجدد مفصل لگن نام برده می شود.

گرچه هر دو نوع جراحی چه اولیه چه ثانویه اهداف یکسانی دارند ( از بین بردن درد و بهبود عملکرد مفصل لگن و کیفیت زندگی)، ولی جراحی تعویض مجدد مفصل لگن با جراحی اولیه متفاوت است. این جراحی طولانی تر بوده و پیچیده تر می باشد. این جراحی نیازمند برنامه ریزی های وسیع، استفاده از ایمپلنت های تخصصی و وسایل جراحی مخصوص می باشد تا نتیجه ای مطلوب حاصل شود.

تعویض مجدد مفصل لگن

آماده سازی برای جراحی مجدد تعویض مفصل لگن

در اولین مرحله سلامت فیزیکی فرد سنجیده می شود تا تشخیص داده شود که فرد آمادگی لازم را برای این جراحی دارد و دوره نقاهت را به خوبی طی می کند. برای مثال برخی بیماران شرایط خاص و یا بیماری خاصی دارند، مانند بیماری قلبی که توسط یک متخصص قلب قبل از جراحی تشخیص داده می شود.

آزمایشات قبل از جراحی

پزشک به احتمال زیاد برخی آزمایشات تصویری را برای اطمینان از وضعیت مفصل لگن تجویز می کند. در زیر به برخی از این آزمایشات اشاره می کنیم:
– ایکس ری یا رادیوگرافی معمولی. این آزمایش تصاویر خوبی را از ساختار های متراکم مانند استخوان ها مهیا می کند. به این ترتیب می توان از آن برای پی بردن به میزان شل شدن مفصل لگن و موقعیت دقیق آن استفاده کرد.
– دیگر آزمایشات تصویری مانند ام آر آی و سی تی اسکن می توانند مشخص کنند که چرا عملکرد مفصل مختل شده و وضعیت استخوان ها را به طور دقیقتری بررسی کنند. البته این دو مورد فقط در شرایط خاصی تجویز می‌شوند و همیشه لازم نیستند.
همچنین آزمایش خون از فرد گرفته می شود تا وجود هرگونه عفونت در بدن فرد تشخیص داده شود. حتی می توان برای اطمینان از عدم وجود عفونت از خود مفصل توسط سرنگ نمونه گرفت .

با گذر زمان، احتمال دارد که مفصل تعویض شده عملکرد خود را از دست بدهد. دکتر منصور ابوالقاسمیان فوق تخصص جراحی لگن و زانو با تکنیک های نوینی به تعویض مجدد مفصل لگن می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

مشکلات جراحی تعویض مجدد مفصل لگن

مانند هر جراحی دیگری این جراحی هم شامل پیچیدگی ها و خطراتی می باشد. ولی احتمال وقوع این پیچیدگی ها در جراحی تعویض مجدد نسبت به تعویض مفصل اولیه بیشتر می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
– دررفتگی
– عفونت
– ایجاد لخته های خونی
– آمبولی ریه
– تفاوت در طول پاها
– تشکیل استخوان ( امکان دارد استخوان جدیدی در محل شروع به رشد کند)
– شکستگی
– آسیب به رگ های خونی و اعصاب