تعویض مجدد مفصل زانو

تعویض اولیه مفصل زانو یکی از موفقیت آمیز ترین جراحی ها در علم پزشکی می باشد. در اکثر موارد، این جراحی افراد را قادر می سازد تا زندگی فعال و بدون دردی داشته باشند و رضایت بالای بیماران را در پی دارد. با گذشت زمان، این زانوی تعویضی به دلایل مختلف ممکن است قابلیت اولیه خود را از دست داده، دردهای زانو دوباره شروع شده و زانو متورم شود. در این شرایط، پزشک با بررسی بیمار به احتمال زیاد جراحی تعویض مجدد مفصل زانو را پیشنهاد می دهد.

امکان دارد که حرکات زانو محدود شود و بدین ترتیب فعالیت های روزمره فرد تحت تاثیر قرار می گیرند. این اتفاق با روش‌های نوین تعویض مفصل زانو بطور متوسط ۲۰ تا ۳۰ سال بعد از عمل رخ می‌دهد. در جراحی مجدد تعویض مفصل ،  پزشک بخشی یا کل پروتز زانو را برداشته و آن را با اجزای جدید جایگزین می کند.

تعویض مجدد مفصل زانو

مدت زمان عمل تعویض مجدد مفصل زانو

گرچه هر دو جراحی یعنی جراحی تعویض مفصل زانو و جراحی تعویض مجدد مفصل یک هدف دارند (رهایی از درد و بهبود عملکرد و محدوده حرکتی مفصل زانو)، ولی جراحی مجدد روشی متفاوت از جراحی اولیه دارد. این جراحی مدت زمان بیشتری طول می کشد و پیچیدگی های بیشتری دارد. همچنین این جراحی نیاز به برنامه ریزی های گسترده، ایمپلنت های تخصصی و ابزار پیش رفته تری برای دستیابی به نتایج بهتر دارد.

چگونگی جراحی مجدد تعویض مفصل زانو

انواع مختلفی از جراحی های تعویض مجدد وجود دارد. در برخی موارد تنها یک جزء از پروتز نیاز به تعویض دارد. در دیگر موارد هر دو جزء اصلی (مربوط به استخوان ران و ساق پا) نیاز به برداشته شدن دارند و با اجزای از پیش ساخته فلزی یا پیوند استخوان جایگزین می شوند.
آسیب به استخوان می تواند باعث شود که جراح زانو نتواند از ایمپلنت استاندارد برای عمل استفاده کند. در اکثر موارد جراح از ایمپلنت های تخصصی ضخیم تر و بلندتر استفاده می کند تا حمایت بیشتری از استخوان دریافت کند.

چه زمانی تعویض مجدد مفصل زانو ضروری می باشد؟

در موارد مختلفی نیاز است تا این جراحی انجام گیرد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

۱- سایش و یا شل شدن ایمپلنت

برای اینکه مفصل زانوی تعویضی عملکرد درستی داشته باشد، باید در جای خود محکم بوده و قویا به استخوان متصل باشد. در غیر اینصورت، موجب درد می شود. دلیل این عارضه مشخص نیست ولی فعالیت های شدید فیزیکی، وزن بالا و موقعیت نامناسب دو جزء فلزی ایمپلنت در زمان جراحی، می تواند به این مورد منجر شود. همچنین افراد جوانتر به دلیل استفاده طولانی تر از مفصل تعویضی، به احتمال بیشتری نیاز به جراحی دوم دارند.
گاه قسمت های پلاستیکی مفصل تعویضی توسط سیستم ایمنی بدن فرد مورد تهاجم قرار می گیرند. سیستم ایمنی علاوه بر این اجزا به استخوان های اطراف مفصل هم حمله می کند و شرایطی با عنوان (osteolysis) استئولیز به وجود آورده، موجب تحلیل استخوان اطراف مفصل می شود.

گاه قسمت های پلاستیکی مفصل تعویضی توسط سیستم ایمنی بدن فرد مورد تهاجم قرار می گیرند. دکتر منصور ابوالقاسمیان فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام جراحی تعویض مفصل زانو می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

۲- عفونت ناحیه جراحی

عفونت یکی از عوارض بالقوه هر جراحی می باشد و برای این جراحی نیز ممکنست اتفاق بیفتد. عفونت ناحیه جراحی ممکنست در زمانی که فرد در بیمارستان هست یا بعد از مرخص شدن وی به وجود آید. این مورد حتی سال ها بعد از جراحی نیز می تواند رخ دهد.
در صورتی که مفصل تعویضی عفونی شود، می تواند سفت شدن زانو و دردناک شدن آن را در پی داشته باشد. پس از آن ایمپلنت شل شده و از استخوان جدا می شود. حتی در صورتی که ایمپلنت به استخوان متصل بماند، درد و سفت شدن زانو و تورم و ترشحات از ناحیه عفونی شده نیاز به جراحی مجدد را به وجود می آورد.

بر اساس نوع باکتری، مدت زمان و شدت عفونت و درنهایت ترجیح بیمار، یکی از روش های درمانی صورت می گیرد. در برخی موارد می توان با شست و شوی ناحیه و تعویض جزء پلاستیکی عفونت را درمان کرد.
گزینه دیگر درمانی به این صورت است که تمام مفصل به طور کلی تعویض شود. در این مورد ایمپلنت قبلی به طور کلی برداشته شده، به طور موقت از سیمان ارتوپدی مخلوط با آنتی بیوتیک استفاده میشود و فرد به طور منظم آنتی بیوتیک مصرف می کند تا عفونت به طور کلی درمان شود. پس از چند هفته براساس نظر جراح، تعویض مجدد مفصل زانو صورت می گیرد. به این ترتیب احتمال بهبودی عفونت خیلی بالاتر است ولی دوره نقاهت طولانی تری را سبب می شود.

۳- بی ثباتی و نا استواری مفصل

در صورتی که رباط های اطراف زانو آسیب ببینند و یا تعادل درستی نداشته باشند، زانوی تعویضی وضعیت درست و ثابت خود را از دست می دهد. مفصل تعویضی با توجه به موقعیت رباط ها قرار داده می شود و هر گونه تغییری در آنها می تواند از کارکرد درست مفصل جلوگیری کند. بعد از این عارضه احتمالاً علائمی مانند تورم و احساس بی ثباتی در زانو به وجود می آید. در صورتی که این مورد با درمان های غیر جراحی درمان نشود، نیاز است تا جراحی تعویض مجدد مفصل زانو صورت گیرد.

منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/treatment/revision-total-knee-replacement/