بورسیت زانو

بورسا به کیسه های کوچک و ژل مانندی گفته می شود که در بعضی نقاط بدن مثل اطراف مفاصل شانه، آرنج، لگن، زانو و پاشنه پا قرار دارند. این کیسه های کوچک حاوی مایع لزجی هستند که در بین استخوان ها و بافت نرم اطراف قرار می گیرند تا بعنوان یک نرم کننده از اصطکاک بکاهد.

بورسیت زانو یا کشکک زانو به تورم بورساهای ناحیه کشکک زانو گفته می شود. در نتیجه آسیب به بورساها، مایعات زیادی از آنها ترشح می شود که باعث تورم بورساها شده و فشار زیادی را بر زانو وارد می کند.

بورسیت زانو

علت بورسیت زانو

بورسیت کشکک زانو در اغلب مواقع ناشی از فشار زیادی است که بر زانوها وارد می شود. برخی از مشاغل می توانند دلیل بالقوه بورسیت زانو باشند. برای مثال معدن‌کارها، لوله‌کش‌ها، سقف‌کارها و … که برای ساعت های مدارم در حالت زانو زدن قرار دارند بیشتر در معرض این عارضه هستند.

پس فشار مستقیم بر جلوی زانو می تواند باعث بورسیت کشکک زانو شود. ورزشکارانی که در معرض آسیب به زانو هستند و یا احتمال افتادن بر روی زانو در آنها بالاست مانند فوتبالیست‌ها، کشتی‌گیران و بسکتبالیست‌ها بیشتر در معرض این عارضه هستند.

افرادی که به بیماری روماتوئید آرتریت یا نقرس مبتلا هستند نسبت به این عارضه آسیب پذیرتر هستند. همچنین از دیگر دلایل بورسیت زانو عفونت باکتریایی در نتیجه زخم و آسیب به زانو است.

علائم بورسیت زانو

از جمله علائم و نشانه های بورسیت می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– معمولاً با حرکت دادن زانو درد شدید می شود ولی معمولاً شب ها درد ندارد.
– تورم به سرعت در جلوی زانو شکل می گیرد.
– حساسیت و گرم شدن جلوی زانو
– در صورتی که دلیل بورسیت عفونت باشد مایعاتی از ناحیه ترشح می شود و جلوی زانو قرمز می شود. همچنین تب و لزر از علائم شایع بورسیت زانو به دلیل عفونت باکتریایی است.

تشخیص بورسیت زانو

برای تشخیص این عارضه می توان از آزمایشات و تصویربرداری های مختلفی کمک گرفت. برای مثال از ایکس‌ری ، سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی یا تصویربرداری مغناطیسی برای تصویربرداری کمک گرفته می شود. همچنین در صورتی که پزشک به عفونت مشکوک شود از ناحیه نمونه گرفته می شود و برای آنالیز های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود.

درمان بورسیت زانو

در صورتی که بورسیت زانو تنها شامل یک تورم ساده بورسا باشد و عفونی نشده باشد معمولاً درمان های غیر جراحی موثر واقع می شوند. در زیر به برخی از درمان های غیر جراحی اشاره می کنیم:

– تغییر در فعالیت های فیزیکی
– کمپرس آب یخ
– بالا گذاشتن پا در هنگام خواب
– داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ناپروکسن برای کاهش درد

دکتر منصور ابوالقاسمیان متخصص ارتوپدی و جراح زانو و لگن و همچنین فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام جراحی های مختلف ارتوپدی مانند تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

نتیجه گیری

اگر تورم و درد به این روش ها پاسخ ندهد پزشک با نمونه گیری از بورسا می تواند عفونت را بررسی کند. سپس در صورت نیاز به ناحیه زانو کورتیکواستروئید تزریق کند تا تاثیر بیشتری داشته باشد. بورسیت عفونی با آنتی بیوتیک درمان می گردد. ولی در برخی موارد برای درمان نیاز به جراحی می باشد.
منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/prepatellar-kneecap-bursitis