آرتروز زانو

با اینکه بالا رفتن سن و سال یکی از عوامل ابتلا به آرتروز زانو می باشد، ولی احتمال اینکه افراد جوان هم به این بیماری مبتلا شوند وجود دارد. در برخی افراد آرتروز زانو یک زمینه ژنتیکی دارد. در برخی موارد دیگر آرتروز زانو می تواند در نتیجه آسیب و ضربه یا اضافه وزن باشد. در ادامه به توضیحاتی درباره آرتروز زانو می پردازیم.

آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو وضعیتی است که درآن غضروف بین مفاصل از بین می رود و استخوان های مفصل زانو با یکدیگر در تماس و اصطکاک قرار می گیرند. در حالی که در حالت نرمال، این غضروف وظیفه ضربه گیری دارد. در آرتروز زانو که غضروف از بین رفته است، علائمی مانند درد، تورم، سفتی و کاهش توانایی حرکتی دیده می شود.

چه افرادی به آرتروز زانو مبتلا می شوند؟

آرتروز زانو در افراد جوان کم تر شایع است و در سنین بالای ۴۵ سال شیوع بیشتری دارد. همچنین زنان بیشتر از مردان به آرتروز زانو مبتلا می شوند.

علت آرتروز زانو

متداول ترین دلیل آرتروز زانو بالا رفتن سن و سال است. تقریباً هر فردی در نهایت به درجاتی از بیماری آرتروز زانو مبتلا می شود. با این حال در ادامه به شایع ترین علل آرتروز زانو اشاره می کنیم:

– سن – قدرت بازسازی غضروف ها با افزایش سن، کاهش می یابد.
– وزن – افزایش وزن فشار زیادی را به مفاصل وارد می کند و این فشار بر روی زانو ها بیشتر است.
– وراثت – جهش های ژنتیکی می تواند احتمال بروز آرتروز زانو را بالا ببرد. همچنین تغییر شکل استخوان ها در اطراف مفصل زانو، مثل حالت پرانتزی و یا ضربدری زانو، می تواند باعث آرتروز زانو شود.
– جنسیت – زنان بیشتر از مردان به آرتروز زانو مبتلا می شوند.
– آسیب های مکرر به زانو
– ورزشکاران – احتمال آسیب به زانو در برخی از ورزش ها مانند فوتبال، تنیس و دویدن مسافت های طولانی بسیار بالاست و این ورزش ها می توانند در نهایت احتمال ابتلا به آرتروز زانو را بالا ببرند.
– ابتلا به برخی بیماری ها – مانند آرتریت روماتوئید، اختلالات متابولیکی و … .

آرتروز زانو

علائم آرتروز زانو

– درد که با افزایش حرکت، افزایش می یابد.
– تورم
– احساس گرما در مفصل زانو
– سفتی زانو در صبح ها و شروع حرکت بعد از مدت زمان طولانی
– کاهش قابلیت حرکت زانو هنگام راه رفتن و بالا رفتن از پله ها
– شنیدن صدای تق تق همراه با درد از زانو هنگام حرکت

درمان آرتروز زانو

بسته به شدت بیماری آرتروز زانو می توان از گزینه های مختلف درمانی استفاده نمود:

– کاهش وزن. مهم‌ترین بخش درمان است.
-خودداری از نشستن روی زمین، توالت ایرانی و استفاده زیاد از پله
– ورزش کردن هدفمند برای تقویت عضله چهارسر و حرکات کششی برای کاهش سفتی همسترینگها
– استفاده از داروهای مسکن و ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
– تزریق کورتیکواستروئید
– استفاده از عصا برای راه رفتن
– جراحی تعویض مفصل زانو

دکتر منصور ابوالقاسمیان متخصص ارتوپدی و جراح زانو و لگن و همچنین فوق تخصص جراحی لگن و زانو با روش های نوینی به انجام جراحی های مختلف ارتوپدی مانند تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۷۰۳۴۰۲ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

نتیجه گیری

آرتروز زانو یکی از بیماری های است که بسیاری از افراد را درگیر می کند و برای درمان این عارضه در مرحله آخر از جراحی تعویض مفصل زانو استفاده می کنند. در مراحل اولیه بیماری از روش های غیر جراحی برای کاهش درد استفاده می شود.

منبع : https://www.webmd.com/osteoarthritis/ostearthritis-of-the-knee-degenerative-arthritis-of-the-knee#2

هشت + 11 =